Carterventilatie tijdig vervangen.

 
 
 
 
 
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 27.04.2023 - 12:29  ·  #226
Quote door V70R^2

Quote door WillemV

Ik lees km-standen die ik met mijn S60 2.4 ltr uit 2001 beslist niet ga halen, daar ik op nog geen 169.000 km zit. Nergens is er sludge en de handschoentest heb ik recentelijk gedaan is gewoon goed.

Dus wat is de criteria om de carterventilatie te vervangen?


Er is geen criteria, gewoon preventief doen.

De km-stand van jouw wagen werkt misschien wel nadelig, korte stukken zijn natuurlijk funest. Ik heb er al genoeg met <200k km dicht gezien, en genoeg met 500k km zonder een vuiltje in het systeem.

Vaak verse olie, lange stukken rijden en goed doorgassen houden het systeem schoon&open.


De S60 krijgt elk jaar verse olie en doorgassen gebeurd regelmatig. Alleen het doen van lange stukken rijden is de laatste tijd niet aan de orde.

Maar goed ik zal het wel laten doen.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 27.04.2023 - 13:50  ·  #227
Gewoon doen, als je beetje handig bent goed te doen zeker bij een non-turbo.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 154
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 27.04.2023 - 22:22  ·  #228
Quote door Maartjinski

Quote door s60R

ja ok,maarja zon plastic pot en een rubber slangetje en wat klemmetjes wat kan daar nou mis aan zou zou je zeggen of...?

Bij welke km stand heb jij trouwens de carterventilatie vervangen dan koennie ? (zie dat jij ook een mooie km stand op je lpg volvo hebt staan)


Ja dat dacht ik ook, totdat de bijbehorende slangen binnen 3 maanden al stuk gingen.
Wel onder garantie vervangende onderdelen gekregen.
Maar helaas binnen een jaar gingen die slangen ook stuk toen ik het even niet door had.
Gevolg was idd dat de keerringen eruit kwamen aan de distributie kant.
Dus los van de derde keer carterventilatie kon ik ook nog eens de complete distributie vervangen, die er ook nog geen jaar op zat.
Voordeel is wel dat ik de pcv en distributie nu zo'n beetje blind kan vervangen :)


O *** ja das minder dan,idd toch beter origineel pakken tenminste zeker de slangen of was de plastic pot ook kapot gegaan van die aftermarket set ?
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 135
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 28.04.2023 - 10:18  ·  #229
Gisteren ook mijn carterventilatie aangepakt.
Bij onderzoek naar waarom de airco het niet deed, zag ik in een ooghoek dat het buisje van PVC potje naar bovenop blok (bij oliedop) een stuk miste. Bij het vastpakken brak er nog een stukje af. Helemaal hard.

Daarom gisteren aan de slag gegaan. Mijn conclusie; het was al een keer eerder gedaan. De moeilijke bout zat niet heel vast, het potje leek een aftermarket potje te zijn en alle aansluitingen waren zo goed als schoon. Dus er is al eens iemand preventief bezig geweest. Helaas het buisje hard geworden en afgebroken.

Gelukkig had ik het al een keer eerder gedaan op de vorige V70. Opvallend hoe hetzelfde 2.4 blok toch heel verschillend kan zijn, jaar 2000 vs. 2007. Soms hele andere aansluitingen en opbouw.

Wachten op de aircopomp, die plaatsen en dan is alles hopelijk weer goed.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 28.04.2023 - 13:41  ·  #230
Quote door s60R

Quote door Maartjinski

Quote door s60R

ja ok,maarja zon plastic pot en een rubber slangetje en wat klemmetjes wat kan daar nou mis aan zou zou je zeggen of...?

Bij welke km stand heb jij trouwens de carterventilatie vervangen dan koennie ? (zie dat jij ook een mooie km stand op je lpg volvo hebt staan)


Ja dat dacht ik ook, totdat de bijbehorende slangen binnen 3 maanden al stuk gingen.
Wel onder garantie vervangende onderdelen gekregen.
Maar helaas binnen een jaar gingen die slangen ook stuk toen ik het even niet door had.
Gevolg was idd dat de keerringen eruit kwamen aan de distributie kant.
Dus los van de derde keer carterventilatie kon ik ook nog eens de complete distributie vervangen, die er ook nog geen jaar op zat.
Voordeel is wel dat ik de pcv en distributie nu zo'n beetje blind kan vervangen :)


O *** ja das minder dan,idd toch beter origineel pakken tenminste zeker de slangen of was de plastic pot ook kapot gegaan van die aftermarket set ?


De pot was in orde, maar ik heb hem wel vervangen voor orgineel Volvo.
Mede ook omdat de aansluit "ringen" waarmee ie in je blok zit van dezelfde set waren waar de slangen van stuk gingen.
Ik moest toch al veel doen ivm die distributie en keerringen dan kon ik de pot net zo goed ook mee pakken.
Geeft toch een fijner gevoel wetende dat je alles hebt aangepakt.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 154
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 28.04.2023 - 17:50  ·  #231
Quote door Maartjinski

Quote door s60R

Quote door Maartjinski

Quote door s60R

ja ok,maarja zon plastic pot en een rubber slangetje en wat klemmetjes wat kan daar nou mis aan zou zou je zeggen of...?

