C70 cabrio kap opent niet

 
 
 
 
 
meetjasper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 37
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 18.04.2016 - 14:34  ·  #1
Goedemiddag forumleden,

Ik ben al even aan het struinen over de verschillende fora geweest enkel nog geen topics met dit onderwerp gevonden. Vandaar dat ik via deze weg een beroep op jullie kennis / ervaring doe.

Eind vorig jaar heb ik (wederom) een fransoos de deur gewezen en de topless zuster van zweedse komaf aangeschaft. Het betreft in dit geval een 2001 - C70 (degene met de stoffen kap).

Nu wil ik met het aankomende zomerse weer de kap openen, maar blijkt deze na ong. 8 cm openen (achter op de deksel) niet verder te gaan. Ter info, destijds werkte de kap uiteraard.
Als ik de kap nu weer sluit, blijft ook het alarm afgaan. Er wordt dus niet geconstateerd dat de kap weer volledig gesloten is.

Afgelopen weekend geprobeerd om de kap via de 'handmatige manier' te openen maar uiteindelijk liep ik tegen hetzelfde probleem aan.
Het volgende valt op: Als eerste gaat het dak aan de achterzijde omhoog. er komen 2 'bevestigingsogen' uit de afdekkap. Als deze bijna uit de kap komen, komt de afdekkap aan de achterzijde (bij het 3e remlicht) iets uit zijn rubbers. Op dat moment blijft het dak (en de procedure) ook hangen. Ik heb geprobeerd in de gaten van de bevestigingsogen te kijken maar daar kan ik geen blokkade constateren.

Heeft er iemand ervaring met deze cabrio kappen en het niet naar behoren functioneren? Of heeft iemand eenzelfde probleem in het verleden gehad die me uit de brand (in de zonnebrand) kun helpen?

Groet Jasper
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 18.04.2016 - 16:14  ·  #2
Mijn Caab, had een vergelijkbaar probleem dat die niet meer dicht wilde. Bij mij was de stand die tussen de 2 ogen opereerd van links naar rechts defect. Ik heb dat zelf heel goed kunnen oplossen door een bout ertussen te zetten en werkt weer als vanouds. Zelfs beter dan eerst.

Kan je de bank niet neerklappen en bij het mechanisme komen? Wil best wel eens meekijken, maar woon in Zuid Limburg
meetjasper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 37
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 18.04.2016 - 17:40  ·  #3
Voor zover ik me kan herinneren is de bak volledig afgesloten (maar het is al een winter geleden dat ik in de bak keek). ik zal dadelijk eens even naar de stoelen kijken of deze kan verwijderen vanuit de binnenkant om zo in de bak te komen.
JackC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag Beach :-)
Berichten: 163
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 18.04.2016 - 17:54  ·  #4
Volgens mij kom je er met de achterbank eruit niet in. Laatst gedaan en speakers (woofers) ook verwijderd ivm schokbrekers achter vervangen) maar geen ingang naar kap compartiment gezien.
Heb je in de handleiding gekeken hoe in de kofferbank de het rechter 'oogje' te zetten voor handmatig openen en sluiten van de kap?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 18.04.2016 - 21:15  ·  #5
We hadden ooit een peugeot (de eerste en de laatste) 206 CC, met zo'n metalen klapdak.
Daar zaten 11 microswithes in om de statussen van de bewegende delen vast te leggen. Ik had ooit ook een probleem dat het dak halverwege niet verder ging, toen bleek het een switch te zijn die niet werd geactiveerd terwijl dat wel zou moeten. Deze iets afgesteld en daarna altijd probleemloos gewerkt.
Mogelijk is het een andere storing bij jou, maar zoiets lijkt me wel mogelijk.
meetjasper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 37
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 18.04.2016 - 23:08  ·  #6
Quote door JackC70

Volgens mij kom je er met de achterbank eruit niet in. Laatst gedaan en speakers (woofers) ook verwijderd ivm schokbrekers achter vervangen) maar geen ingang naar kap compartiment gezien.
Heb je in de handleiding gekeken hoe in de kofferbank de het rechter 'oogje' te zetten voor handmatig openen en sluiten van de kap?


