CarPlay cartizan cp 3-11

 
 
 
 
 
bjornvanalphen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 12.06.2023 - 21:34  ·  #1
Dames en heren Volvo liefhebbers. Sinds een paar weken struin ik het internet af om een strijdplan op te kunnen stellen een CarPlay unit in mijn s80 van 2006-11 te bouwen.
Ik heb er reeds uren YouTube en Volvo-fora op zitten, heb verschillende stapels printjes liggen en heb mijn plan voor 80% af. Voor de laatste 20% hoop ik gebruik te kunnen maken van jullie kennis en ervaring 😁

De situatie is als volgt:
- Rti met navigatie in de kofferbak
- geen imiv denk ik (alleen een usb/ ipod aansluiting module)

Het plan:
Ik heb posts gezien en filmpjes bekeken van mensen die een esp gebruiken om de Rti omhoog en naar beneden te sturen en de composite-video output van iets (raspberry bijvoorbeeld) direct aansluiten op de pinnen 7 en 10 van de stekker op de Rti. Mijn plan is om het iets anders te doen; ik wil de navigatie (zie foto) gewoon laten zitten (om de Rti omhoog/naar beneden te bedienen met de afstandsbediening die aan mijn stuur bevestigd is) maar de video output van de cartizan cp3-11 op de Rti solderen of ergens aansluiten op de kabelboom die van de navi naar de Rti loopt. De audio output wil ik via de aux ingang laten lopen.
Probleem waar ik tegenaan loop is dat het model Rti wat ik uit mijn dashboard gehaald heb anders lijkt dan dat wat ik kan vinden op het internet. De mijne heeft geen 10 polig maar een 6 polige stekker (waarvan ik de pinout niet kan vinden) en 2 aansluitingen die lijken op antenne aansluitingen (groene en bruine plugjes op de foto).
Kan iemand me vertellen of mijn plan kans van slagen heeft en zo ja: hoe kan ik het video signaal van de CarPlay unit in de Rti krijgen?
Mijn backup plan is het vervangen van het scherm in de Rti met een scherm met een driver met gewone svideo ingang (3 tulp plugjes)… ik ben niet vies van een beetje knutselen, maar dat lijkt me nog een stapje moeilijker 😬

Ik hoop dat jullie me willen helpen 👍
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 13.06.2023 - 06:52  ·  #2
Als ik mij niet vergis is de groene connector voor een 2e video input. Die werkt echter niet zomaar, die moet vrijgeschakeld worden. Dit kan bijv met een CFE van SwedeSolutions. Echter elders op het forum heeft recent iemand dit gebruikt en die was niet tevreden over de beeldkwaliteit (met ondersteunende foto’s). Dus ik kan niet zeggen of dit de juiste manier is.
Pin out van deze stekker weet ik helaas ook niet, want anders zou je idd gewoon het videosignaal erop kunnen solderen.
SwedeSolutions heeft overigens ook een camera kit, de ‘P2 Lite Cam’ of iets dergelijks. Die gebruikt een module die op de RTI stekker komt, bij de RTI speler, en die dus inbreekt op het RTI signaal. Deze wordt geactiveerd door een 12v signaal vanaf de achteruitrijlichten. Als je dat camera signaal (ik weet niet wat voor stekkers ze daarvoor gebruiken) kunt omzetten naar RCA composiet, en 12v schakelt met een knopje bijv onder de middenconsole, zou je het ook werkend kunnen krijgen.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 13.06.2023 - 14:24  ·  #3
Ik weet niet of het de beeldkwaliteit ten goede komt maar je kan proberen om pin 10 van de RTI met een relais te schakelen naar een RCA plug (10 binnenkant, 7 massa).

Het is wel belangrijk om te kijken of het carplay apparaat PAL of NTSC is. Met een Arduino/ESP kan je beide modi aansturen.
bjornvanalphen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 14.06.2023 - 14:58  ·  #4
Dank jullie wel!
Ik ga de P2 Lite Cam onderzoeken!!
bjornvanalphen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 16.06.2023 - 22:45  ·  #5
Hallo allemaal!
Nog even iets anders: achterin de navigatie unit zit ook een stekker met twee oranje kabels. Als ik het goed begrijp is dit een optisch signaal. Mijn vraag: is dit een optisch signaal wat achterin de radio gaat? En weten jullie of het mogelijk is de analoge output van de cartizan hier op de een of andere manier aan vast te knopen?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 17.06.2023 - 15:57  ·  #6
Dit is de glasvezel kabel, voor audiosignalen maar bijv ook de beveiliging (MOST security). De CP3-11 krijg je daar niet bij op… zodra je een voor de Volvo onbekend ‘iets’ tussen zet, wordt het hele netwerk platgegooid, dus dat is geen optie.
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 17.06.2023 - 18:29  ·  #7
Quote door bjornvanalphen

