chip tunning V70

 
 
 
 
 
Hans1970
 
Avatar
 
Subject:

chip tunning V70

 · 
Posted: 18.03.2010 - 20:32  ·  #1
Heb op internet gevonden dat je een v70 kunt tunnen. Dan loopt hij beter en zuiniger. Wie heeft hier ervaring mee en is deze investering (€500) het waard?
jeroens60
 
Avatar
 
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 18.03.2010 - 21:31  ·  #2
hallo,

ik heb mijn s60 t5 getuned van 250pk naar 300pk, ik rij nu ongeveer 1 a 2 liter per 100km zuiniger. kwa vermogen merk je wel dat hij meer trekkracht heeft, maar als je gaat tunen moet je wel turbo hebben dan krijg je het meest 30 tot 50 pk anders krijg je er maar 9pk bij en is het weg gegooit geld. Maar ik vind het wel waard dat ik het gedaan heb.

gr jeroens60
actuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Berichten: 706
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 19.03.2010 - 20:18  ·  #3
Klopt, ligt eraan hoeveel pk er bij komen. Je kan inderdaad zuiniger rijden, maar let wle op, als hij getuned is, maak je meestal ook extra gebruik van deze pk's, dus weg de bezuiniging.
jeroens60
 
Avatar
 
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 20.03.2010 - 11:35  ·  #4
ja is net hoe zwaar je voeten zijn haha
erwin v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 22.03.2010 - 23:41  ·  #5
De grootste onzin die er is, een auto die zuiniger rijd na het tunnen.
Er is niemand die na het tunen rustiger rijd dan voorheen, er is altijd wel een situatie dat je je voet even verder naar beneden drukt dat heb je ook als hij niet getuned is, alleen als die wel is getuned dan verbruikt hij meteen iets meer.
Mijn Vov is ook getuned en ik zeg niet dat hij zuipt hij zal ongeveer het zelfde verbruiken maar zuiniger nee dat kan ik niet zeggen.
Maar goed ik ben zeer tevreden over de trekkracht die hij nu heeft.
En ik heb er zeker geen spijt van.
Sterker nog als ze tegen mij hadden gezegt dat de auto iets meer zal verbruiken na het tunnen dan zal ik het nog hebben gedaan.
Ik zal het ook zeker iedereen aanraden zeker als je regelmatig met een zwaare aanhanger rijd.
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 26.03.2010 - 23:28  ·  #6
Mijn V70 D is bij Rica getuned en heeft nu 226 pk en een koppel van 460 Nm. Ik ben er heel erg tevreden over. Het gemiddeld verbruik ligt altijd rond de 1 : 16. Dat is toch behoorlijk wat zuiniger dan standaard.
Ik heb een 6 bak en stoplichtsprintjes moet je gewoon niet doen. Op snelheid heb je altijd meer dan genoeg power over.
Richard V70
 
Avatar
 
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 11.04.2010 - 20:25  ·  #7
ik twijfel over tunen. ik heb nu een V70 2.4D geartronic uit 07-2005

mijn vorige auto, een Ford Focus 1.8D :sleep: , had ik destijds laten tunen bij Ziptuning voor 400 eurootjes. Ik ging toen van 100 naar 130 pk. Ik moet zeggen dat ik dat verschil goed merkte. Vooral in koppel.
Eenmaal getuned ga je echt niet zuiniger rijden :lol: . Dan heb je eindelijk die extra pk's en dan zal je die gebruiken ook. En dat kost brandstof....

Alleen na ongeveer een jaar begon de auto enorm te roeten. Dikke pluimen zwarte rook verschenen als er wat meer toeren werden gemaakt. De tuner kon dit oplossen door de auto anders af te stellen, maar dat ging dan wel ten koste van de tuning. Of terwijl terugschroeven...
Gelukkig heb ik op dat moment de Frod toen ingeruild voor deze V70.

Op zich ben ik tevreden met de huidige 120KW (165 pk-tjes. )
Ik vraag me af of tunen wel goed is voor de motor (met name de turbo en automaat)
Er komen toch wat extra krachten op.

Ik wil eigenlijk beginnen met een K&N luchtfilter. Dit geeft betere prestaties dan het huidige filter, een sportiever geluidje en een paar pk's extra.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Hanspuk
 
Avatar
 
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 12.04.2010 - 14:00  ·  #8
Beste Richard, goede keus hoor die V70, blijft mooi!!
Wat chippen betreft kan ik je geen advies geven, ik doe het niet daar ik al bijna 300 PK standaard heb, die 10 of 15 erbij zal ik niet echt merken denk ik.. :whistle:
Wat K&N luchtfilter betreft kan ik het wel aanbevelen, ik heb de "gewone"vervangingsfilter erin gezet, ik merkte het direct!
De motor heet veel meer lucht en pakt daardoor beter op...
Hoop dat je hier iets aan hebt?

