CFE module gezocht

 
 
 
 
 
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

CFE module gezocht

 · 
Posted: 08.03.2024 - 22:09  ·  #1
Hi,

Momenteel leen ik een CFE module van een vriend omdat zijn S60 tijdelijk aan de zijkant staat. Maar uiteindelijk zal hij hem wel weer terug willen. Nu weet ik dat de productie van de CFE zeer spijtig gestopt is. Maar toch ben ik wel op zoek naar een modelletje ervan. Heb je er een over of weet je iemand dan houdt ik mij aanbevolen. Want man wat is dat een praktisch ding.

Of als je ergens info hebt over hoe je het zelf maken kan dan ben ik daar ook zeer zeker nieuwschierig naar. Want zelfbouwen is ook altijd een optie. Ik ben wel deze site tegen gekomen in een zoektocht: http://hackingvolvo.blogspot.com/. Maar ik heb er nog niet de tijd voor gehad om te kijken of het wat is om mee aan de haal te gaan.

Dus weet je iets of heb je iets. Ik ben een en al oor :)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 08.03.2024 - 23:09  ·  #2
De CFE rechten zijn verkocht aan D5T5. Zij zijn al langer met Volvo bezig en maken nu de VDD, een dongle met veel CFE functies.
Niet helemaal hetzelfde maar de enige optie als je nieuw wil.

https://d5t5.com/eshop/detail/87/vdd-volvo-function-extender

Edit: er is voor de CFE verschil in auto's vanaf MY04 of 05, jij hebt een bouwjaar 2004 zie ik en aan de foto te zien ook MY04.
Tot dat modeljaar moet je extra kabels naar de OBD stekker trekken voor de high speed canbus om bepaalde functies te kunnen gebruiken. Is ergens een topic over geweest.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 316
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 09.03.2024 - 00:19  ·  #3
Dat waren dacht ik 4 draden. 2 voor canbus low en 2 voor canbus high. Is ff lastig te bereiken maar verder goed te doen. Voor de laatste versie van de cfe is dit niet nodig.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 09.03.2024 - 13:05  ·  #4
Quote door Jeroen

De CFE rechten zijn verkocht aan D5T5. Zij zijn al langer met Volvo bezig en maken nu de VDD, een dongle met veel CFE functies.
Niet helemaal hetzelfde maar de enige optie als je nieuw wil.

https://d5t5.com/eshop/detail/87/vdd-volvo-function-extender

Edit: er is voor de CFE verschil in auto's vanaf MY04 of 05, jij hebt een bouwjaar 2004 zie ik en aan de foto te zien ook MY04.
Tot dat modeljaar moet je extra kabels naar de OBD stekker trekken voor de high speed canbus om bepaalde functies te kunnen gebruiken. Is ergens een topic over geweest.



Moet je daar een bedrag per maand voor betalen?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 09.03.2024 - 14:34  ·  #5
Ja serverkosten denk ik, omdat dat ding via internet werkt.
Als het offline niets kan dan zou ik zoiets nooit kopen.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 09.03.2024 - 14:45  ·  #6
@jeroen, dat was zeker een valide optie geweest. Maar goeie dag zeg wat een prijs. 70 euro per jaar aan subscription. Zonder wil hij niet werken volgens de site. Dank voor je tip, maar ik weet niet of ik er wel over wil gaan peinzen om het te doen:sweat_smile:.

Een aantal van de cfe functies doen het nu ookal niet omdat de onderdelen daarvoor ontbreken in de auto (maar die komen er met de tijd wel in denk ik). Dus ik kijk nog ff verder voor een cfe module
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 09.03.2024 - 15:40  ·  #7
Quote door Happyme

@jeroen, dat was zeker een valide optie geweest. Maar goeie dag zeg wat een prijs. 70 euro per jaar aan subscription. Zonder wil hij niet werken volgens de site. Dank voor je tip, maar ik weet niet of ik er wel over wil gaan peinzen om het te doen😅.

Een aantal van de cfe functies doen het nu ookal niet omdat de onderdelen daarvoor ontbreken in de auto (maar die komen er met de tijd wel in denk ik). Dus ik kijk nog ff verder voor een cfe module



Die 70 euro is op zich nog wel overheen te komen hoewel dat voor iedereen anders is.

