Carterventilatie tijdig vervangen.

 
 
 
 
 
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 06.06.2023 - 20:33  ·  #241
Quote door trabbit

Deze auto maakte als die warm was een woewoewoe geluid stationair ben. Benieuwd of dit ook verholpen is.



Weet iemand waar dit door komt en of het schadelijk is?

De mijne doet dit sinds de carterventilatie is vervangen. Ben er mee terug geweest. Men vond het vreemd, maar kon geen lekkage of andere mankementen vinden behalve het geluid.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 06.06.2023 - 22:21  ·  #242
Quote door koennie

Quote door trabbit

Deze auto maakte als die warm was een woewoewoe geluid stationair ben. Benieuwd of dit ook verholpen is.



Weet iemand waar dit door komt en of het schadelijk is?

De mijne doet dit sinds de carterventilatie is vervangen. Ben er mee terug geweest. Men vond het vreemd, maar kon geen lekkage of andere mankementen vinden behalve het geluid.


Heb hier ook het zelfde met de XC90 3.2 6 cilinder maar een totaal andere carterventilatiesysteem.
Voor vervanging had ik dat woewoewoe geluid al bij stationair maar dan met Koude motor!!!
Warme motor geen last.Als ik de olievuldop losdraai is het geluid weg.
Misschien dat Poika hier een antwoord op weet.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 09.06.2023 - 20:47  ·  #243
Ben nu alles terug aan het bouwen. Nu viel mij op dat op de tekening de buis naar bovenkant blok op de achterste bovenpoort moet van de box. Het zat precies andersom zie foto's. Wat is de juiste manier?

Nummer 9 en 7 in de tekening.


Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 12.06.2023 - 09:51  ·  #244
Zijn die binnenin gescheiden of komen ze op dezelfde open binnenruimte uit binnenin de box? In dat laatste geval maakt het dan niets uit. Misschien kan je met een lampje in de box schijnen en kijken of je licht ziet, of voelen met je vinger oid. Er zijn ook wel foto's van opengezaagde boxen op het forum, maar wellicht verschillen die per motortype.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 12.06.2023 - 10:05  ·  #245
Is verschil die 1 is open de ander zit op de membraam/klep.

Heb gewoon maar zo geplaatst als het zat. Dus die met de koelslang op de achterste.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 31.07.2023 - 16:58  ·  #246
Ga ook de uitdaging aan op de 2005 s60 2.4 140pk met vialle lpi en 388.000km waarvan ongeveer 188.000 op lpi.

Heb de onderdelen besteld bij estate,die zijn onderweg.

Het zal iets gecompliceerder worden vanwege de lpi injectors op het spruitstuk die ben ik van plan bij de metalen borgclip los te trekken en te markeren zowel op het spruitstuks als de injector.

Hiervoor zijn onderstaande rubbers meebesteld;

https://www.estateservices.nl/…rseel.html

Iemand verder nog tips voor me ?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 31.07.2023 - 23:54  ·  #247
Wees voorzichtig met die lpi injectors, ik meen wel eens gelezen te hebben dat ze vrij makkelijk willen scheuren of breken (ik heb zelf geen lpg).
Maak foto's van alles alvorens het te verwijderen, dan weet je hoe alles terug in elkaar moet.
Bekijk op JijBuis van te voren hoe anderen het aanpakken. Er zijn diverse filmpjes te vinden over het vervangen van carterventilatie, al weet ik niet of er ook 1 is met een lpg installatie . Maar dan kun je een plan maken hoe je zelf het prettigst denkt te kunnen werken.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 01.08.2023 - 10:12  ·  #248
Ga, als het even kan, de klus doen op een plek waar je niet op de klok of sluitingstijd zit…

En overdekt is momenteel ook wel prettig 😄
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 01.08.2023 - 13:48  ·  #249
Ok thanks,was al van plan het heel rustig en voorzichtig aan te vangen idd.

Doe het thuis gewoon op stoep dus als het gaat regenen kan ik ff pauzeren ofzo,zit ook wel is over zon partytent te denken maarja is ook een gedoe ook als het waait etc.
SH78
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 70
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 02.08.2023 - 17:49  ·  #250
Goedemiddag,

Ik heb zojuist ook de handschoen-test uitgevoerd bij mijn S80.
Hij blaast hem niet op, zuigt hem een beetje naar binnen. Goed nieuws dus.

Heb dit echter gedaan met stationair draaiende motor.
Hoort dat zo, of had ik wat gas moeten geven?
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 03.08.2023 - 10:29  ·  #251
Hier lijken de meningen over te verschillen maar als ie stationair niet opblaast zou ik me niet druk maken nog.

In het engels kan je ook veel info en filmpjes vinden over die handschoen test.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 08.02.2024 - 21:47  ·  #252
Ook ik wil een keer de carterventilatie preventief vervangen.

Ik heb al het PDF bestand doorgenomen, welke beschikbaar is op dit forum. Echter heb ik een V70 2.4T dus iets afwijkend van het type motor dat wordt beschreven in het desbetreffende document.

