Bus vervangen achteras

Volvo V70 2003

 
 
 
 
 
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 20.11.2023 - 21:25  ·  #1
Goedenavond mede-Volvo fanaten!

Ik ben René en trots bezitter van een Volvo V70 uit 2003 met nog geen 300.000km op de teller!

Na jaren van schuimbekkend naar een V70 kijkend, ben ik erg blij dat ik ook een exemplaar bezit. Ondanks de leeftijd van de auto, rijdt deze het fijnst van alle auto's die ik gereden heb. Zelfs de kinderen rijden liever in de "oude" V70 dan in de moderne VW Polo die ook nog voor de deur staat en dat vind ik alleen maar heerlijk om te horen!

Omdat ik ook graag sleutel heb ik de V70 al voorzien van nieuwe bougies, draagarmen, stabilisatorstangen, schokdempers, fuseekogels en heb ik de auto iets gemoderniseerd door Bluetooth aan te sluiten voor muziek en telefonie.

Mijn volgende klus aan de auto is het vervangen van de bussen in de achterassen. En daar loop ik momenteel vast omdat ik niet zeker weet hoe ik hier het beste mee om moet gaan. Ter verduidelijking heb ik foto's toegevoegd van de huidige bus en een nieuwe.





De nieuwe bus heeft slechts een metalen / ijzeren omhulsel. Echter meen ik bij de huidige / oude bus nog een rubberen omranding te zien. Ik heb dit aangegeven met een pijl op de foto's.

Graag ben ik benieuwd of ik de huidige bus eruit kan halen met een pers(?) en of het geen probleem is dat de nieuwe bus geen rubberen omranding heeft. Ik heb de onderdelen origineel bij Volvo besteld en geverifieerd voor dit type auto (OEM).

Ik zie graag jullie antwoorden tegemoet,

Hartelijke groet en een fijne avond,

René
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 20.11.2023 - 23:41  ·  #2
Welke bus hebben we het precies over. ik vermoed dat onder het buitenste rubbere randje gewoon ijzer zit. even krabben/prikken?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 21.11.2023 - 10:23  ·  #3
Beste GRUNNS60,

Het gaat om de volgende onderdelen;

986931 Excenterschroef
31201493 Excenterring
985870 Flensborgmoer
31277952 Bus

Aan de hand van document nr. 1 die je stuurt zijn dat nrs. 12/10/8. De bus is onderdeel nr.6 in het tweede document.

Ik zal eens kijken of ik de buitenste laag rubber weg kan prikken. Maar ik vind het apart dat het daar überhaupt zit als het nieuwe onderdeel verder geen rubberen omranding heeft.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 21.11.2023 - 11:10  ·  #4
De buitense huls moet van ijzer zijn anders blijven ze niet zitten

verwijderen is meestal niet makelijk zonder pers. Maar met een klein lucht hamer of sloop hammer kun je de buiten mattel naar binnen duwen als je de binnen bus er uit boort.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 21.11.2023 - 12:08  ·  #5
Bedankt voor je antwoord Bartk!

Ik heb al gezocht naar een geschikte pers maar tot nu toe nog geen geluk gehad.

Een dop van 27mm past precies op het ijzeren omhulsel. Echter vind ik nergens een pers die een opzetstuk heeft met die maatvoering.

Heb jij of iemand anders hier goed advies over?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3191
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 21.11.2023 - 12:15  ·  #6
Frank, dit lijkt op de rubbers die we toen bij de V70 vervangen hebben. Je weet wel, die bijna een week op de brug gestaan heeft :D

Rene, wij hebben hem er uit gezaagd. Nieuwe er in met een stuk draadeind en grote moeren, met ringen en verloopstukken.
Rubbers in de vriezer gelegd om ze iets kleiner te krijgen. Met veel gevloek er in gekregen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 21.11.2023 - 23:13  ·  #7
zoiets? https://www.hbm-machines.com/n…pkQAvD_BwE

is wel eens iets over gepost volgens mij. Ging dr niet een heel subframe rond waarbij dan alle onderdelen vooraf vervangen konden worden?

was met niet fijn gereedschap lastig ding idd
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3191
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 21.11.2023 - 23:19  ·  #8
Ja zo'n setje inderdaad
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 22.11.2023 - 16:48  ·  #9
Er in met de boven genoemde manier , maar dan zonder zo setje, met een draad stang en passende dop.
Er uit met de sloop hammer , eerst de binnen bus er uit door meet een boortje het rubber rondom kapot te boren.
Ande mogelijkheid ook hier boven genoemd, is ook eerst de binnen bus er uit en dan van binnenuit de buiten bus inzagen met een ijzer zaag(je)
voorzichtig als je er bijna doorheen bent kun je hem er uittikken .

het met een sloop hammer doen is gebaseerd op dit filmpje, Je zult iets voorzichtiger moeten zijn. bij hem is het ijzer waar de bus in zit, bij jou aluminum
https://youtu.be/0XLqtqPTPlo?t=310
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 22.11.2023 - 20:41  ·  #10
Voor het verwijderen kan ik mij nog wel iets voorstellen. Zat te denken om eventueel een reciprozaag te gebruiken om het eruit te snijden.

