CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

Externe bronnen aan je originele Volvo scherm m.b.v. de CFE

 
 
 
 
 
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 23.10.2022 - 10:49  ·  #1
*Zie howto.pdf in bijlage voor volledige verhaal incl. afbeeldingen*

Wanneer je een Volvo hebt op het P3 platform zoals de V70NN / S60 II / S80 II met originele navigatie (RTi/Sensus), kan je het scherm gebruiken om externe video bronnen aansluiten. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld een camera of computer op dit scherm aan te sluiten.

Hierbij een uitleg over wat ik hiermee heb gedaan in mijn S80 uit 2008. Voor zover ik weet werkt dit op alle P3 auto’s met RTi/Sensus, al zijn er voor auto’s met Sensus ook alternatieve CarPlay opties (bijv. https://www.swedesolutions.com…t-p3-cars/)

Gebruiken van externe video inputs
De RTi en Sensus bevatten standaard video ingangen, alleen zijn deze normaal gesproken niet zomaar te gebruiken. Om de video ingangen te gebruiken heb ik een CFE in gebruik (https://www.swedesolutions.com/product/cfe-ultra/). De CFE kan je gebruiken om diverse functies aan je Volvo toe te voegen, waaronder het activeren van de externe video ingangen.

Met behulp van de CFE schakelt mijn auto bij:
– “Contact AAN” standaard de video ingang in met daarop de Carplay / Android Auto module
– “Achteruit versnelling” de video ingang in met daaraan de achteruitrijcamera

Zie onderstaande afbeelding voor de RTi mogelijkheden van de CFE:


Om de bronnen aan de RTi / Sensus te koppelen is een kabeltje nodig van Fakra naar RCA;


Deze kabels zijn goed verkrijgbaar (zie bijvoorbeeld alie)


Carplay / Android Auto
Een mooie oplossing voor navigatie/muziek/bellen vind ik “CarPlay / Android Auto”, zie Google voor meer info. Hiervoor zijn verschillende aftermarket oplossingen. Ik vond het leuk om de auto qua hardware origineel te houden (geen andere radio etc.) en toch modern te maken. Een punt om hierbij rekening te houden is dat de RTi niet voorzien is van een touchscreen. Ik ben uitgekomen bij de iCartizan CP11 welke ik bij Motrade heb gekocht (https://www.motrade.nl/nl/carplay-android-mirror/universeel/systeem-met-cvbs-hdmi/cartizan-universeel/a-2398-20000276)

Eindresultaat:


Bij het starten van de auto koppelt mijn mobiel draadloos met deze module en kan ik bellen/navigeren mbv Google Maps en muziek afspelen met Spotify.

Om de module te kunnen bedienen heb ik de bijgeleverde controller ingebouwd in het paneel net voor de versnellingspook. (ik heb een extra paneel van de sloop gehaald, zodat ik het originele paneel eventueel weer kan terugplaatsen)


Geluid
De CarPlay / Android Auto module is alleen via video verbonden aan het scherm. Om ook geluid te hebben, heb ik vanuit de originele AUX aansluiting een kabel verbonden.
De microfoon die bij de set is meegeleverd heb ik bij de binnenspiegel geplaatst op de plek van de originele Volvo microfoon (mijn auto had standaard bluetooth handsfree).


Achteruitrijcamera
Zoals genoemd heb ik ook een achteruitrijcamera aangesloten. Hierbij heb ik gekozen voor de camera van Swedesolutions (https://www.swedesolutions.com/product/replacement-camera-licenseplatecam-ntsc/) die je in plaats van een kentekenplaat lamp monteert, zo hoef je niet te boren:


Nadelen / aandachtspunten
Ik ben heel tevreden met het eindresultaat. Alles werkt goed en ik kan alle aanpassingen aan de auto weer ongedaan maken indien nodig.