Bij welke km stand heb jij trouwens de carterventilatie vervangen dan koennie ? (zie dat jij ook een mooie km stand op je lpg volvo hebt staan)


Ja dat dacht ik ook, totdat de bijbehorende slangen binnen 3 maanden al stuk gingen.
Wel onder garantie vervangende onderdelen gekregen.
Maar helaas binnen een jaar gingen die slangen ook stuk toen ik het even niet door had.
Gevolg was idd dat de keerringen eruit kwamen aan de distributie kant.
Dus los van de derde keer carterventilatie kon ik ook nog eens de complete distributie vervangen, die er ook nog geen jaar op zat.
Voordeel is wel dat ik de pcv en distributie nu zo'n beetje blind kan vervangen :)


O *** ja das minder dan,idd toch beter origineel pakken tenminste zeker de slangen of was de plastic pot ook kapot gegaan van die aftermarket set ?


De pot was in orde, maar ik heb hem wel vervangen voor orgineel Volvo.
Mede ook omdat de aansluit "ringen" waarmee ie in je blok zit van dezelfde set waren waar de slangen van stuk gingen.
Ik moest toch al veel doen ivm die distributie en keerringen dan kon ik de pot net zo goed ook mee pakken.
Geeft toch een fijner gevoel wetende dat je alles hebt aangepakt.


Gezien al het werk doe ik er idd toch verstandig aan origineel te kopen,ik heb een set gezien voor mijn 2005 (2006 model) 2.4 non turbo voor 195,- weet iemand nog een betaalbaarder adres ?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 28.04.2023 - 22:05  ·  #232
Quote
Gezien al het werk doe ik er idd toch verstandig aan origineel te kopen,ik heb een set gezien voor mijn 2005 (2006 model) 2.4 non turbo voor 195,- weet iemand nog een betaalbaarder adres ?


De dealer was voor de originele Volvo-delen die ik nodig had voor mijn 1999-er V70 2.4 non-turbo goedkoper dan Estate-services (bijv. de slang van pot naar de kop was 7 euro goedkoper, de pot zelf 5 euro goedkoper bij de dealer). Dit zijn niet dezelfde delen voor jouw S60 2006 maar ik zou dus zeker offerte opvragen bij de dealer.

O-ring-set injectoren, pakking inlaatspruitstuk en pakking gasklephuis had ik bij mijnautoonderdelen.nl van merk Elring besteld.
Slangklemmen wilde ik, net als origineel, 1-oorklemmen hebben en heb ik bij IQ-parts besteld. (Bij de dealer kunnen dit ook gewone slangklemmen zijn, dat zie je pas als je ze afhaalt). Veel maten kun je per stuk krijgen daar.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 28.04.2023 - 22:11  ·  #233
dat slangetje dat vanaf je kop naar het potje loopt zou ik echt bij de dealer halen. De goedkope variant die ik eerst had was na 2 maanden al kapot. Ding bestond uit twee delen en lijm liet los.

Koop ori bij dealer .
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 154
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 20.05.2023 - 19:59  ·  #234
bedankt manne,kga er mee aan de slag
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 06.06.2023 - 15:17  ·  #235
Gisteren in de avond een s60 2.0t uit 2005 250k gedaan. Hier lijkt alleen de onderste poort helemaal vol met mayo te zitten. Blijft bijzonder hoe verschillend ze vervuilen. Die van mij zat juist de bovenste slang met aangekoekte troep en geen mayo te zien in het hele systeem.

Deze auto maakte als die warm was een woewoewoe geluid stationair ben. Benieuwd of dit ook verholpen is.

Eerst wachten op Estate service zat een niet passende slang in de set (fout geleverd).

Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 06.06.2023 - 18:46  ·  #236
Krijg je die smurrie niet sneller als er kort stukjes mee gereden wordt?
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 06.06.2023 - 18:50  ·  #237
Vroeg trouwens weleens af
Of het mogelijk is dat potje te overbruggen
Dus weglaten
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 06.06.2023 - 19:03  ·  #238
Ik heb in mijn zomerauto een oil catch can gemonteerd. Schijnt dit tegen te gaan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 06.06.2023 - 19:11  ·  #239
Zooo Pieter, lekker aan de klus geweest onder de kap zo te zien! Ziet er gaaf uit iig.

Wbt het luchtfilter, zuigt die niet juist warme lucht nu aan? Ik zie nergens kapjes en aanvoer slang e.d.

Het originele filterhuis daar loopt de aanvoer vaak helemaal door naar de voorbumper (coole lucht)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 06.06.2023 - 20:19  ·  #240
Je hebt gelijk Poika.
Dit een tussenoplossing. De cold air intake was tijdelijk uitverkocht. Komt goed, maar heeft even tijd nodig. Laatste weken nog een paar leuke aanpassingen gedaan (motorisch en optisch).
On topic: bij de demontage van het originele luchtfilterhuis vond ik aan de inlaatzijde net even teveel olie naar mijn zin. Vandaar dat ik de catch can heb gemonteerd. Hier zit een peilstokje in, die meet hoeveel neergeslagen olie erin opgevangen wordt. En wat opgevangen wordt, verdwijnt niet in de intake van de motor😉
 
Selected quotes for multi-quoting:   0