Centre console vervangen ivm niet goed werkende kachel

XC90 2005

jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Centre console vervangen ivm niet goed werkende kachel

· 
Posted: 24.11.2025 - 08:55  ·  #1
Goedemorgen

Ik kreeg het advies om het bedieningspaneel (Haynes noemt dat het centre console) te vervangen als een van de makkelijkste/goedkoopste manieren om te kijken of dat het probleem is.
(Probleem: Heel slap briesje, ook als de fan op vol staat, klein beetje warmte bij de roosters en da's niet fijn voor de rit Delfzijl-Apeldoorn)

Nu ligt het paneel los en kan ik er even achter kijken.

Er liggen meerdere kabels/connectoren los, wat zou kunnen omdat de vorige eigenaar de MM heeft uitgebouwd en vervangen door den pioneer). Wat wel vreemd is: Aan de achterzijde van het panel zitten twee aansluitingen. Eentje daarvan wordt ook gebruikt maar de andere, een grotere, niet. Er ligt wal een stekerblokje in die maat maar dat is een female. In het paneel zelf zitten geen pinnetjes, aan de andere kant wel.
(foto's staan wel op mijn toestel maar niet in dropbox)

Paar vragen:
-Waar kan ik vinden wat die twee stekerblokjes doen? Alle functies lijken te worden aangestuurd en werken redelijk
(Niet werken MM, PhM en alarm maar ook niet de sensoren voor die er wel in zitten)
Ik heb Haynes V70/S80 tot 2007 ter beschikking.

-Kan het zijn dat in die grote steker o.a. de aansluiting zit voor de parkeersensoren voor?

- Als er ander paneeltje in moet, hoe kan ik dan de schakelaars en de functies overzetten?
Is dat overzetten van de knopjes en het systeem doet de rest of moet er iets worden ingeprogrammmeerd? (DSTC, parkeersensoren, interieur alarm voor kinderen of hond, uitklapspiegels)

Dank voor het delen van jullie kennis, want het is knap koud zo af en toe..
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Centre console vervangen ivm niet goed werkende kachel

· 
Posted: 24.11.2025 - 09:41  ·  #2
Als de interieurventilatie wel reageert op de draaiknop, dan zit het probleem mijns inziens niet in de ECC (center console). De ECC doet enkel de aansturing, maar de uitvoering gebeurt door andere onderdelen: de ventilator zelf en de kleppen die de luchtstroom sturen.
Als je de ventilatorknop omhoog draait en buiten luistert bij de luchtinlaat, hoor je de ventilator dan wel suizen? En harder als je hem harder zet?

Ik zou eens beginnen met het schoonmaken van de interieurtemperatuursensor achter de 3 sleufjes in de ECC (bij de rechter temperatuurknop). Die heel voorzichtig schoon pulken met bijv. een naald of tandenragertje (pluis weghalen van het koperdraadje: dat is de temperatuursensor). Pas op met dat koperdraadje (met een bolletje in het midden), dan is een breekbaar onderdeel.

Is je pollenfilter/interieurfilter wel schoon? Als dat dicht zit komt er ook weinig lucht door. En er zit maar 1 filter in? De filterkast heeft twee sleuven, 1 dikke en 1 dunne, afhankelijk van welk type filter je gebruikt (standaard, of meerlaags/carbonfilter dat dikker is). Daarvan moet er maar 1 gebruikt worden, niet beide.
Je kan ook nog even een stofzuiger op de inlaat en/of filterbak zetten, kan ook nog zijn dat er bladeren in gekomen zijn (net gisteravond bij de auto van mijn vrouw nog gehad, al is dat geen Volvo)

Als je vida hebt kan je daarmee ook de kleppen resetten / kalibreren, dat kan ook een hoop schelen.

Pas als je bovenstaande in orde hebt, zou ik verder zoeken, dan weet je i.i.g. dat de basis in orde is.