De nadelen / aandachtspunten die ik kan noemen voor het Carplay / Android Auto gedeelte:
– De helderheid van de RTi wordt door de auto geregeld afhankelijk van licht/donker buiten (gelijk met dashboard/radio. Hierdoor is het scherm op sommige momenten wat fel en op andere momenten juist zwak. In Vida heb je wel de mogelijkheid om eerder/later naar licht/donker te schakelen.
– Doordat het geluid van de module op de AUX van je radio werkt, hoor je alleen het geluid van de module wanneer je je radio op AUX hebt staan. Dit betekent ook dat je:
– Naar AUX moet schakelen om te bellen
– Naar AUX moet schakelen om het geluid van je navigatie / spotify te horen
– Als je radio / CD luistert, je de navigatie niet hoort


Tot slot
– Bovenstaande kan ook werken op Volvo’s van het P2 platform, alleen is het dan niet mogelijk om de video ingangen te gebruiken mbv de CFE. Hiervoor heb je dan bijvoorbeeld een IMIV nodig. Zie ook apple-carplay-werkend-volvo-s60-2007-rti-display-t22376.html
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39712
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 23.10.2022 - 15:05  ·  #2
Je hebt er aardig wat werk van gemaakt, respect.👍🏻
Hier heeft iedereen iets aan, dus toegevoegd aan “Handige linkjes”.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 23.10.2022 - 17:02  ·  #3
Inderdaad, een mooie en realistische beschrijving. Zou leuk zijn als je na bijv een 3 maanden eens een update geeft, of het nog steeds bevalt en in hoeverre de minpunten een probleem blijken, of juist niet.
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 24.10.2022 - 17:01  ·  #4
Thanks, gebruik de setup inmiddels al een hele tijd en bevalt me super! Vind zelf vooral de achteruitrijcamera en Google maps op het originele scherm top.
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 15.05.2023 - 11:42  ·  #5
Hallo nicoo,

Jouw setup ben ik aan het overwegen voor mijn P3 V70 (2008) T6, omdat ik ook graag deze Motrade carplay module zou willen gebruiken.
Hoewel ik de externe knop in deze wel fraaier vind qua afwerking: https://www.youtube.com/watch?v=mMwKPFVRHkA
Maar zoiets kan ik niet zo gauw vinden.

Echter lees ik bijzonder veel problemen met de CFE module, hoe bevalt jou deze en moet deze altijd ingeplugt zijn of kun je de ingestelde config (dus het automatisch schakelen naar de videobron e.d.) inladen in de auto en deze dan uitgeplugd laten?

Groeten Dennis
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 15.05.2023 - 15:32  ·  #6
Die knop is wellicht mooier om te zien, maar die van MoTrade is wel functioneren; daar zitten rondom de draaiknop nog een viertal ‘directe’ knoppen die de bediening wat minder omslachtig maken. Daarnaast is het een stuk betaalbaarder ;)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3207
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 15.05.2023 - 16:39  ·  #7
Toevallig ben ik voor mijn Abarth ook op zoek naar een Apple Carplay systeem en stuitte daarbij ook op Arendse Car Systems.
Zitten nog bij mij om de hoek ook en boden een mooie oplossing, maar heb dit nog even in de ijskast gezet. Tjonge, wat een geld vragen die mensen....
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 15.05.2023 - 17:48  ·  #8
Quote door Doeke Dobma

Die knop is wellicht mooier om te zien, maar die van MoTrade is wel functioneren; daar zitten rondom de draaiknop nog een viertal ‘directe’ knoppen die de bediening wat minder omslachtig maken. Daarnaast is het een stuk betaalbaarder ;)


Klopt helemaal, alleen door het snoer aan de zijkant niet zo handig in te bouwen, maar je mist de stuurknop bediening voor NEXT/PREV ook dus dan is die van MoTrade wel een stuk handiger inderdaad.
Alleen lees ik weinig goeds over die CTE module, dus vandaar dat ik benieuwd was hoe de ervaring er op langere termijn mee is.

Quote door PvL

Toevallig ben ik voor mijn Abarth ook op zoek naar een Apple Carplay systeem en stuitte daarbij ook op Arendse Car Systems.
Zitten nog bij mij om de hoek ook en boden een mooie oplossing, maar heb dit nog even in de ijskast gezet. Tjonge, wat een geld vragen die mensen....


