Carterventilatiepotje vervangen?

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Carterventilatiepotje vervangen?

 · 
Posted: 08.06.2014 - 13:43  ·  #1
Ik lees regelmatig over het zwarte potje wat in de carterventilatie zit, deze moet wel eens vervangen worden of schoongemaakt.
Ik overweeg nog steeds om dat bij de mijne te doen (preventief), maar omdat het een turboversie is, is dat best wat werk.

Ik heb geen klachten die hieraan gerelateerd zijn, maar ik kan niets terug vinden over vervanging, en na 13 jaar zou het wel eens kunnen om er wat mee te doen.
Bij mij is er geen olie peilstok die er uit komt, en de carterdruk bouwt iets op vanuit de vuldop. Volgens mij moet er ook iets overdruk in het carter zijn, PCV staat niet voor niks voor "positive carter ventilation". Er moet volgens mij overdruk in het carter aanwezig zijn om de olie dampen in de inlaat te laten stromen. Ik weet niet waar de aansluiting zit, vóór of achter de turbo, maar in beide gevallen moet er overdruk zijn om de dampen te laten mee verbranden.

Wat is wijsheid? De kosten voor de onderdelen zijn het niet, maar het werk zie ik niet zo zitten, mede dat er misschien zaken niet loskomen of scheuren vanwege ouderdom.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Carterventilatiepotje vervangen?

 · 
Posted: 08.06.2014 - 14:01  ·  #2
ik snap je terughoudendheid, heb ik ook. Mijn T5 is er ook aan toe, ik heb notabene alle onderdelen al liggen. Maar de zin wil niet meewerken...

Over die PCV: bij een turbo moter komt het wel wat kritisch aangezien bij normaal cruisen er, net als bij een normaal aanzuigende moter, onderdruk heerst in het inlaatspruitstuk maar bij flink accelereren heerst er bij een turbo moter overdruk in het inlaatspruitstuk.

Dit is een belangrijk gegeven met betrekking tot de carterventilatie. Het is nl. niet wenselijk dat de turbo ook het hele carter op overdruk zet...! Het effect ervan zou bv. kunnen zijn dat er moterolie langs de oliekeerringen (bv van de krukas) naar buiten wordt geperst.
m.a.w er moet in het carterventilatie systeem een voorziening zitten die het systeem afsluit op het moment dat de turbo gaat boosten. Dat zal een soort van terugslag klep zijn. En ik verwacht dat deze gevoelig is voor vervuiling. verder heeft de carterventilatie ook een potje waarin oliedamp kan neerslaan en als vloeistof weer kan terugvloeien naar het carter. Maar dat potje kan ook vervuilen en vol/dicht slibben met olie sludge. Wat dus de werking van de carter ventilatie verstoort.

Zie daar de reden dat het juist bij een turbo moter belangrijk is om de carterventilatie goed in orde te hebben en te houden.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Carterventilatiepotje vervangen?

 · 
Posted: 08.06.2014 - 17:28  ·  #3
Hoi
Inderdaad zeer belangrijk voor blok..
Indien gewenst altijd bij mij welkom voor deze klus :D

Mvg chris
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Carterventilatiepotje vervangen?

 · 
Posted: 08.06.2014 - 18:20  ·  #4
@teefive, dagje samen klussen aan beide wagens? Denk toch dat het met een uur of 3 wel gefikst moet zijn. Incl. reinigen van het gasklephuis
 
Selected quotes for multi-quoting:   0