CEM of wat anders?

R-P
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

CEM of wat anders?

· 
Posted: 05.07.2019 - 22:08  ·  #1
Bij 30 graden Celsius gaat mijn V70 vervelend doen. Onder andere heel duidelijk te merken aan het NIET functioneren van de centrale vergrendeling als de auto een poos in de zon heeft gestaan, geen knipperlichten, geen dashboard (en de gereden kilometers worden ook echt niet geteld: ik mis 300km van het naar huis rijden van Friesland naar Rotterdam...)
Gegoogled en conclusie was dat de CEM dit soort fouten oplevert. In koude klimaten in de winter (hete lucht om je ijs-tenen wat op te warmen) en in warmere landen in de zomer. Het *zou* komen omdat de CEM twee communicatiebussen verbindt die op verschillende snelheid werken en de CEM zit daar als vertaler tussen.

Opgelost door de betreffende processor een koelvin te geven (schijnt hij van Volvo zelf in latere jaren ook gekregen te hebben), een afschermingsdekseltje weg te laten en een fannetje 24/7 zachtjes lucht langs de koelvin te laten trekken. Probleem opgelost, ook tijdens de warme dagen van afgelopen weken.
(Album op Imgur met wat foto's van een eerste poging en de definitieve oplossing-met-fan)

Tot vandaag... 30+ graden, Deutsche Autobahn (netjes 100, ik had geen haast) en veel file. Flinke klonk vooronder, meer te voelen dan te horen, alsof de lock-up eruitschiet alleen VEEL lomper. Display teksten gingen wat dimmen en uiteindelijk viel het hele dashboard uit, inclusief richtingaanwijzers.
Auto stilgezet, deuren open, poosje gewacht en zekering 25 eruitgetrokken (Centrale Elektronische Eenheid heet ie geloof ik in mijn boekje). Voorheen lukte resetten alleen door de accu los te halen (onder de motorkap*, want centrale vergrendeling deed het niet dus achter kom je er bijna niet bij). Nu na trekken zekering weer verder gereden. Nog een paar keer flink dimmende tekst gehad in het dashboard, maar geen uitval.

Toen weer even stilgezet (uitvinden of ik een Umweltplakette nodig had voor mijn bestemming, had ik de Prius maar genomen... die krijgt er gewoon makkelijk één, met de D5 euro3 is de kans volgens mij nulkommanul) en iedere keer dat ik startte waren toerenteller en snelheidsmeter een beetje aan het bibberen en dropten naar de nulstand. De koelvloeistof-temperatuur-meter ging wat later, maar viel ook uit (brandstof ook). Volgens mij ontbraken de vele waarschuwingslampjes rechtonderin, maar dat weet ik niet zeker. Zekering 25 eruit, geen verschil. 24 en 21 eruit (relaisbord I en II geloof ik), maakte allemaal niets uit.
Accu achter los (daar kon ik nu wel bij omdat ie niet op slot zat), staten en alles weer OK. Nog een paar keer dimmende tekst, maar verder foutloos de rit afgemaakt. Wel met samengeknepen billen naar de temperatuurmeter zitten kijken (27, 28, 29 en 30 graden...)

Na zo'n dikke vette "KLONK", ben ik altijd heel bang om het gas in te drukken, dus met een fluwelen voetje de reis afgemaakt. Maar volgens mij is er geen enkel verband tussen de problemen en hoe hard ik hem op zijn staart trap. Behalve misschien dat die "KLONK" onder flink veel koppel nog harder is, maar dat kan ook bangheid van mij zijn.

Heel verhaal, maar dit maakt de Volvo gewoon echt onbetrouwbaar, en naast het feit dat ik (gelukkig bij waarschijnlijk lagere temperaturen) nog 500km naar huis moet, wil ik dit gelazer niet hebben als mijn kinderen in de auto zitten...

Dus: HELP

Concrete vragen: is dit de CEM?
Wat is er mis mee? Hij is helemaal gelakt, dus ondanks elektrotechnische achtergrond kan ik er niet zo heel veel mee.
Andere verdachten?
Weet iemand hoe je een sloop-CEM op de auto 'in kunt leren'? VIDA? Of alleen VIDA met koppeling naar de server in Zweden (of waar die ook staat...)?