En haal de center console niet los (stekker) als de accu nog aangesloten is als je geen vida hebt, want dat geeft je een airbag fout die je niet kan resetten zonder vida.
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Geprobeerd

· 
Posted: 24.11.2025 - 10:01  ·  #3
Dank voor de info Bolbo, ga er zometeen mee aan de slag,

1) ACC aan
Eerste 10 minuten met defrost: Werkt, wordt wat warmer, maar niet via de onderste of middelste roosters. Ramen beslaan niet.
Je kunt de fan sneller horen draaien als de knop ver wordt doorgedraaid, wel geluid maar geen verschil aan de roosters.
Dan alle combinaties geprobeerd (auto, 1,2 of 3 stroomrichtingen: geen effect.

2) ACC uit
Eigenlijk hetzelfde beeld.

De kleppen zijn recent gecontroleerd (generic tool niet vida) en de stappenmotortjes werkten allemaal.

Het pollenfilter is een jaar geleden/30.000 km geleden gewisseld. Speciale met carbon en zilver er in meen ik me te herinneren, maar dat ga ik even uitvogelen.
Sensor is recent schoongemaakt maar dat ga ik controleren, misschien dat dat bolletje er niet meer zit.

Vida is fijn maar om de een of andere reden zit mijn kabel er niet meer bij. Alles zit in een tas, pakte het om aan te sluiten en helemaal verbaasd. Toevallig heb ik vorige week dozen met kabels en zo uitgezocht, die van de Vida zat er niet bij. Die zou ik dan ook meteen in die tas gedaan hebben.

Airbag lampje brandt inderdaad :(
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Niet goed geprogrammeerd?

· 
Posted: 24.11.2025 - 10:13  ·  #4
Ik heb ooit een manual voor de XC90 gekocht voor een euro of tien. Digitaal, 35.000 pagina's zonder kop en staart. Tot mijn blijdschap vindt ik dat een filter moet zijn ingeprogrammeerd, anders krijg je te weinig airflow. ....
Ga ik dus ook controleren als ik die kabel gevonden heb. De auto staat stijf van de vida-leesbare fouten, waaronder die voor (ik denk met geweld) uitgerukte MM, de niet meer bestaande PhM en nog zo wat. En het alarm en de parkeersensoren...

Het lijkt er een beetje op dat mijn gezondheid de goede kant op gaat dus ik hoop binnenkort ook watvaker met vida met vdash te kunnen werken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.11.2025 - 10:26  ·  #5
Dan lijkt het probleem toch in je kleppen te zitten. Als de ventilator wel werkt (ronde knop met ledjes erboven) maar de knoppen voor de luchtstroomrichting (het poppetje) doen niks, dan zit het probleem daar. Heb je wel de knop voor de luchtinstroom/luchtrecirculatie goed staan? Doet die ook iets als je die verandert?
Het feit dat de kleppenmotortjes werken wil niet zeggen dat de kleppen ook goed staan om de luchtstroom in de gewenste richting te krijgen, dus ik zou toch eens zien of je die kan kalibreren met vida. Wellicht m.b.v. een vida-gebruiker bij jou in de buurt?

Over een filter inprogrammeren heb ik nog nooit gehoord, maar wie weet... lijkt me nochtans stug dat het probleem daar zit. Anders kan je eens proberen om het pollenfilter eruit te nemen (wel kastje weer dicht doen). Dan krijg je normaalgesproken wel meer luchtstroom, maar wel ongefilterde lucht natuurlijk. Kan voor een test geen kwaad maar moet je niet zo laten, want dan raakt op den duur je airco en verwarming vervuild en ben je verder van huis.
Na 30.000km is een pollenfilter wel aan vervanging toe denk ik.
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Met vida en vdash

· 
Posted: 24.11.2025 - 11:57  ·  #6
ben ik nog niet veel opgeschoten..
Met vdash heb ik de kleppen gekalibreerd, schijnt OK te zijn. Ik weet niet hoe ik dat in vida moet doen maar dat ga ik proberen uit te vogelen.

Ik ben koud geworden, dus nu even warmte, koffie en lunch tanken en dan nog een keer proberen.