Hans V70 R AWD :fgrin:
dreke.a
 
Avatar
 
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 06.08.2010 - 22:12  ·  #9
mijn vorige v70 2.4 (130pk) was getuned met rica tot 198pk. Dit was al zo toen ik 'm kocht, dus ik weet niet hoe het zonder tuning was. De auto was super sterk en zuinig (gem 1:15)
De kracht (koppel) komt met name bij het trekken van een caravan van 1300kg tot uiting. Op de franse autowegen ga je heuvel op bijna iedereen voorbij.
Kortom ik was er zeer tevreden over.
rkr021
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 21.08.2010 - 17:16  ·  #10
Tsja, ik heb het niet zo op het opvoeren van een fabrieksauto, het is niet voor niets dat V70's met verschillende typen motoren, onderstel, remmen etc. worden uitgerust. Als je meer (rem) vermogen wilt, koop dan een Volvo die zo is uitgerust dan weet je zeker dat e.e.a uitgebreid is ontwikkelt en getest, niet onbelangrijk lijkt me zo.
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 22.08.2010 - 10:33  ·  #11
Quote door rkr021

Tsja, ik heb het niet zo op het opvoeren van een fabrieksauto, het is niet voor niets dat V70's met verschillende typen motoren, onderstel, remmen etc. worden uitgerust. Als je meer (rem) vermogen wilt, koop dan een Volvo die zo is uitgerust dan weet je zeker dat e.e.a uitgebreid is ontwikkelt en getest, niet onbelangrijk lijkt me zo.


het chippen moet je voornamelijk doen voor het koppel , voor het verbruik zal het niet veel uitmaken dat ligt aan hoe je rijstijl is .

en de volvos worden over het algemeen geknepen om te zorgen dat de degelijkheid van het merk bewaard wordt .

maar ik kan ook niet zeggen dat de remmen van een V70 R classic goed zijn rij er zelf ook 1 als je 2 keer goed in de ankers moet neemt je remweg fors toe .
daarom heeft volvo ook zijn upgrades in remmen en vering en is het tegenwoordig ook mogelijk om je auto bij de dealer te laten chippen .

ik geef zelf wel de voorkeur aan een auto die genoeg vermogen heeft chippen en kleine aanpassingen kunnen nog maar als je veel meer vermogen wilt kan je beter een auto met meer vermogen kopen .
Veedrijver
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Hondsrugflank
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 03.10.2010 - 00:13  ·  #12
Quote door Volvomonteurtje


het chippen moet je voornamelijk doen voor het koppel , voor het verbruik zal het niet veel uitmaken dat ligt aan hoe je rijstijl is .

en de volvos worden over het algemeen geknepen om te zorgen dat de degelijkheid van het merk bewaard wordt .



Interessant dat chippen/tunen .Maar de vraag is : wat gebeurt er dan precies bij dat proces ?!

Ik heb eens gekeken naar de verschillen tussen een V70 140pk en een V70 170pk .
Zelfde boring x slag en dus cc's.
Het 140pk type haalt echter z'n pk's bij 4500 tpm. en het 170pk type bereikt zijn top bij 6000 tpm.

Zou je dan kunnen beweren dat de V70 170 pk al de getunede versie is van het 140pk model.
En toch kun je blijkbaar de 170 pk's nog verder tunen tot zo'n 185 pk.( Bij 6000 tpm. ? )
En heb ik na het tunen de 170 pk's dan bij 4500 tpm. ?
Ik wil een zo hoog mogelijk koppel bij zo laag mogelijk toeren .( niet over diesels beginnen :whistle: )

groet,bop.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3183
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 07.10.2010 - 21:08  ·  #13
Quote door Veedrijver
wat gebeurt er dan precies bij dat proces ?!

Ik heb eens gekeken naar de verschillen tussen een V70 140pk en een V70 170pk .
Zelfde boring x slag en dus cc's.
Het 140pk type haalt echter z'n pk's bij 4500 tpm. en het 170pk type bereikt zijn top bij 6000 tpm.

Zou je dan kunnen beweren dat de V70 170 pk al de getunede versie is van het 140pk model.
En toch kun je blijkbaar de 170 pk's nog verder tunen tot zo'n 185 pk.( Bij 6000 tpm. ? )
En heb ik na het tunen de 170 pk's dan bij 4500 tpm. ?
Volgens mij is die 140pk een geknepen 170pk versie.
En bij chiptuning dacht ik dat ze het moment van inspuiting veranderen waardoor de motor rustiger gaat lopen en meer vermogen krijgt. Ze worden er ook wel zuiniger van, en dat je dan meer gas geeft dan anders vind ik maar onzin. Misschien de eerste maand, maar waar je normaal 120 rijdt ga je na chippen niet ineens 140 rijden omdat hij meer vermogen heeft.

De mijne loopt al 1 op 18 dus daarvoor hoef ik hem niet te chippen, maar 200pk en 420nM lijkt me wel wat. Vind die 700 euro van Rica alleen wat veel.
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 08.10.2010 - 01:48  ·  #14
Die 200pk lijkt mij idd ook al wat.. en had ook al bij Rica gekeken...
Alleen is het verstandig een auto met bijna 350dkm op de teller te chippen?

Zat al btje naar een S60 T5 te kijken.. alleen vind ik die voorbumper nou niet echt bepaald mooi.
Doet me denken aan van die uiterlijk getunede/gestylde Golfjes... en dat associeer ik liever niet met Volvo ;)
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: chip tunning V70

 · 
Posted: 09.10.2010 - 09:01  ·  #15
Om meer trekkracht te krijgen wil ik mijn V70 2.4 D laten tunen, bv bij ATM. Alleen het idee dat er een eprom wordt losgesoldeerd van het computerboard spreekt me niet erg aan. Men zegt dat dit bij (dit type?) Volvo altijd gebeurd! Is dat zo en heeft iemand daar ervaring mee?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0