Echter waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe het nieuwe onderdeel erin moet. Ik lees iets over het gebruiken van een draad stang, moeren, etc. Hoe moet ik mij dit precies voorstellen? Is hier een foto / filmpje van?

Het probleem is namelijk dat wanneer de oude bus eruit is en het mij niet lukt om de nieuwe erin te krijgen, de auto aan de grond genageld staat.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 22.11.2023 - 21:19  ·  #11
Quote door Vee70


Het probleem is namelijk dat wanneer de oude bus eruit is en het mij niet lukt om de nieuwe erin te krijgen, de auto aan de grond genageld staat.


Dat zal een van de redenen zijn waarom dat ruil subframe toen rond is gegaan.

Is dat geen optie ? Een goed subframe scoren en dat op het gemak helemaal mooi maken ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3191
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 22.11.2023 - 21:47  ·  #12
Haha heerlijk, gewoon grof geweld er op :D Lekker afreageren.
Helaas ging dat bij onze V70 wel anders, die kwamen er echt niet zomaar uit, zeker niet zoals die van de Mondeo in de video.

Ook één van die draagarmen/stangen naar het wiel weer vastzetten was een drama. Krik, spanband, breekijzer, van alles om de boel uit en naar elkaar te rekken om het weer vast te krijgen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 23.11.2023 - 09:37  ·  #13
Quote door Vee70

Echter waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe het nieuwe onderdeel erin moet. Ik lees iets over het gebruiken van een draad stang, moeren, etc. Hoe moet ik mij dit precies voorstellen? Is hier een foto / filmpje van?


Ik heb zo eens een lager van de motorfiets op zijn plaats geperst, al zal dat met wat bescheidener afmetingen materiaal zijn gegaan.
Je neemt een draadeind (liefst zo dik mogelijk dat het net door de opening past van het onderdeel dat je op z'n plaats wilt persen) en 2 dikke moeren, die draai je op het draadeind (aan het einde) en zet je vast tegen elkaar. Dan laat je van het open einde 1 of meerdere voldoende dikke en grote ringen tegen die moeren vallen. Dan steek je dat draadeind door het gat waar het onderdeel moet inkomen. Dan het onderdeel op het draadeind zodat het aanligt tegen het gat waar het ingeperst moet worden, dan weer een paar dikke en voldoende grote ringen, en dan weer een dikke moer. Dan zet je alles zo veel mogelijk op z'n plek en die laatste moer draai je met een grote baco o.i.d. om voldoende draaimoment te hebben (of je moet al een slagmoersleutel hebben, dat kan ook, maar dan moet je draadeind niet te ver uitsteken) en dan door beetje bij beetje aan te draaien pers je het onderdeel in de opening. Ik heb toen zelf ook een dop van de juiste maat gebruikt om alleen tegen de buitenrand van het onderdeel te persen, maar die gaan wel snel scheef.
Mogelijk moet je eerst het gat of onderdeel nog wat invetten om het beter op z'n plek te krijgen. Zo heb ik het gedaan destijds. Belangrijk om te blijven checken dat het onderdeel niet scheeftrekt en dat je de draad van het draadeind niet stript.
Wellicht dat ervaringsdeskundigen nog tips hebben... maar over deze / dergelijke procedures zijn wel video's te vinden op YouTube.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 23.11.2023 - 11:44  ·  #14
Wederom dank voor jullie reacties.

Omdat ik de auto weer nodig heb, heb ik voor nu slechts de nieuwe bouten en moeren geïnstalleerd in de huidige bussen. Resultaat is wel dat het stuur lekker scheef staat tijdens het rijden en wat trekt (de reden van de reparatie van de ophanging voor en achter).

Ik ga kijken of ik het binnenkort aandurf met jullie adviezen. En anders wordt dit de eerste klus aan deze auto die ik aan de garage ga geven. Op zich ook geen schande. Binnenkort moet de auto op voor APK dus dan laat ik het meteen meepakken.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Bus vervangen achteras

 · 
Posted: 23.11.2023 - 19:28  ·  #15
https://youtu.be/OM2KVBNpeZQ?t=459
het is verleidelijk om een slag moersleutel te gebruiken maar dat molt de draad stang veel eerder
 
Selected quotes for multi-quoting:   0