Met de "3 knoppen" in auto: fan draait, kan hard maar dan gaat het auto lampje uit en de ledjes bij de fan-knop gaan even aan. Qua warmte merk je dus weinig tot niets. Ook de 4 roosters kan ik alle kanten op bewegen, open/dicht zetten maar het maakt allemaal niets uit.

Kan ik ergens een overzichtspagina met de sensor-waarden vinden? Als de ECC "denkt" dat het te heet is zou daar iets door kunnen gebeuren maar met AC uit en de temperatuurliezer op rood gebeurt er nog steeds niets. Of maak ik daar een denkfout?

Ik blijf zoeken :)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.11.2025 - 14:28  ·  #7
Is je motor wel warm? De verwarming werkt middels de koelvloeistof dus als die niet warm is, ga je ook geen warme lucht krijgen. Bij rijden gaat het opwarmen wel behoorlijk snel, bij stilstaan / in de neutraal duurt dat knap lang.

Qua temperatuur: deze wordt geregeld door de ECC op basis van de ingestelde temperatuur en de gemeten interieurtemperatuur via dat sensortje achter de 3 sleufjes (daar achter zit een klein ventilatortje wat continu lucht de ECC in zuigt door de 3 sleufjes, langs de temperatuursensor). De werking van dat kleine ventilatortje kan je controleren door een licht stukje papier (vloeitje of stukje van licht kassabonnetje oid) tegen de sleufjes te houden, die moet daar dan tegenaan worden gezogen. Als dat niet werkt kan de sensor de interieurtemperatuur niet voldoende meten en zal de temperatuur-respons onvoldoende zijn.
De temperatuurmeting door de ECC wordt omzeild als je de temperatuurknoppen helemaal op MIN (koud) of MAX (warm) zet.
Weer twee dingetjes om te checken.

Als je aan de ventilatorknop draait dan gaat de auto knop inderdaad uit, en zouden de ledjes boven de knop moeten aangeven hoe hard de ventilator draait. Als ik het me goed herinner bleven die bij mijn P2 altijd aan (ik gebruikte doorgaans de manuele stand, ik vind de automatische stand vaak te hard blazen)

Als bovenstaande dingetjes goed werken zou ik volgende doen:
1. Is motor / koelvloeistof warm? Zo niet, dan ga je ook geen warmte in je verwarming krijgen.
2. Zo ja, dan beide kanten van de verwarming op MAX heet zetten
3. Ventilator manueel op max zetten. Die moet dan flink gaan blazen.
4. Interieurtemp sensor checken (viezigheid achter de 3 sleufjes?)
5. Interieurtemp sensor ventilatortje checken met vloeitje oid
6. Met het poppetje de windstroom op het midden zetten (borsthoogte) en checken dat de uitstroomopeningen in het dashboard open staan (draaiknopje ernaast)
Als de motor warm is dan moet er een flinke warme luchtstroom komen.
>> Geen warmte maar wel luchtstroom: ventilator OK maar motor koud, kleppen niet goed (sturen lucht niet langs verwarmingselement) of verwarmingselement verstopt
>> Onvoldoende luchtstroom: ventilator gaar, of de weerstand daarvan, of aansturing door ECC, of uitstroomopeningen op dichte stand, of pollenfilter verstopt
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Weer iets wijzer

· 
Posted: 24.11.2025 - 15:27  ·  #8
Dat was even lekker. Even. De auto op de oprit, motor warm, de AC uit, luchtstroom op midden en onder en het werd warm met windkracht 6 (Volgens Vida bijna 25 graden) Voor ongeveer 6 minuten. Temp op max/rood, de blower op een hoop ledjes. Toen naar auto/AC aan: Toen werd de bries een windje en was het feest voorbij, ook als ik de AC daarna weer uit zette. Heel consistent met de laatste weken.

Ventilatortje achter de drie sleufjes werkt, papiertje blijft hangen. Voor zover ik dat kan schoongemaakt, straks even speciale schone lucht er in blazen.