Ja, op basis van de handleiding heb ik deze gedraaid en vervolgens met de inbussleutel het linker mechanisme. Hierdoor kon ik ook nauwkeuriger het dak openen. Helaas stopt deze op ong. 32 omwentelingen waar de handleiding 80 omwentelingen omschrijft.

Heb ook nog (in het donker) gekeken of ik op een andere wijze in dit compartiment kan komen, maar helaas nog geen toegang gevonden 🇳🇴
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 19.04.2016 - 07:16  ·  #7
Onder aan de metalen spindels van de kunststof kap (die vaak breken) zitten zowel links als rechts 2 switches / potmeters die bepalend zijn voor het openen en sluiten van de gehele kap. Als de kunststof afdekplaat niet ver genoeg om hoog komt, zal de kap stoppen met sluiten. Meestal komt deze kunststof afdekkap dus niet ver genoeg omhoog / ver genoeg open omdat er iets fout gaat met eerder genoemde spindels.

Je moet ten aller tijde, de kap handmatig kunnen overrulen vanuit de kofferbak, wel voorzichtig omdat je anders alles in elkaar drukt. De kap kan namelijk niet helemaal open / dicht als de kofferbak los staat. Als het werkt een prima constructie, maar als je een storing hebt, ben je bedankt. Lees de auto daarom eerst uit met Vida en reset de storingen.
meetjasper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 37
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 19.04.2016 - 20:56  ·  #8
Vanavond even handmatig geprobeerd het dak te openen. Afb. 1 geeft weer wanneer het dak stopt met openen. Zover ik kan nagaan zijn de bevestigingshaken volledig vrij. Het dak heeft op dat moment gee speling meer.
Op het moment dat deze vastloopt, komt ook de voorzijde van de afdekkap omhoog (zie afb. 2 bij pijl).

Eind deze week zal ik eens langs de garage rijden om storingen uit te laten lezen (of er moet iemand in de omgeving van Cuijk Nb de gelegenheid hebben)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
meetjasper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 37
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 22.04.2016 - 06:10  ·  #9
Goedemorgen,

Gister is het inderdaad gelukt de kap handmatig te openen (enkel de achterzijde). Vervolgens weer geheel gesloten. Vanaf dat moment werkte de automatische procedure ook weer.

Met het automatisch sluiten blijft de kap weer in dezelfde stand staan als op de foto. Na wat zoeken, blijkt hij op de vergrendeling te 'vallen'. In dit geval dus weer handmatig moeten sluiten met het zwengeltje.

Vervolgens naar volvoservice gereden en uit laten lezen. Verwijderen van storingen was helaas geen oplossing. Ze adviseerde daar om het dak toch opnieuw te calibreren. Dat zou mogelijk de oplossing zijn.

@dirk, heb je toevallig een foto van de spindels welke je bedoeld?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Nee

 · 
Posted: 22.04.2016 - 08:04  ·  #10
Even zo snel helaas geen foto bij de hand, maar heb ik wel op het volvo850forum staan, maar je kunt ze vrij makkelijk zien /herkennen ! Als je de kunststof kap open draait, waaronder de gehele kap wegvalt als deze geopend is, en je draait deze handmatig open en deze staat geheel rechtstandig zie je ze meteen zitten. Zijn 2 zware metalen spindels die aan deze kunststof kap zitten en verder aan de carosserie zitten gemonteerd. Daaronder zitten deze microswitches / potmeters.

Kan niet missen als je de kap, met een beetje beleid, opendraait
meetjasper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 37
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: C70 cabrio kap opent niet

 · 
Posted: 11.05.2016 - 20:31  ·  #11
Even een korte update,

Dankzij het mooie weer voorzichtig de kap geopend. Alles gangbaar gemaakt en nu opent en sluit de gehele kap weer zonder storingen!!!

Laat nog meer mooi weer komen :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0