Bus vervangen achteras

Volvo V70 2003

 
 
 
 
 
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 09.12.2023 - 14:08  ·  #16
Ik heb besloten de bussen te laten monteren door de garage, wanneer de auto voor de APK op moet in Januari.

Het geschikte gereedschap is vele malen duurder dan de arbeid die de garage vraagt, dus deze reparatie besteed ik dan liever uit.

Nogmaals dank voor jullie adviezen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 09.12.2023 - 14:55  ·  #17
Wat ik regelmatig doe is het gereedschap kopen, gebruiken, en voor 75-80% van de nieuw waarden weer verkopen , dan zijn de kosten voor het gereedschap echt laag .

Deze gekocht ( niet voor jou bruikbaar )en hier op het forum weer verkocht na dat ik bij mij de bussen vervangen heb. Als het weer moet koop ik hem wel weer. Wat ik wel die is eerst het draad einden onbelast in laten lopen paar keer op en neer , schoonmaken met onvetter, nieuwe olie En weer in en uit draaien, op die manier wordt het draadeind gladden en zal onder belasting minder slijten.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 09.12.2023 - 15:01  ·  #18
Je hebt gelijk en soms koop ik zelf ook gereedschap tweedehands. Bijvoorbeeld om de krassen op de auto weg te polijsten heb ik polijstmachines gekocht voor schappelijke prijzen.

Maar een geschikte pers van ruim 1500eu vind ik gewoonweg teveel geld voor (voor nu) eenmalig gebruik.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 09.12.2023 - 20:42  ·  #19
Pers van 1500 euro?
Je moet bij de auto aan de gang he, die rubbers passen niet onder de pers. Of je moet al je subframe er onder weg schroeven.
Zo'n setje met een stuk draadeind en verloopringen met moeren om de boel naar elkaar toe te draaien, die kosten 75-100 euro.
Voordeel als de garage het doet, is dat je zelf niet hoeft te vloeken en schelden onder de auto.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 10.12.2023 - 18:26  ·  #20
Ik kan het hier soms nog horen echoen Jeroen :-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 11.12.2023 - 00:38  ·  #21
Ja i know... Ik kom binnenkort weer langs voor de veerpoten voor als je plek hebt. Maar dat is inmiddels een routine klusje.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 18.12.2023 - 20:45  ·  #22
Quote door Jeroen

Pers van 1500 euro?
Je moet bij de auto aan de gang he, die rubbers passen niet onder de pers. Of je moet al je subframe er onder weg schroeven.
Zo'n setje met een stuk draadeind en verloopringen met moeren om de boel naar elkaar toe te draaien, die kosten 75-100 euro.
Voordeel als de garage het doet, is dat je zelf niet hoeft te vloeken en schelden onder de auto.


Klopt Jeroen. Dit was mij ook wel duidelijk hoor. Ook al is de auto bij ons thuis toegewezen als een soort van "reserve auto", wordt deze toch nog wel wekelijks gebruikt.

Ik voel mij niet helemaal zeker of ik deze klus goed en tijdig geklaard krijg, wanneer ik er eenmaal aan begin. Dat was bij de andere klussen aan de ophanging wel zo omdat ik het juiste gereedschap heb én er zeer gedetailleerde video's te vinden zijn.

Er kan altijd wat tijdens een klus gebeuren maar bij voorbaat wetende aan een klus beginnen waar het niet helemaal zeker is of het gereedschap z'n werking gaat doen, probeer ik liever te vermijden gezien de eerdergenoemde reden van het gebruik van de auto.

In ieder geval dank voor alle reacties. Wanneer het weer buiten weer beter wordt, heb ik het nodige te polijsten aan de auto en heb ik dit forum weer even voor nodig.

In de tussentijd heb ik nog de riemen op de achterbank kunnen repareren en het euvel met condensatie achter de koplampen kunnen verhelpen door rond te neuzen op de nodige draadjes in het forum!!

I'll be back ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0