Ik lees regelmatig over het zwarte potje wat in de carterventilatie zit, deze moet wel eens vervangen worden of schoongemaakt.
Ik overweeg nog steeds om dat bij de mijne te doen (preventief), maar omdat het een turboversie is, is dat best wat werk.
Ik heb geen klachten die hieraan gerelateerd zijn, maar ik kan niets terug vinden over vervanging, en na 13 jaar zou het wel eens kunnen om er wat mee te doen.
Bij mij is er geen olie peilstok die er uit komt, en de carterdruk bouwt iets op vanuit de vuldop. Volgens mij moet er ook iets overdruk in het carter zijn, PCV staat niet voor niks voor "positive carter ventilation". Er moet volgens mij overdruk in het carter aanwezig zijn om de olie dampen in de inlaat te laten stromen. Ik weet niet waar de aansluiting zit, vóór of achter de turbo, maar in beide gevallen moet er overdruk zijn om de dampen te laten mee verbranden.
Wat is wijsheid? De kosten voor de onderdelen zijn het niet, maar het werk zie ik niet zo zitten, mede dat er misschien zaken niet loskomen of scheuren vanwege ouderdom.
Ik overweeg nog steeds om dat bij de mijne te doen (preventief), maar omdat het een turboversie is, is dat best wat werk.
Ik heb geen klachten die hieraan gerelateerd zijn, maar ik kan niets terug vinden over vervanging, en na 13 jaar zou het wel eens kunnen om er wat mee te doen.
Bij mij is er geen olie peilstok die er uit komt, en de carterdruk bouwt iets op vanuit de vuldop. Volgens mij moet er ook iets overdruk in het carter zijn, PCV staat niet voor niks voor "positive carter ventilation". Er moet volgens mij overdruk in het carter aanwezig zijn om de olie dampen in de inlaat te laten stromen. Ik weet niet waar de aansluiting zit, vóór of achter de turbo, maar in beide gevallen moet er overdruk zijn om de dampen te laten mee verbranden.
Wat is wijsheid? De kosten voor de onderdelen zijn het niet, maar het werk zie ik niet zo zitten, mede dat er misschien zaken niet loskomen of scheuren vanwege ouderdom.