Andere info?

* accu pluspool loshalen onder de motorkap waar je een startkabel op kunt bevestigen is bloedlink. Als je de motorkap raakt met de dopsleutel kun je mogelijk je auto in de hens zetten, of nog erger, spetters vloeibaar metaal in je ogen krijgen.
Doe dit niet. En als het ECHT niet anders kan, tape dan je dopsleutel in, doe er een handschoen overheen, etc. Denk NOOIT: ik ben voorzichtig genoeg, dat gebeurt mij niet. Dat dachten verschillende slachtoffers voor je ook...
ikbat
VolvoV70forum core member
Subject:

Re: CEM of wat anders?

· 
Posted: 05.07.2019 - 22:20  ·  #2
Als ik het hoor, zou ik eerder denken aan de dynamo,
Ik zou eens goed de uitgangsspanning van de dynamo meten.

Als die nog maar rond de 13v geeft, dan ga je vaak ook dit soort gekke dingetjes krijgen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 06.07.2019 - 05:36  ·  #3
Als het idd je CEM is, kan ETS de software van jouw CEM klonen naar een andere (gebruikte). Leg je klachten eens bij hem voor, hij kan je zo vertellen hoe het zit.
Www.ets1.nl
Asterix
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 06.07.2019 - 07:38  ·  #4
Zijn er onlangs reparaties aan de auto uitgevoerd? Zo niet, zie de opmerkingen die eerder zijn gemaakt.
Zo ja: check of daar stekkers of draadjes zijn losgeweest.
R-P
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.07.2019 - 09:58  ·  #5
Quote door Doeke Dobma

Als het idd je CEM is, kan ETS de software van jouw CEM klonen naar een andere (gebruikte). Leg je klachten eens bij hem voor, hij kan je zo vertellen hoe het zit.
Www.ets1.nl

Gedaan. Hou jullie op de hoogte.

Geen specifieke wijzigingen recent. De temperatuur is m.i. een heel duidelijke probleem factor. Als mijn airco zou werken zou ik het waarschijnlijk nooit merken behalve wanneer hij echt rechtstreeks in de zon staat (lees 1 keer van de 5 of 6 keer dat hij problemen heeft gegeven).

Ik zal de dynamo ook nog controleren.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 06.07.2019 - 11:56  ·  #6
In het begin heb ik met mijn Euro 3 D5 ook rare/onverklaarbare problemen gehad, dit bleek hem uiteindelijk in/om de zekeringkast in de motorruimte te zitten. Deze heb ik toen gedemonteerd en alle contacten ingespoten met contactspray (ook van de stekkers die je er onder in klikt), sindsdien nooit meer last gehad.

Mijn probleem was dan wel het willekeurig uitvallen van de motor maar wellicht dat jouw probleem ook door deze zekeringkast veroorzaakt wordt.
vinnie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 27.08.2019 - 16:16  ·  #7
Hallo,

Ik heb ook dezelfde klachten met mijn xc70, deze laten uitlezen in Zweden met een Vida en de codes gestuurd naar ets1. Deze belde mij gelijk al dat ik een CEM module heb met kuren, en gerepareerd kan worden.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 27.08.2019 - 18:57  ·  #8
check eerst je dynamo eens of deze netjes 14 volt geeft dus op de dynamo meten en niet op de accu en de vrijlloop van je dynamo of deze nog werkt die klonk kan ook van je vrijloop afkomen
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 27.08.2019 - 22:12  ·  #9
Het is zeer waarschijnlijk de CEM. Heb vorig jaar iets soortgelijks aan de hand gehad. Na een wissel van de CEM met een aangepaste door Obbe, nu geen problemen meer. inderdaad bij hoge buiten temperaturen begon de Nondeju pas echt en steeds vaker.
Kost je €250 inclusief inbouw ( prijs van vorig jaar)
yes996
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 28.08.2019 - 12:27  ·  #10
Een vervangende CEM kan je hier krijgen. Heb er hier ook een gekocht. Goede snelle service gehad.
Bildelsbasen.se
Je kan hier alle onderdelen van Volvo krijgen voor best nette prijzen.

Selected quotes for multi-quoting:   0