Carterventilatie Volvo V70 II

vervolg...

 
 
 
 
 
RuudV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Javea
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Carterventilatie Volvo V70 II

 · 
Posted: 11.08.2022 - 13:22  ·  #1
Enkele dagen terug kwam de oliepeilstok vanzelf omhoog.
Ringetjes peilstok vervangen, waardoor deze weer keurig op zn plaats bleef, echter meteen tijdens rijden blauwe walmen uit uitlaat.
Tijdens rijden met licht opgetrokken peilstok is de blauwe walm weer verdwenen.
De Volvo heeft 250.000km gelopen en verbruikt nagenoeg geen olie.
Terug naar garage. Na onderzoek is advies (van Spaanse garagist) het filter (metaal?) van de carterventilatie te vervangen (gehele carterventilatie werd reeds vervangen in 2020).
Is er iemand die mij kan vertellen welk onderdeel dit zou kunnen zijn? De garagist weet niet wat het onderdeel nummer is en heeft moeite met bestellen.

Extra info:
Volgens mijn garagist moet de Rocket Cover (kleppendeksel?) worden vervangen.
Als het goed is dan is dat inclusief een ingebouwd metalen filter (als metalen pannenspons).
Kan iemand hier iets van maken??
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie Volvo V70 II

 · 
Posted: 11.08.2022 - 13:29  ·  #2
doe eens een foto van het onderdeel wat je wilt gaan vervangen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Carterventilatie Volvo V70 II

 · 
Posted: 11.08.2022 - 13:30  ·  #3
'rocker cover' = engels voor kleppendeksel (rocker = klepstoter; die 'rockets' (wip-wapt) op en neer).

Kleppendeksel geheel vervangen lijkt mij vreemd (heb ik hier nog nooit gelezen; schoonmaken kan toch ook als het niet stuk is?), maar het is wel gerelateerd aan het pcv systeem. Het pcv (carterventilatie)systeem zorgt ervoor dat verbrandingsgassen die langs de zuiger in het carter komen, worden opgevangen (vroeger werden die gewoon in de buitenlucht vrijgelaten, maar die zijn zeer vervuilend) en worden gefilterd (olie wordt afgescheiden en gaat terug naar het carter; de overige drap komt in het pcv tankje wat op den duur kan volraken) en de gassen gaan dan terug de inlaat in om te worden verbrand.
De ruimte onder het kleppendeksel staat in open verbinding met het carter (vandaar dat je de handschoentest ook kan doen via de olievuldop), maar met een nieuw kleppendeksel los je niks op.

Eerlijk gezegd krijg ik het idee dat die garagist wel in de goede hoek zit, maar maar wat roept (iig niet bekend met het bekende pcv euvel bij de benzine volvo's en de oplossing daarvoor) en je het zelf ook niet echt weet, dus wellicht moet je toch even verder zoeken naar een andere garage, of geld bij elkaar schrapen en het bij een volvo dealer laten aanpakken.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie Volvo V70 II

 · 
Posted: 11.08.2022 - 19:55  ·  #4
In een eerder topic geef je aan dat je de oliescheider hebt vervangen. Dat heeft je fluittoon opgelost maar daarmee los je het inwendige probleem van de carterventilatie niet op.

Dat inwendige deel is iets met o-ringen waardoor de afzuiging vanuit het carter niet werkt richting afscheider en inlaat.

Waarschijnlijk perst de olie nu via de klepseals je inlaat in of zoiets. Wel bijzonder dat je geen olieverbruik waarneemt
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Carterventilatie Volvo V70 II

 · 
Posted: 11.08.2022 - 20:02  ·  #5
Heb je überhaupt de carterventilatie gecheckt op werking?

Heb je onderdruk onder de olievuldop? Met een nitril handschoen makkelijk te checken.

Wel even de peilstok terug plaatsen bij checken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0