Bij 30 graden Celsius gaat mijn V70 vervelend doen. Onder andere heel duidelijk te merken aan het NIET functioneren van de centrale vergrendeling als de auto een poos in de zon heeft gestaan, geen knipperlichten, geen dashboard (en de gereden kilometers worden ook echt niet geteld: ik mis 300km van het naar huis rijden van Friesland naar Rotterdam...)
Gegoogled en conclusie was dat de CEM dit soort fouten oplevert. In koude klimaten in de winter (hete lucht om je ijs-tenen wat op te warmen) en in warmere landen in de zomer. Het *zou* komen omdat de CEM twee communicatiebussen verbindt die op verschillende snelheid werken en de CEM zit daar als vertaler tussen.
Opgelost door de betreffende processor een koelvin te geven (schijnt hij van Volvo zelf in latere jaren ook gekregen te hebben), een afschermingsdekseltje weg te laten en een fannetje 24/7 zachtjes lucht langs de koelvin te laten trekken. Probleem opgelost, ook tijdens de warme dagen van afgelopen weken.
(Album op Imgur met wat foto's van een eerste poging en de definitieve oplossing-met-fan)
Tot vandaag... 30+ graden, Deutsche Autobahn (netjes 100, ik had geen haast) en veel file. Flinke klonk vooronder, meer te voelen dan te horen, alsof de lock-up eruitschiet alleen VEEL lomper. Display teksten gingen wat dimmen en uiteindelijk viel het hele dashboard uit, inclusief richtingaanwijzers.
Auto stilgezet, deuren open, poosje gewacht en zekering 25 eruitgetrokken (Centrale Elektronische Eenheid heet ie geloof ik in mijn boekje). Voorheen lukte resetten alleen door de accu los te halen (onder de motorkap*, want centrale vergrendeling deed het niet dus achter kom je er bijna niet bij). Nu na trekken zekering weer verder gereden. Nog een paar keer flink dimmende tekst gehad in het dashboard, maar geen uitval.
Toen weer even stilgezet (uitvinden of ik een Umweltplakette nodig had voor mijn bestemming, had ik de Prius maar genomen... die krijgt er gewoon makkelijk één, met de D5 euro3 is de kans volgens mij nulkommanul) en iedere keer dat ik startte waren toerenteller en snelheidsmeter een beetje aan het bibberen en dropten naar de nulstand. De koelvloeistof-temperatuur-meter ging wat later, maar viel ook uit (brandstof ook). Volgens mij ontbraken de vele waarschuwingslampjes rechtonderin, maar dat weet ik niet zeker. Zekering 25 eruit, geen verschil. 24 en 21 eruit (relaisbord I en II geloof ik), maakte allemaal niets uit.
Accu achter los (daar kon ik nu wel bij omdat ie niet op slot zat), staten en alles weer OK. Nog een paar keer dimmende tekst, maar verder foutloos de rit afgemaakt. Wel met samengeknepen billen naar de temperatuurmeter zitten kijken (27, 28, 29 en 30 graden...)
Na zo'n dikke vette "KLONK", ben ik altijd heel bang om het gas in te drukken, dus met een fluwelen voetje de reis afgemaakt. Maar volgens mij is er geen enkel verband tussen de problemen en hoe hard ik hem op zijn staart trap. Behalve misschien dat die "KLONK" onder flink veel koppel nog harder is, maar dat kan ook bangheid van mij zijn.
Heel verhaal, maar dit maakt de Volvo gewoon echt onbetrouwbaar, en naast het feit dat ik (gelukkig bij waarschijnlijk lagere temperaturen) nog 500km naar huis moet, wil ik dit gelazer niet hebben als mijn kinderen in de auto zitten...
Dus: HELP
Concrete vragen: is dit de CEM?
Wat is er mis mee? Hij is helemaal gelakt, dus ondanks elektrotechnische achtergrond kan ik er niet zo heel veel mee.
Andere verdachten?
Weet iemand hoe je een sloop-CEM op de auto 'in kunt leren'? VIDA? Of alleen VIDA met koppeling naar de server in Zweden (of waar die ook staat...)?
Andere info?
* accu pluspool loshalen onder de motorkap waar je een startkabel op kunt bevestigen is bloedlink. Als je de motorkap raakt met de dopsleutel kun je mogelijk je auto in de hens zetten, of nog erger, spetters vloeibaar metaal in je ogen krijgen.
