Camber afstelgereedschap.

 
 
 
 
 
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Camber afstelgereedschap.

 · 
Posted: 05.08.2019 - 15:20  ·  #16
Ik had inderdaad gerekend met de totale band hoogte, 61 cm. Maar je meet inderdaad altijd over de velg, dus 72 mm klopt beter.
Zou zeker voor negatief camber gaan, al was het alleen al voor de looks!

Quote door GRUNNS60

Je mag altijd een correctie maken, zeker als je gelijk hebt

Ik heb t nog even nagerekend en gedacht (auw) en weet waar mn denkfout zit.

eerst even rekenen en idd grofweg 1 cm:
we willen de overstaande zijde berekenen van een hoek van 1 graad = afwijking onder boven/
overstaande zijde = tan( 1 graad) x aanlggende zijde(16 inch = 41 cm) = 0,72 cm dus -0, 3 grd = -0,2 mm met 0,9 grd speling dus tussen -1,2 en 0,6 grd wordt tussen -0,86mm en + 43 mm (ik zou altijd voor negatief camber gaan.)

mn denkfout zat m in de sporingsgetallen , Die heb ik in mn hoofd"zitten das 0.1 grd toespoor en dat is ruwweg 1mm dus 0,5 mm per kant met speling van 0.1 grd. dus ik zet ze meestal op 1 mm per kant.





Quote door Ed

Quote door GRUNNS60

Camber S60 -09 heeft -0,3 grd met 0,9 grd marge. 1grd is 1 mm verschil boven onderkant velg
dat betekend zoiets als iig negatief en maar een klein beetje en aan beide kanten het leifst ong gelijk.

ik check t gewoon met een waterpas tegen een reschthoekig blokje tegen de velgranden(niet op de band) als de auto recht staat. (ook weer even waterpas gebruiken ).

en verder zoals Steve aangeeft


Oja was deze nog ergens te vinden op het forum? zo nee hierbij nog maar eens: afstelgegevens sporing etc.


Moet toch even een correctie maken: 1 graden is 11mm verschil tussen boven en onderkant, scheelt factor 10!

Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Camber afstelgereedschap.

 · 
Posted: 05.08.2019 - 22:23  ·  #17
Ik had inderdaad gerekend met de totale band hoogte, 61 cm. Maar je meet inderdaad altijd over de velg, dus 72 mm klopt beter.
Zou zeker voor negatief camber gaan, al was het alleen al voor de looks!

Quote door GRUNNS60

Je mag altijd een correctie maken, zeker als je gelijk hebt

Ik heb t nog even nagerekend en gedacht (auw) en weet waar mn denkfout zit.

eerst even rekenen en idd grofweg 1 cm:
we willen de overstaande zijde berekenen van een hoek van 1 graad = afwijking onder boven/
overstaande zijde = tan( 1 graad) x aanlggende zijde(16 inch = 41 cm) = 0,72 cm dus -0, 3 grd = -0,2 mm met 0,9 grd speling dus tussen -1,2 en 0,6 grd wordt tussen -0,86mm en + 43 mm (ik zou altijd voor negatief camber gaan.)

mn denkfout zat m in de sporingsgetallen , Die heb ik in mn hoofd"zitten das 0.1 grd toespoor en dat is ruwweg 1mm dus 0,5 mm per kant met speling van 0.1 grd. dus ik zet ze meestal op 1 mm per kant.





Quote door Ed

Quote door GRUNNS60

Camber S60 -09 heeft -0,3 grd met 0,9 grd marge. 1grd is 1 mm verschil boven onderkant velg
dat betekend zoiets als iig negatief en maar een klein beetje en aan beide kanten het leifst ong gelijk.

ik check t gewoon met een waterpas tegen een reschthoekig blokje tegen de velgranden(niet op de band) als de auto recht staat. (ook weer even waterpas gebruiken ).

en verder zoals Steve aangeeft


Oja was deze nog ergens te vinden op het forum? zo nee hierbij nog maar eens: afstelgegevens sporing etc.


Moet toch even een correctie maken: 1 graden is 11mm verschil tussen boven en onderkant, scheelt factor 10!

 
Selected quotes for multi-quoting:   0