Canbus Functie Extender

 
 
 
 
 
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 22.12.2013 - 00:11  ·  #16
Ook ik heb de beslissing genomen en een CFE aangeschaft.
Allemaal leuke, nuttige en veilige opties die je aan kunt vinken.

Alleen doen enkele DIM opties het niet. Eigenlijk kan ik alleen de Binnentemperatuur aflezen en het Accuvoltage.

Doe ik iets fout, heb ik een rare auto of ... ??
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 22.12.2013 - 21:12  ·  #17
Quote door Lupo Roffel

Doe ik iets fout, heb ik een rare auto of ... ??

Haha, nee toch? Misschien even navragen bij volvotech of anders bij M@rcel van dit forum?

Ik heb ook getwijfeld over de aanschaf ervan, maar de enige functie die ik werkelijk mis, is het op afstand bedienen van de standkachel.

Misschien dus een tip voor M@rcel en/of Bob van Volvotech: een versie verkopen met functies die je apart kunt kopen?

Ik ben nu zelf aan het knutselen geslagen en heb met een combinatie Arduino/CANBUS shield ook een afstandsbediening voor de standkachel, maar niet ideaal (plugt in de OBD-poort onder het stuur) en ik ben er nog steeds niet achter of het geheel ook werkt zonder extra ingeplugde 9V-batterij. Maar goed, het is alleen voor de wintermaanden.
Naadloos geintegreerd en goed geprijsd zou voor mij nog een argument zijn om toch een CFE aan te schaffen.

Dus, afdeling Marketing...
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 16.05.2014 - 13:03  ·  #18
Ik denk dat ik ook een CFE voor mijn V70 (2002) ga bestellen. Vooral het automatisch inklappen van de buitenspiegels bij het contact uitzetten vind ik zéér interessant (ik woon in een nogal smalle straat en een spiegel eraf gereden hebben, kost beduidend meer dan zo'n CFE). Bovendien ben ik erg gecharmeerd van de mogelijkheid om de deuren automatisch op slot te doen als de auto rijdt. De vraag is:
- waar koop ik zo'n ding (online bij Volvotech? En is dat een Nederlands bedrijf?);
- welke aansluitkabel moet ik erbij bestellen?
- waar kan ik dat ding laten installeren?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 16.05.2014 - 13:25  ·  #19
Bel ze ff en rij ernaar toe, dan zetten ze hem er gelijk voor je in. Althans, was bij mij zo ;)
Spiegels klappen bij mij alleen in als ik een keer extra druk op de AB - dus niet automatisch bij contact uit. Bij sleutel in het contactslot klappen ze wel automatisch weer uit.

Ben het met Marc Apeldoorn eens vwb de verdraaiing van de spiegels bij achteruitrijden. Duurt (te) lang voordat ze weer terugklappen in de gewone stand.

Maar wellicht is dit ook in te stellen (daar heb ik me nog niet in verdiept- heb de instelling gewoon gelaten zoals deze default stonden ingesteld)
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 16.05.2014 - 19:38  ·  #20
Quote door PvL

Bel ze ff


Goeie tip, heb ik gedaan. Ik bleek de hele tijd op de Engelstalige versie van de site te kijken en ging er in mijn onnozelheid vanuit dat het een buitenlands bedrijf was. :sleep:
Enniehoe, volgende week ga ik er eentje bestellen. Ben benieuwd.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 16.05.2014 - 22:18  ·  #21
Quote door PvL

Bel ze ff en rij ernaar toe, dan zetten ze hem er gelijk voor je in. Althans, was bij mij zo ;)
Spiegels klappen bij mij alleen in als ik een keer extra druk op de AB - dus niet automatisch bij contact uit. Bij sleutel in het contactslot klappen ze wel automatisch weer uit.


Voor het in- en uitklappen van de spiegels zijn meerdere opties beschikbaar. Ik heb het zo ingesteld dat de spiegels inklappen bij het afsluiten van de auto en pas uitklappen als de motor wordt gestart. Als ik dus tussentijds even in de auto moet zijn om b.v. iets te pakken klappen de spiegels niet onnodig uit.

Het spreekt voor zich (maar ik meld het toch nog even) dat dit alleen werkt als de auto voorzien is van electrisch te bedienen spiegels O-)

Tom
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 16.05.2014 - 22:53  ·  #22
En alleen met stoelen met geheugenfunctie.

Verder veraangenaamt een CFE het leven van een Volvorijder.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 16.05.2014 - 23:16  ·  #23
Waar kan ik op de site van Volvotech de software vinden om de CFE anders te programmeren?
Zou er moeten staan, maar kan deze niet vinden? Iemand een idee, anders mail ik ze zelf ff.
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 17.05.2014 - 07:37  ·  #24
Quote door Lupo Roffel

En alleen met stoelen met geheugenfunctie.


