Center speaker doet niets?

Dolby surround

 
 
 
 
 
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 17:14  ·  #1
In mijn V70 (my 2004) zit vanaf fabriek een HU 803 ingebouwd inclusief een centre speaker. Daarbij ook vanaf fabriek een origineel ingebouwde telefoon. Nu had ik al een tijd het idee dat niet alle ingebouwde speakers meedoen en m.n. de centre speaker. Ik heb het rooster boven de centre speaker (rondom navigatiescherm) verwijderd en hoor en zie dat die speaker niet meedoet, ook niet als ik de center / effect knop verdraai. Ook is bij de Dolby Surround instelling achter in de auto weinig van de hoge tonen te horen.
De vorige eigenaar heeft er een Parrot laten inbouwen inclusief een houder voor een I-phone / Ipod.
Ik heb de radio uitgebouwd en zie dat er een wirwar van draden is bij gekomen, zie foto's. Zelf weet ik wel e.e.a. van radio aansluitingen maar ben geen expert op dat gebied. Zeker gezien het Canbus systeem ga ik hier zelf dan ook beslist niet aan werken.

Mijn vraag nu: kan het zijn dat er door de inbouwer bepaalde speakers / functies zijn geëlimineerd of is er iets anders aan de hand. Ik heb de Centre speaker losgedraaid en deze zit met 2 dunne draden aangesloten. Of kan er ergens een kabelbreuk zijn. Ook heb ik de stekkerverbindingen nagekeken maar zie daar niet direct losse contacten.
Graag heb ik alles weer goed werkend, heeft er iemand ervaring hiermee hoe ik dit kan (laten) oplossen zonder direct de hoofdprijs te moeten betalen?

Willy
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 18:03  ·  #2
nou je het zegt..
ik heb de parrot zelf ingebouwd met de verloopkabel van hu-850 naar parrot 3100.
als ik bel of gebeld wordt valt het geluid weg behalve de centerspeaker,waarschijnlijk was dit bij jou ook het geval en heeft de vorige eigenaar ergens de kabel losgehaald of onderbroken.

als je de centerspeaker eruit haalt en je houdt een 9 volt battery op de aansluitingen + - moet de speaker ploppen: in fase naar buiten,uit fase naar binnen.
plopt hij niet dan is je speaker kapot.

succes.
groet.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 20:04  ·  #3
Knip S70,

Dank je voor je reactie.
Naar mijn idee is de speaker niet stuk en er zitten geen scheuren in het membraam.
Aan deze centerspeaker zitten 2 dunne kabeltjes gesoldeerd, een grijze en een zwarte. De speaker kan ik maar een klein beetje uitnemen omdat die kabeltjes niet langer zijn.
Kan ik de test die je beschrijft ook veilg uitvoeren zonder de gesoldeerde draadjes los te maken en dat er daarbij geen schade aan de rest van de radio ontstaat?
Mocht de kabel inderdaad zijn onderbroken dan wordt dat nog een hele klus om uit te vinden waar dat is gedaan.
Overigens is er bij mijn wagen niet alleen een kabel tussen gezet maar ook e.e.a. doorverbonden. Je ziet nl. ook (later aangebrachte) zwarte isolatietape.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 20:26  ·  #4
ik zou het niet doen zonder de kabels los te halen,wat wel mogelijk is om met een multimeter op ohm stand effe de weerstand te meten tussen de + en - van de speaker,krijg je hier een waarde dan is de spoel van de speaker oke,geen vaste waarde dan is de spoel r.i.p.
ik zag inderdaad een hoop tape op de foto,deze kun je wel eens voorzichtig loshalen en dan eens RUSTIG bekijken als er ergens geknipt is.

succes.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 20:53  ·  #5
Willy,

Kom je ook naar de sleutelparty ?
Mocht je er niet uitkomen, ik ga deze uitdaging graag aan.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 21:33  ·  #6
Quote door Bigdog

Willy,

Kom je ook naar de sleutelparty ?
Mocht je er niet uitkomen, ik ga deze uitdaging graag aan.


ik hou ook wel van een uitdaging :D :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 21:45  ·  #7
Dan moet het toch goed gaan komen.
Twee zien meer als een. :-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 22:12  ·  #8
helemaal geweldig. :D
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 30.04.2013 - 23:23  ·  #9
Even opzoeken wanneer dat is.
Ik wil hierbij graag aanwezig zijn, maar de laatste tijd het te druk gehad om alle posts op dit forum bij te houden. Lijkt me heel leuk en gezellig met allemaal gelijk gestemden te zijn :D :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 01.05.2013 - 00:25  ·  #10
Om niet om de poll heen te kunnen... Lijkt het erop een week na de Stammtisch te zijn. Beetje vroeg maar oké er is blijkbaar nood aan hahaha! En als de aandrijfas eronder zit (heb ik wel ff hulp bij nodig) help ik ook graag mee om jouw probleem op te lossen! ;)

topic.php?t=5284 Is het linkje naar de Poll!

Groetjes en hoop je daar te zien!

Tristan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 01.05.2013 - 18:33  ·  #11
Quote door ProVolvo

Ik wil hierbij graag aanwezig zijn,


O,o, nu zijn we de pineut. :'(
Als dat maar goed komt.
Grapje, we helpen je graag het probleem te verhelpen. ;-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3217
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 01.05.2013 - 18:35  ·  #12
Het verloopje van de groene stekker, wat zit daar aan?
Misschien is het heel makkelijk, lust hij de grijs en grijs/rode draad ook door? Dat is je centerspeaker kabel.
In de orginele kabel zijn 4 plekken vrij.

Gemert is me net wat te ver weg om even te helpen ;)
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 01.05.2013 - 18:50  ·  #13
Quote door ProVolvo

Aan deze centerspeaker zitten 2 dunne kabeltjes gesoldeerd, een grijze en een zwarte.

Zit er geen grijze stekker? De centre speaker zit rechtstreeks op de groene stekker achter de radio.
Zoek hier het juiste schema erbij. Dan weet je welke pennen van de groene stekker je moet hebben. Waarschijnlijk is aan de grijs/zwarte kabel geknoeid.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 01.05.2013 - 18:56  ·  #14
He, dat is een mooie link !
Op Mathews Volvosite hebben ze dit al platgelegd.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Center speaker doet niets?

 · 
Posted: 01.05.2013 - 20:49  ·  #15
Super! You go Maurits!! You go!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0