Klopt, ik kwam ruim op de 4 cijfers uit voor mijn V70... en dan heb je nog steeds het oude lage resolutie scherm zonder touch.
Vandaar dat ik de CTE + MoTrade module wel interessant vind, kost ook nog wel wat, maar voor dat geld is het dan nog wel leuk om toe te voegen.
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 15.05.2023 - 17:50  ·  #9
Quote door Dennis121

Echter lees ik bijzonder veel problemen met de CFE module, hoe bevalt jou deze en moet deze altijd ingeplugt zijn of kun je de ingestelde config (dus het automatisch schakelen naar de videobron e.d.) inladen in de auto en deze dan uitgeplugd laten?


Ik gebruik al jaren verschillende versies van de cfe en heb er (bijna) nooit problemen mee gehad. De laatste jaren zijn volgens mij alle foutjes er wel uit en tevreden gebruikers hoor je altijd minder vaak dan degene met klachten ;)

De aanpassingen die de cfe activeert werken alleen zolang je de cfe ingeplugd laat.
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 15.05.2023 - 17:54  ·  #10
Quote door nicoo

Quote door Dennis121

Echter lees ik bijzonder veel problemen met de CFE module, hoe bevalt jou deze en moet deze altijd ingeplugt zijn of kun je de ingestelde config (dus het automatisch schakelen naar de videobron e.d.) inladen in de auto en deze dan uitgeplugd laten?


Ik gebruik al jaren verschillende versies van de cfe en heb er (bijna) nooit problemen mee gehad. De laatste jaren zijn volgens mij alle foutjes er wel uit en tevreden gebruikers hoor je altijd minder vaak dan degene met klachten ;)

De aanpassingen die de cfe activeert werken alleen zolang je de cfe ingeplugd laat.


Thanks, duidelijk. Zit die plug erg in het zicht of zie je hem niet zitten?
Ik denk dat ik hem dan ga bestellen i.c.m. de Carplay module en de camera.

Zal wel een leuke klus worden om die draad te trekken.
Had jij voldoende aan de standaard draad of de verlengkabel nodig?
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 15.05.2023 - 18:07  ·  #11
De cfe zie je nauwelijks zitten. Eventueel zijn er ook nog verlengkabels te koop, mocht je het storend vinden.

Bij de achteruitrijcamera zaten verlengkabels bij. Ik weet niet of ik het in m’n howto heb vermeld, maar ik heb de spanning later bij het achteruitrijlicht afgetapt, zodat de camera alleen spanning krijgt wanneer de achteruit is ingeschakeld.
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 30.05.2023 - 14:53  ·  #12
Dank voor je reactie!
Inmiddels heb ik de afgelopen pinksteren dit in mijn auto ingebouwd.

Moet eerijk zeggen, valt me een tikkie tegen, met name de beeldkwaliteit van de CarPlay module.
Het beeld is trillerig en niet scherp en heeft soms van die schuine interferentielijnen.
Stuk minder scherp dan de originele navi, stiekem had ik een beetje op die scherpte gehoopt.
Maar het is natuurlijk een analoog signaal wat niet helpt.
Wel merk ik dat als ik de verloopkabel van de FAKRA<>RCA aan de RCA kant wiebel het beeld fink gaat dansen, dus die zijn niet goed (beide kabels hebben dat, ondanks het duurdere varianten waren).

Zelf had ik het idee dat die variant bij Arendse van dat filmpje scherper is, maar die hebben misschien een digitale interface.
Iemand toevallig bekend hiermee hoe dat werkt? Want kan me niet voorstellen dat zij ook een CFE plaatsen.

Quote door nicoo

De cfe zie je nauwelijks zitten. Eventueel zijn er ook nog verlengkabels te koop, mocht je het storend vinden.

Bij de achteruitrijcamera zaten verlengkabels bij. Ik weet niet of ik het in m’n howto heb vermeld, maar ik heb de spanning later bij het achteruitrijlicht afgetapt, zodat de camera alleen spanning krijgt wanneer de achteruit is ingeschakeld.