Hallo allemaal!
Nog even iets anders: achterin de navigatie unit zit ook een stekker met twee oranje kabels. Als ik het goed begrijp is dit een optisch signaal. Mijn vraag: is dit een optisch signaal wat achterin de radio gaat? En weten jullie of het mogelijk is de analoge output van de cartizan hier op de een of andere manier aan vast te knopen?


Ik heb mijn Cartizan in de V70 gewoon aan de AUX in gekoppeld.
Als je die niet hebt kun je een Mr12Volt AUX in module plaatsen, waar een analoge input zit. Die gebruik je via de CD-wisselaar functie. Geloof wel dat je radio aan een bepaalde eis moet voldoen, zou je even op moeten zoeken.
Is alleen wel een beetje dubbel op BT als je ook een Cartizan plaatst.

Quote door Doeke Dobma

Dit is de glasvezel kabel, voor audiosignalen maar bijv ook de beveiliging (MOST security). De CP3-11 krijg je daar niet bij op… zodra je een voor de Volvo onbekend ‘iets’ tussen zet, wordt het hele netwerk platgegooid, dus dat is geen optie.


Dit klopt, ik had voor de Cartizan echter een Mr12Volt BT/AUX module, daarvan wist ik al dat die er in zou komen toen ik hem kocht, dus heb ik de dealer bij levering de "MOST-security" uit laten zetten, gezien dat er bij (destijds) bijstond dat dat moest.
Dan zou je dit issue niet zozeer moeten hebben naar wat ik begreep.
bjornvanalphen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 18.06.2023 - 12:28  ·  #8
bedankt!
Ik laat de glasvezel maar voor wat het is :D
Ik heb me voorgenomen om de LCD in de RTI te vervangen als ik de pinout van de stekker vandaag niet uitgemeten krijg.
bjornvanalphen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 05.07.2023 - 20:33  ·  #9
Een update: uiteindelijk heb ik een €20 lcd uit China laten komen. Een perfect fit in het originele frame. Ik heb de kabels van de CarPlay unit weggewerkt en de unit verstopt in de middenconsole.
Enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat ik een permanente 12 volt en een acc nodig heb om het geheel aan te sluiten.
Kan iemand me op weg helpen om deze te vinden?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 297
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 06.07.2023 - 07:59  ·  #10
Quote door bjornvanalphen

Een update: uiteindelijk heb ik een €20 lcd uit China laten komen. Een perfect fit in het originele frame. Ik heb de kabels van de CarPlay unit weggewerkt en de unit verstopt in de middenconsole.
Enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat ik een permanente 12 volt en een acc nodig heb om het geheel aan te sluiten.
Kan iemand me op weg helpen om deze te vinden?

Zit dat niet gewoon achter op je radio?
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 06.07.2023 - 09:12  ·  #11
Die zitten als het goed is ook aan de kleine stekker van de RTI. Deze gebruikte ik in de XC90 voor de achteruitrijcamera. Daar was het wel zo dat het ACC draadje inschakelde met het contact en uitschakelde na +/- 30 seconden na het uitzetten van het contact.

Welk scherm heb je gebruikt?
Dennis121
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 37
Berichten: 46
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: CarPlay cartizan cp 3-11

 · 
Posted: 06.07.2023 - 21:58  ·  #12
Quote door bjornvanalphen

Een update: uiteindelijk heb ik een €20 lcd uit China laten komen. Een perfect fit in het originele frame. Ik heb de kabels van de CarPlay unit weggewerkt en de unit verstopt in de middenconsole.
Enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat ik een permanente 12 volt en een acc nodig heb om het geheel aan te sluiten.
Kan iemand me op weg helpen om deze te vinden?


Mijn geschakelde + heb ik uit de sigarettenaansluiting getapt.
Ik heb m net onder de schakelpook bijgestoken in de koppelstekker die daar zit.

Heb je wat meer info over die LCD uit China / hoe dat werkt? Ik ben nog steeds niet super happy met de beeldkwaliteit i.c.m. RCA en de CFE module om die videoingang te slecteren. Ben wel benieuwd of dit iets beter is en hoe t werkt qua aansluiten enzo.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0