Andere dingen die me opvielen:
Als ik de status van de knoppen "airco" en een paar van de knoppen onder het dashboard controleerde: satus was "niet ingetrapt", ging heel even naar "ingetrapt"en meteen weer "niet ingetrapt". Terwijl de LED's bleven branden (of uit waren). Voor de stoelverwarming en defrost/achterruit knopjes ging het wel goed.
CCM-status optieschakelaars waren onjuist of "brandt niet"

Ook viel me op dat de stand van de klepmotoren veranderden bij het inschakelen van de automaat maar dat voor de luchtverdeler de gewenste stand niet 100% was, zoals bij de kleppen links en rechts, maar rond de 59% laa\g.

Omdat er dus in het begin wel een luchtstroom is lijken me het filter en paravan (?) minder schuldig aan dit gedoe. Buitentemp was op een gegeven moment 14,25, motorinlaat 42,5, de koelvenrtilator draaide op 16,8% en de Kvs was 86,25 graden Celsius.

Nu even een stukje rijden, 8 minuten heen en 8 terug, heel benieuwd.

Dank voor meelezen en meedenken!
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Onveranderd

· 
Posted: 24.11.2025 - 16:03  ·  #9
Bij het wegrijden met een nog warme motor na een paar kilometer op "auto" en max graden ging het goed. Maar na een paar kilometer was het veel lawaai en weinig wind of warmte.
Toen ik net thuiskwam gekeken of het misschien allemaal naar achteren werd gestuurd (nee dus) maar wat me wel opviel is dat de blower meer lawaai maakt dan mijn fan bij 105 in de zomer...

Atechnisch als ik ben: Het lijkt net alsof op een gegeven moment "iets" en te hoge temperatuur bereikt waardoor vervolgens alle warme lucht wordt omgeleid naar buiten of zo (niet naar binnen..)

Morgen toch maar naar Gorredijk want anders weet ik het momenteel ook even niet

Tenzij iemand nog een briljant idee heeft?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.11.2025 - 17:37  ·  #10
Maar als je hem op Auto stand zet dan bepaalt de ECC zelf hoeveel luchtstroom er nodig is door de ventilator, en als het al warm genoeg is in de auto (aangezien je net de MAX temperatuurstand hebt gebruikt) dan zal hij weinig warme lucht meer toevoegen, dus zou een windje voldoende moeten zijn om de temperatuur op het ingestelde niveau te houden.
Als je de AC handmatig uitzet blijft de rest van de ECC werken en regelt hij wel zelf de hoeveelheid en temperatuur van de instromende lucht om de interieurtemperatuur op het ingestelde niveau te houden (rekening houdende met zonnestraling en nog wat andere factoren zoals open ramen).

Ik zou hem voorlopig even van de Auto stand houden en manueel instellen zoals jij wilt (blaasrichting, -snelheid en -temperatuur), en dan kijken of je dan wel krijgt wat je wenst.

Maar goed, veel lawaai en weinig bries is ook niet goed dus wellicht heeft je ventilator z'n beste tijd gehad.

Te weinig gas in de airco kan ook nog, dat zorgt soms ook voor een onevenwichtige warmteverdeling (meer naar rechts geloof ik), de druk in het systeem kan je checken met vida (vdash weet ik niet) en anders bij de aircoboer.
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

"Tja, en opeens een rode melding Koelvloeistof

· 
Posted: 26.11.2025 - 19:45  ·  #11
Gisteravond wilde ik weg toen ik de melding stop/koelvloeistof kreeg. Gelukkig was de andere beschikbaar en die meegenomen. Na de vergadering toch even in het reservoir kijken: Leeg. Wat opmerkelijk is omdat ik twee weken terug olie en Kvs had bijgevuld, de laatste 150 ml over iets van 6000 kilometer. Dat was 970 km terug en ik weet vrij zeker dat ik het een week of wat geleden ook gecontroleerd heb. Halve liter kvs er in, staat nu op max.

Verwarming: Alles handmatig werkt het minst beroerde maar houdt niet over. Morgen maar een ander bedieningspaneel aansluiten, kijken of dat soelaas biedt, en alvast voorbereidingen treffen voor een ventilatorwissel.
Morgen naar Gorredijk, uurtje x 2 rijden. Ik ben benieuwd hoe het gaat met de warmte onderweg.