Daarom ben ik ook maar op internet gaan zoeken naar filmpjes omdat ik zo ook een nog beter beeld krijg van de handelingen die verricht moeten worden.

Deze vond ik al vrij duidelijk; https://www.youtube.com/watch?v=oEOzIoVxO4s Op minuut 08:53 heeft de meneer het over een buizensysteem die volgens hem niet vervangen hoeft te worden, slechts een klein deel ervan.

Kan iemand mij verder uitleggen waarom het niet nodig is?

https://www.youtube.com/watch?v=sZrOJ55Ju5E In dit filmpje laat iemand zien hoe je het hele buizensysteem terug plaatst, al blijft het nog steeds redelijk vaag in welk gebied hij precies zit te werken.
Zijn hier duidelijkere instructies voor te vinden?

Is het gebruikelijk om ook de banjo bout mee te vervangen bij de aansluiting op het spruitstuk? En is dit een kwestie van terug erop schroeven of moet dit op een bepaalde manier goed aansluiten met een van de slangen uit de carter?

Groeten,

René
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 08.02.2024 - 21:57  ·  #253
Dat filmpje is idd erg duidelijk .

Het onderdeel dat hij bedoeld kun je los bestellen en is bedoeld voor een 6 cil xc90 . Voor de v70 is het alleen als geheel leverbaar en kost bij de dealer 200 euro.
Het xc90 deel kost 5-60 tientjes bij de dealer.

Dat dure stuk loopt helemaal vanonder het spruitstuk tot het einde .het goedkope deel is alleen het begin stuk en is meer dan voldoende.

Met het goedkope xc90 onderdeel heb je 1 nieuwe banjo bout nodig en 2 koperen sluitringen. Neem je de dure optie , de hele slang , dan heb je er twee banjo bouten en dus 4 koperen afsluit ringen.
Die banjo bouten zitten aan het begin en het einde . Met het xc90 onderdeel pak je alleen het begin en laat je de achterste zitten, vandaar dus.

Er zullen er zijn die ze gewoon terugplaatsen en nieuwe onzin vinden. ze kosten echter weinig bij de dealer en het is een klus die je gewoon slechts 1 keer wilt doen en dus ook gewoon goed wilt doen.

Het zelf geld voor het slangetje dat vanaf je bougies omlaag naar de olie afscheider loopt. Koop dat ding origineel voor 40 euro bij de dealer .
Ja voor een 1-2 tientjes zijn ze er ook… maar dan kun je na een paar maanden dat slangetje weer vervangen omdat de lijm van het verbindinkje erin is opgelost…


Het terugplaatsen van die banjo bout in het spruitstuk kan best een dingetje zijn, ( tip, zorg voor extra koperen ringetjes … er zal er geheid 1 vallen en verdwijnen ..)
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 09.02.2024 - 20:11  ·  #254
Oké, dus ter verduidelijking voor mijzelf;

Dat hele pakket slangen niet bestellen, enkel het onderdeel wat bedoelt is voor een XC90 en dit monteren zoals uitgelegd in het filmpje?

Wat zit er in en dat gehele pakket slangen eigenlijk en waar is het allemaal voor bedoelt? Waarom zou je die niet tegelijkertijd vervangen dan?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 09.02.2024 - 21:18  ·  #255
Nee dat begrijp je verkeerd .

In dat filmpje geeft hij aan dat Volvo zelf zou aangeven dat die lange slang vervangen zou moeten worden. Alleen al die slang kost 200 euro bij de dealer.

Hij meld vervolgens dat dat niet nodig is en dat enkel het korte deel volstaat. Dat deel is echter niet te bestellen voor de v70 maar wel voor de xc90 met een 6 cilinder.
Hij geeft in het filmpje ook keurig het artikel nummer van Volvo voor dit ene onderdeel en dat kost bij de dealer 49 euro. Bij bijv RenDparts kost dat deel precies het zelfde .

Vervolgens heb je nog meer zaken nodig zoals dat zwarte kastje, de olieafscheider. Maar ook wat andere rubber delen, een pakking voor je inlaat spruitstuk , diverse slangenklemmen.

Wat ik je adviseerde is om ook de banjo bout die in je spruitstuk zit, te vervangen Incl die koperen ringen ( en bijvoorkeur een reserve ringetje als er een valt en niet terug te vinden is)
En om ook die rubber slang die vanaf de kop bij je bougies omlaag loopt naar dat zwarte kastje, om die iig origineel bij de dealer te kopen . Immitatie zijn van matige kwaliteit..


Overigens, in het filmpje haalt hij ook de injectoren uit het inlaatspruitstuk. Als je dat doet moet je ook de rubber ringetje vervangen. 5 x een setje van 2 rubbers( 25 euro bij dealer)
Niet iedereen doet dat, ik heb ze ook in het spruitstuk laten zitten maar had ze wel paraat voor het geval dat…
 
Selected quotes for multi-quoting:   0