Doe dit niet. En als het ECHT niet anders kan, tape dan je dopsleutel in, doe er een handschoen overheen, etc. Denk NOOIT: ik ben voorzichtig genoeg, dat gebeurt mij niet. Dat dachten verschillende slachtoffers voor je ook...
Gegoogled en conclusie was dat de CEM dit soort fouten oplevert. In koude klimaten in de winter (hete lucht om je ijs-tenen wat op te warmen) en in warmere landen in de zomer. Het *zou* komen omdat de CEM twee communicatiebussen verbindt die op verschillende snelheid werken en de CEM zit daar als vertaler tussen.
Opgelost door de betreffende processor een koelvin te geven (schijnt hij van Volvo zelf in latere jaren ook gekregen te hebben), een afschermingsdekseltje weg te laten en een fannetje 24/7 zachtjes lucht langs de koelvin te laten trekken. Probleem opgelost, ook tijdens de warme dagen van afgelopen weken.
(Album op Imgur met wat foto's van een eerste poging en de definitieve oplossing-met-fan)
Tot vandaag... 30+ graden, Deutsche Autobahn (netjes 100, ik had geen haast) en veel file. Flinke klonk vooronder, meer te voelen dan te horen, alsof de lock-up eruitschiet alleen VEEL lomper. Display teksten gingen wat dimmen en uiteindelijk viel het hele dashboard uit, inclusief richtingaanwijzers.
Auto stilgezet, deuren open, poosje gewacht en zekering 25 eruitgetrokken (Centrale Elektronische Eenheid heet ie geloof ik in mijn boekje). Voorheen lukte resetten alleen door de accu los te halen (onder de motorkap*, want centrale vergrendeling deed het niet dus achter kom je er bijna niet bij). Nu na trekken zekering weer verder gereden. Nog een paar keer flink dimmende tekst gehad in het dashboard, maar geen uitval.
Toen weer even stilgezet (uitvinden of ik een Umweltplakette nodig had voor mijn bestemming, had ik de Prius maar genomen... die krijgt er gewoon makkelijk één, met de D5 euro3 is de kans volgens mij nulkommanul) en iedere keer dat ik startte waren toerenteller en snelheidsmeter een beetje aan het bibberen en dropten naar de nulstand. De koelvloeistof-temperatuur-meter ging wat later, maar viel ook uit (brandstof ook). Volgens mij ontbraken de vele waarschuwingslampjes rechtonderin, maar dat weet ik niet zeker. Zekering 25 eruit, geen verschil. 24 en 21 eruit (relaisbord I en II geloof ik), maakte allemaal niets uit.
Accu achter los (daar kon ik nu wel bij omdat ie niet op slot zat), staten en alles weer OK. Nog een paar keer dimmende tekst, maar verder foutloos de rit afgemaakt. Wel met samengeknepen billen naar de temperatuurmeter zitten kijken (27, 28, 29 en 30 graden...)
Na zo'n dikke vette "KLONK", ben ik altijd heel bang om het gas in te drukken, dus met een fluwelen voetje de reis afgemaakt. Maar volgens mij is er geen enkel verband tussen de problemen en hoe hard ik hem op zijn staart trap. Behalve misschien dat die "KLONK" onder flink veel koppel nog harder is, maar dat kan ook bangheid van mij zijn.
Heel verhaal, maar dit maakt de Volvo gewoon echt onbetrouwbaar, en naast het feit dat ik (gelukkig bij waarschijnlijk lagere temperaturen) nog 500km naar huis moet, wil ik dit gelazer niet hebben als mijn kinderen in de auto zitten...
Dus: HELP
Concrete vragen: is dit de CEM?
Wat is er mis mee? Hij is helemaal gelakt, dus ondanks elektrotechnische achtergrond kan ik er niet zo heel veel mee.
Andere verdachten?
Weet iemand hoe je een sloop-CEM op de auto 'in kunt leren'? VIDA? Of alleen VIDA met koppeling naar de server in Zweden (of waar die ook staat...)?
Andere info?
* accu pluspool loshalen onder de motorkap waar je een startkabel op kunt bevestigen is bloedlink. Als je de motorkap raakt met de dopsleutel kun je mogelijk je auto in de hens zetten, of nog erger, spetters vloeibaar metaal in je ogen krijgen.
Doe dit niet. En als het ECHT niet anders kan, tape dan je dopsleutel in, doe er een handschoen overheen, etc. Denk NOOIT: ik ben voorzichtig genoeg, dat gebeurt mij niet. Dat dachten verschillende slachtoffers voor je ook...