De achteruitrijcamera heb ik ook van SwedeSolutions besteld, ook de variant in het kentekenlicht.
Kwaliteit van de cam is niet super, maar doet prima wat hij moet doen. Alleen nog niet getest in het donker.
Welke draad heb jij gebruikt voor die spanning van het achteruitrij licht? Helaas had ik geen multimeter en het lukte me niet te onderscheiden welke draad nou het achteruitrijlicht is.
De camera heb ik nu met een eigen 5A zekering achterin in de zekeringenkast aangesloten. Daar zit ook de overvang van de bijgeleverde kabel naar de tulp kabel, die met 5m door naar voren loopt.

Overigens viel me op dat op jouw foto er geen achteruitrij hulp-lijnen staan op het scherm.
Die heb ik wel (zonder er wat voor gedaan te hebben)... weet niet of deze softwarematig zijn, of in de camera zelf zitten.

Heb je overigens nog iets gedaan met het lampje bij de camera? Ik vind dat de camera best wel veel van het lampje bedekt... vraag me af of dit geen APK gezeur oplevert. Heb het eerlijk gezegd nog niet gezien in het donker, maar misschien linker lampje wat feller dan het rechter lampje plaatsen?

Quote door nicoo

Quote door Dennis121

Echter lees ik bijzonder veel problemen met de CFE module, hoe bevalt jou deze en moet deze altijd ingeplugt zijn of kun je de ingestelde config (dus het automatisch schakelen naar de videobron e.d.) inladen in de auto en deze dan uitgeplugd laten?


Ik gebruik al jaren verschillende versies van de cfe en heb er (bijna) nooit problemen mee gehad. De laatste jaren zijn volgens mij alle foutjes er wel uit en tevreden gebruikers hoor je altijd minder vaak dan degene met klachten ;)

De aanpassingen die de cfe activeert werken alleen zolang je de cfe ingeplugd laat.


Heb je geen issues met leeglopen van de accu, gezien de OBD poort constante + heeft? Daar werd ik nog op gewezen.

Qua issues nog niks gemerkt, enige wat opviel was een disco van het grootlichtindicatielampje na inpluggen.
En ik heb het idee dat met de 'gaugesweep' functie aan, de auto direct (in stilstand) begint te pingelen omtrent de gordel.

Verder vind ik het automatisch sluiten van de kofferbak via de module wel handig... daar had ik een kastje voor via een YouTuber wat je in de kabelboom moest bijprikken, maar dat trilde steeds los.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 30.05.2023 - 22:34  ·  #13
Dit is inderdaad niet scherp. Uitlijning lijkt ook niet helemaal te kloppen, alsof er aan de onderkant een stukje beeld weg valt.
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 30.05.2023 - 22:48  ·  #14
Quote door Doeke Dobma

Dit is inderdaad niet scherp. Uitlijning lijkt ook niet helemaal te kloppen, alsof er aan de onderkant een stukje beeld weg valt.


Motrade zei al dat het op Volvo RTI niet strak is door analoog signaal.
.
Overigens ziet de uitlijning er redelijk het zelfde uit als die van nicoo en wat ik op dat Arendse filmpje zie.

Maar qua beeldsettings valt er in de unit niets aan te passen anders dan brightness/contrast en saturation, dus ik vrees dat er weinig meer uit te halen valt, ik ga wel de FAKRA<>RCA kabels nog veranderen daar die erg gevoelig zijn, maar dat is meer om te voorkomen dat het beeld verstoort door trilingen.
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: CarPlay / Android Auto & Achteruitrijcamera op Volvo P3 met originele RTi/Sensus

 · 
Posted: 01.06.2023 - 16:53  ·  #15
Nou het ziet er naar uit dat de complete investering weggegooid geld is.

De CFE is niet betrouwbaar.
Zodra de auto uit is blijven de achterlichten branden. In eerste instantie leek het dat ze na een paar minuten uit gingen.
Maar vannacht kreeg ik een app van de buurman dat de achterlampen nog aanstonden.

Niet heel fijn dus. Diverse firmwares geprobeerd, maar het issue blijft.

Geen idee of SwedeSolutions er nog wat aan zou kunnen doen, maar op deze manier laat ik hem er niet in zitten...

Ding wordt ook best warm, ook als de auto uren lang uit heeft gestaan... blijft dus behoorlijk stroom trekken.
Dit i.c.m. de achterlichten die mogelijk blijven branden vind ik dit geen fijn idee.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0