Ceramic Coaten Van De Lak

 
 
 
 
 
Derk
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Planeet Nijmegen
Leeftijd: 27
Berichten: 37
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Ceramic Coaten Van De Lak

 · 
Posted: 23.08.2021 - 20:57  ·  #1
Heeft er iemand ervaring met ceramic coatings om de lak te beschermen, heel gemakkelijk schoon te houden en om een bijzondere glans van je autolak te verkrijgen?

Ik overweeg om binnenkort zelf een ceramic coating aan te brengen op de lak van mijn auto en zou graag leren van jullie eventuele ervaringen. Ook zal ik mijn ervaring met jullie delen als ik ervoor kies het uit te gaan proberen. Het schijnt nogal een ding te zijn, zo'n coating. Als je het professioneel laat aanbrengen (wat wel wordt aangeraden wegens hoge faalkosten) ben je al gauw meer dan E1.000 kwijt, terwijl de materiaalkosten maar een paar tientjes zijn en het resultaat als je erin slaagt om het goed aan te brengen is fenomenaal. Het blijft twee jaar op de lak zitten, heeft een hogere hardheid dan standaard lak, vuil (ook boomhars etc.) hecht zich zo moeilijk aan de coating dat regenwater al het meeste van je auto afspoelt en de lak gaat glanzen als de lak van een serieus luxe sportauto.
Voor degene die benieuwd is naar de hoge faalkosten die ik noemde, wat toelichting. Als je er niet in slaagt de coating de eerste 24 uur 100% droog te houden of de coating niet goed uitpoetst op het juiste moment na het aanbrengen, wordt de coating (en dus je lak) dof en de doffe coating is alleen te verwijderen door het eraf te polijsten of te wet-sanden...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ceramic Coaten Van De Lak

 · 
Posted: 23.08.2021 - 21:12  ·  #2
Materiaal kosten zijn zeker niet een paar tientjes. Tel even alle machines op, pads doeken etc… Het voorwerk bepaald het eind resultaat. De glans zit niet in een potje maar in alle uren die de detailer maakt in het voorwerk. De coating (sio2/glas coating) is echt de ‘kers op de taart’. En die uren gaan zomaar richting de 16 tot 30u. Afhankelijk vd staat en grootte.

Mocht je de auto wekelijks door de wasstraat rijden dan gaat de standtijd drastisch achteruit, denk daar goed over na. Beste is wekelijks wassen met de 2 emmer methode en goede spullen.

Over de coatings alleen maar lof. Bij goed onderhoud blijft het echt jaren zitten.

Succes!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Derk
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Planeet Nijmegen
Leeftijd: 27
Berichten: 37
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Ceramic Coaten Van De Lak

 · 
Posted: 23.08.2021 - 21:22  ·  #3
Klopt helemaal wat je zegt dat voorwerk voor een heel groot deel bepalend is, ik ga daarom ook mijn lak laten polijsten voordat de coating erop gaat. Maar jij hebt dus ervaring met ceramic coatings begrijp ik. Heb je tips voor de doe-het-zelver? Welke merken zijn aan te raden, welke materialen gebruik jij voor het aanbrengen, breng jij het ook aan op glas, etc.?

Wat betreft de wasstraat en het effect daarvan op de coating, ik denk dat iedereen die geïnteresseerd is in ceramic coating de wasstraat wel weet te vermijden ;p
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ceramic Coaten Van De Lak

 · 
Posted: 23.08.2021 - 22:02  ·  #4
Nanolex en gyeon ervaring mee. Maar ik laat het doen tegenwoordig. De nanolex zelf meermaals aangebracht en de gyeon one ook. Als beginner zou ik de cancoat aanraden van gyeon. Die is bekend om zijn eenvoudige verwerking en goede stand tijd en looks. Op de xc90 vd foto zit cancoat en op de amg one.

Op het carcleanforum is zeer veel info te vinden. De meesten beginnen met een waxje/sealant. Maar nogmaals het voorwerk bepaald het ‘wauw’ effect.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ceramic Coaten Van De Lak

 · 
Posted: 23.08.2021 - 22:28  ·  #5
Je zou ook eens naar Gyeon Q² Mohs kunnen kijken.
Dat is een goede coating, gaat 18 maanden mee bij normaal autogebruik.
Wil je een proffesionele coating, dan gaat dit vlot richting € 100,- plus.
Overigens, Cancoat is ook een goede optie.
Let wel, zoals Poika aangeeft is de voorbereiding essentieel incl.ontvetten.
Gaat hij harder glimmen als je een goede kwaliteit wax aanbrengt, dan ben je niet grondig genoeg geweest.
Polijst je echt goed, dan zal alleen een ceramische, of glascoating de glans behouden en dat zal in de loop van 1 a 2 weken uitharden, waarmee er ook nog wat meer diepte en glans bijkomt.
Wassen met water is al genoeg en met het afdrogen heb je echt weinig werk, omdat het er zo afrolt.
Al met al een flinke klus, maar zeker de moeite waard.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Ceramic Coaten Van De Lak

 · 
Posted: 24.08.2021 - 07:53  ·  #6
Ik heb dit laten doen bij een professioneel bedrijf en ben er uitermate tevreden over.

Een van de dingen die mij opviel bij de behandeling (en de jaarlijkse inspectie/nabehandeling) is dat ze IR gebruiken om de coating te ‘bakken’
Auto werd eerst volledig gepolijst en de twee kleine deukjes werden er uitgehaald.(spotrepair)
Kosten? 800€, jaarlijkse beurt of eerder als je schade hebt gereden 75€.
Aangezien ik nooit/eens per maand poets ben ik zeer tevreden.
(Temeer als het regent want dan wordt ie meteen schoongespoeld alsof ie gepoetst is hahaha.)
Maar een nadeel ik ben de auto telkens minstens een volle dag kwijt. (s’avonds brengen, twee dagen later s’middags halen)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ceramic Coaten Van De Lak

 · 
Posted: 24.08.2021 - 10:32  ·  #7
Ik heb het een aantal maanden na het afhalen van de XC90 T8 ook laten doen - zeer tevreden over.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0