Is er een manier om te controleren of een ander paneel OK is of blijft het afwachten? Dan ga ik even daar rondrijden en kijken wat er gebeurt.

Iets anders: Klopt het dat er maar één stkerblok in dat paneel gaat (en een voor de 12 volts aansluiting?)

Dank allemaal!
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 26.11.2025 - 20:02  ·  #12
Nee dat laatste klopt niet. Bij mij zitten er 2 stekkerblokken in plus de 12V aansluiting. Ik heb het dan over een S60 van de eerste generatie (2001 t/m 2009) Ik kan zo snel even niet zien over welke auto jij nu spreekt.

Kan het trouwens niet zijn dat het probleem met je koelvloeistof en de slechte warmteafgifte met elkaar te maken hebben? Zou er een lek kunnen zijn bij de kachelradiator? Daarvoor moet je even het zijpaneel bij de pedalen weghalen dan kan je vrij snel zien of het daar lekt....
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 26.11.2025 - 20:10  ·  #13
Of bij het schutbord kijken of daar wat zweet.
Natte vloerbedekking is sowieso een rode vlag, zowel bovenop waar de matten liggen, als onder de vloerbedekking. Vaak kun je bij de bijrijder de vloerbedekking vrij eenvoudig liften.

Ps. Ik vermoed dat het hier om een XC90 gaat
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Natte matten

· 
Posted: 26.11.2025 - 20:36  ·  #14
Had ik gelukkig niet. Ik zal morgen vragen of ze daar een unit hebben waar die twee blokken in kunnen en dan de knoppen overzetten. of het de oorzaak is weet ik niet, het is knap lastig om uit te vogelen wat het makkelijkste is.

Als mens met twee linkerhanden is het sowieso wachten op de hulp uit het dorp maar ergens heb ik het gevoel dat er een of andere klep dichtgaat die alle lucht tegenhoudt. Maar in haynes en in Vida kan ik eigenlijk net bedenken waar die klep dan zou moeten zitten. Dat lweghalen van het paneel bij de pedalen is een mooi klusje voor dit weekend!

het gaat inderdaad om een XC90 uit 2005. De bovenste unit is gesloopt, vervangen door een 2din Pioneer en een hoop foutmeldingen van de MM, de SUB en PHM. En de voorste parkeerpeipers die het niet meer doen. Dus naast vida probeer ik ook vdash te leren :)

Dank allemaal voor de tips en attentiepunten!
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Update: Spoiler: Het gaat de goede kant op

· 
Posted: 30.11.2025 - 13:19  ·  #15
Gisteren is het koolstofinterieurfilter geinspecteerd en was schoon, geen reden om te vervangen.
Van verloren KVS ook geen spoor maar wel een vacummslangetje dat los hing. De andere kant zat aan de verdamper maar het bleek een te kort slangetje. Langer slangetje er op en er komt duidelijk meer wind uit de uitstroomopeningen. Niet al te lang getest maar het eerste stuk ging beter dan de laatste weken. (AC off trouwens)

Op de verdamper zat aan dezelfede (achterkant) nog een twee aansluiting voor een vacuumslang maar ik heb nog niet kunnen achterhalen waar die voor is en welke andere aansluiting er bij komt.

Heeft iemand een idee? Met haynes voor de V70 kom ik er niet uit terwijl die systemen wel erg op elkaar lijken. Ook mis ik een duidelijk plaatje of schema waar ik dat uit zou kunnen oplossen.

Iets anders: Welke sensoren zitten waar én waar kun je de informatie/waarden daarvan vinden in Vida?
Ben heel wat tijd met Vida bezig geweest en ik vond wel dingen als flapstanden, en voorkeursinstellingen en een aantal sensoren/waarden maar niet allemaal. Zon-sensor b.v.
En heel vreemd: De airco temp was -4 graden. Kan dat kloppen? Buiten was het 11...

Dank voor hulp en meedenken!

Johnpeter
Selected quotes for multi-quoting:   0