Punt is idd wel, als ze er om welke reden dan ook de stekker uittrekken heb je een paperweight …
Dat via die server ws ook te zien zal zijn waar je op welk moment bent kan voor sommigen ook een dingetje zijn…
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 09.03.2024 - 16:48  ·  #8
ik hou er niet van om met " verplichte" kosten opgezadeld te worden.

mijn office pakket voor de MacBook krijgt ook geen update meer, ik moet over naar een 365 pakket en dat gaat niet gebeuren.
ik betaal enkel voor mijn photoshop pakket en dat is me al een doorn in het oog.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 09.03.2024 - 17:04  ·  #9
Hier ook niet, destijds Windows en Office voor de laptop van het eigen bedrijf gekocht, eenmaalig 119 euro en niet maandelijks voor de rest van je leven.
BMW probeert het met luxe opties die alleen beschikbaar zijn met een abonnement, anderen zullen vast volgen.

En die CFE's worden nog regelmatig aangeboden dus dat gaat vast lukken.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 09.03.2024 - 21:53  ·  #10
Ja dat wordt mij ook te gek, die tracking en verplichte afname van online dienst. Het wordt niet gegarandeerd dat het blijft werken, dus als het stop zit je met dode hardware. Zeer zonde van het geld. Dat zijn de extra snufjes het nu ook niet perse waard denk ik dan. Tis eerder een nice to have, geen must
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 13.03.2024 - 13:41  ·  #11
mwa die VDD van D5T5 kun je op afstand (vanuit een ander land mocht je dat willen) uitlezen en dingen op je auto activeren. Er zit dus een soort sim-kaart in die VDD die communiceert met de servers van D5T5. Je betaalt dus voornamelijk voor de providerkosten van die simkaart, net zoals je dat doet bij o.a. volvo on call of gewoon je mobiele abonnement.
Ik ben principieel ook tegen periodiek betalen van services waar je al voor hebt betaald (office, of die gekke ideeën van BMW) maar zie dat in dit geval toch echt anders; je koopt een apparaat (VDD dongle) en betaalt het mobiele abonnement om waar ook ter wereld met dat apparaat te kunnen communiceren.

desalniettemin ben je wel afhankelijk van een partij die de servers inderdaad in de lucht moet houden en waarvan het niet bekend is hoe ze met de privacygevoelige data omgaan. En inderdaad is het echt een nice to have, en absoluut geen must-have.

Ik heb er zelf een, en vond het toch wel erg nice-to-have dat ik na pech in het buitenland vanaf mijn telefoon kon zien waar mijn auto stond, of ie vergrendeld is, wanneer ie op de transport is gezet enzovoorts. Ook is het nice-to-have dat ik zie wanneer het DPF regenereert en dat ik vanaf de telefoon voor vertrek de standkachel aan kan zetten als het koud is of de ramen kan openen als het warm. En die keer dat ik de DICE en laptop niet bij had en toch via mijn telefoon makkelijk de foutcodes uitlezen en resetten bij noodloop, en ook kon zien dat een injector niet injecteerde vanwege een brakke connector die ik onderweg kon fixen, was toch ook erg fijn.
Anyway, ik heb er geen aandelen in, maar wel vertrouwen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 13.03.2024 - 14:00  ·  #12
Van oudsher ben ik het wel eens met de gedachte 1x voor een product te betalen wat gewoon moet blijven werken zoals origineel afgeleverd, maar de laatste tijd begin ik in te zien dat ook dat niet altijd meer volstaat in de huidige tijd. Wel voor zoiets als BMW stoelverwarming (1x betalen en daarmee afgedaan als het aan mij ligt), maar als het gaat om dingen als cyberbeveiliging (wat heel belangrijk is bij zoiets als Microsoft Office, en moderne auto's ook, ivm Over The Air updates) dan moet daar gewoon continu aan ontwikkeld worden om bij te blijven op technisch en beveiligingsvlak, dus bij zulke dingen vind ik het tegenwoordig iets beter te pruimen dat je er toch periodiek iets aan bij moet leggen - maar wel alleen als het ook echt iets waardevols oplevert... maar ja, wat waardevol is vind iedereen wat anders van.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 17.03.2024 - 08:44  ·  #13
Als je het zo bekijkt is het ook zeker waar. Die constante verbinding kost natuurlijk data en dat kost geld. Evenals het onderhouden van de beveiliging en servers.

Voor zolang ik de cfe kan lenen zal ik dat doen. Kan ik intussen nadenken of ik de VDD het waard vind. Of dat iemand met een cfe aan komt zetten die ik over kan nemen
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: CFE module gezocht

 · 
Posted: 17.03.2024 - 09:37  ·  #14
Forum en marktplaats goed in de gaten houden dan
 
Selected quotes for multi-quoting:   0