Serieus? Werkt die spiegelinklapfunctie alleen als je stoelen met geheugen hebt? Ten eerste: waarom dat dan? Ten tweede: als dat zo is, dan hoef ik de CFE alsnog niet (want ik heb geen elektrieke stoelen).
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 17.05.2014 - 08:27  ·  #25
Dat inklappen van de spiegel heb ik standaard, en geen elektrische stoelen.

Maar ik heb een my 2010. Volgens mij is er voor de mijne geen cfe, klopt dat? Of heb ik er al een inzitten? Want mijn ruit en spiegel verwarming gaan ook uit zichzelf aan, en de tijd schijnt niet standaard te zijn.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 17.05.2014 - 10:53  ·  #26
Quote door Super72

Quote door Lupo Roffel

En alleen met stoelen met geheugenfunctie.


Serieus? Werkt die spiegelinklapfunctie alleen als je stoelen met geheugen hebt? Ten eerste: waarom dat dan? Ten tweede: als dat zo is, dan hoef ik de CFE alsnog niet (want ik heb geen elektrieke stoelen).


Het mate van verdraaien van de spiegels bij het in zijn achteruit zetten is iets wat je in stand 3 van de stoelmemory moet vastleggen. Ik geloof niet dat het inklappen van de spiegels daar iets mee te maken heeft.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 17.05.2014 - 12:08  ·  #27
Quote door PvL

Quote door Super72

Quote door Lupo Roffel

En alleen met stoelen met geheugenfunctie.


Serieus? Werkt die spiegelinklapfunctie alleen als je stoelen met geheugen hebt? Ten eerste: waarom dat dan? Ten tweede: als dat zo is, dan hoef ik de CFE alsnog niet (want ik heb geen elektrieke stoelen).


Het mate van verdraaien van de spiegels bij het in zijn achteruit zetten is iets wat je in stand 3 van de stoelmemory moet vastleggen. Ik geloof niet dat het inklappen van de spiegels daar iets mee te maken heeft.


Er is volgens mij een klein beetje een spraakverwarring aan het ontstaan...

De inklapfunctie van de spiegels, werkt natuurlijk alleen als jouw spiegels die mogelijkheid hebben. Maar dan heb je ook onder de radio in het midden console een knop om het inklappen handmatig uit te voeren.

De geheugenfunctie van de stoelen is nodig voor de automatische instelling van de spiegels bij achteruit rijden.

Als je op de CFE instelt dat je de spiegels anders wil hebben ingesteld voor achteruit rijden, kun je die functie activeren.
Raadpleeg de handleiding van de CFE hoe dit moet worden ingesteld.
De CFE gebruikt dan de 3e geheugen positie voor de instelling.
Dit kan handig zijn als je het noodzakelijk vind en vaak nodig hebt om bij achteruit rijden de spiegels iets om laag te draaien zodat je obstakels beter kunt zien.

De CFE is eenvoudig uit de auto te halen en via een USB kabel aan een windows computer te koppelen.
Op de site van Volvotech kun je een programma downloaden waarmee je dan alle instellingen kunt activeren.

Het is raadzaam om dat ook af en toe te doen. Soms komen er updates voor de CFE om bepaalde functies beter te laten werken, want helemaal vlekkeloos werkt het niet en dan merk je dat na een update bepaalde ongeregeldheden opgelost zijn.

Hier nog enkele printscreens van de functies: (er zijn er meer, maar het is niet mijn bedoeling om hier een manual te maken... :P )
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 17.05.2014 - 12:18  ·  #28
Quote door PvL

Waar kan ik op de site van Volvotech de software vinden om de CFE anders te programmeren?
Zou er moeten staan, maar kan deze niet vinden? Iemand een idee, anders mail ik ze zelf ff.


probeer deze eens
http://www.volvotech.eu/firmware/cfe/updater/setup.exe

De link staat in de engelstalige tekst onder het kopje "Soft-Firmware" .
bij Volvotech CFE kiezen en omlaag bladeren.. dan vind je enkele tabbladen....waaronder die voor manuals en software.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 17.05.2014 - 14:11  ·  #29
Bert, heel bedankt, daar kan ik wat mee...

vrgr Pieter
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Canbus Functie Extender

 · 
Posted: 17.05.2014 - 15:14  ·  #30
Quote door Roffeltje

De inklapfunctie van de spiegels, werkt natuurlijk alleen als jouw spiegels die mogelijkheid hebben.


Okee, dat betekent dus geen CFE voor mij. Ik heb geen inklapfunctie en juist dát leek mij zo aantrekkelijk. Sterker nog, het is zo goed als de enige reden waarom ik tot aanschaf wilde overgaan. De andere functies zijn wel geinig, maar zijn mij geen (ruim) 200 euro waard. Jammer maar helaas.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0