Chiptuning i.c.m. LPG

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 21.02.2013 - 16:22  ·  #16
;) heb je een wideband AFR in je auto?

Ik heb mijn voorkeur qua LPG techniek, en die ligt duidelijk niet bij LPI van Vialle. Wat de opmerking betreffende verouderde techniek nu toevoegt weet ik niet en snap ik niet.

Een goed afgestelde en passende LPG installatie kan ook bij hoge toeren / hoog vermogen gewoon op LPG draaien. Aangezien ik in het verleden al verscheiden keren een LPG installatie van het merk BRC zelf heb ingesteld kan ik persoonlijk op basis van eigen ervaringen spreken hoe simpel het is dit soort installaties te calibreren. Als er iets fout gaat qua werking (en dat kan ook zijn te arm gaan lopen) dan schakelt de installatie over op benzine. Maar de vraag is dan : waarom gebeurt dat? En dan kom je weer terecht bij de vraag hoe passend en / of hoe goed afgesteld is de betreffende installatie nu eigenlijk.

Als je een LPE7 Vialle hebt, zou elke LPG inbouwer de instelling helemaal zelf moeten kunnen uitvoeren. Oudere installaties LPE 6 en ouder kunnen bij mijn weten alleen door Vialle worden geprogrammeerd. En aangezien veel Vialle LPi installaties in de Volvo's op dit forum geen LPE7 zijn, zo is mijn vermoeden, mag ik nog steeds beweren dat i.v.m. de BRC Plug&Drive de gebruikte VIALLE LPI installaties ouderwets zijn.

En de stelling die ik wel eens lees dat de LPI installatie gewoon mee gaat met de gechipte benzine ECU zou ik niet al te zeker van zijn. Dan kom je uiteindelijk terecht bij de wens om te weten wat je AFR doet bij het rijden op LPI in een gechipte wagen.

De drie gestelde vragen waren gesteld aan RoyW.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 21.02.2013 - 17:05  ·  #17
Ik heb zelf jaren lang met een oudere generatie Vialle LPI in een 940LPT(135pk op benzine) rond gereden
De groene benzine injectoren waren met 305cc/min goed voor ruim 200pk op B (kan je checken door het Boschnr te googlen)
De LPG injectoren waren de witte van 50PK per stuk, samen dus ook goed voor 200pk op LPG. (idem, onderdeel nr googlen)
Ik heb vervolgens de benzine ECU laten chippen en de boost omhoog gekrikt naar 0,9bar (standaard was 0,35bar)
Ook had ik een aftermarket lambda-indicator aangesloten op de lambdasonde, daarmee kon ik op het dashboard zien in real time wat het mengsel deed onder de diverse rijomstandigheden (stationair, cruisen, boost), dat is vooral erg belangrijk om te weten als je de boost omhoog hebt gekrikt. Je wil nooit tijdens boost/plankgas dat het mengsel te arm wordt! Tijdens stationair draaien wil je Lambda=1 draaien, dat is APK-schoon)

Resultaat: de LPG-inspuiting volgde de getunede benzine-mapping. Het mengsel tijdens rijden op LPG bleef prima rijk , ook bij 0,9bar.
Aangezien de B-computer adaptief was en ik hoofdzakelijk op LPG reed werd de adaptatie van de B-ECU gedaan op basis van de lambda waarden feedback tijdens het rijden op LPG. Hierdoor werd het rijden op LPG prima bijgeregeld voor hoge boost.

Ik heb 6 en 1/2 jaar lang met deze auto in deze configuratie gereden, ruim 100kkm. Er heeft na het chiptunen nooit iemand aan de LPE gezeten!! Die is al die tijd 100% standaard gebleven. Bij normaal gebruik reed die 940 1:8,5 op LPG. APK was nooit een probleem.

m.a.w. als je gaat tunen dan is het zaak dat de LPG-injectoren evenveel 'vermogens ruimte' over hebben als de B-injectoren.
Als dat zo is is het heel aannemelijk dat de auto op LPG gewoon de chiptuning van de B-ECU volgt.
Als je die chiptuning van de B-computer laat doen op RON100 benzine dan sluit je qua tune het beste aan bij LPG.
Nog beter is het om de ontstekingscurve te optimaliseren voor het rijden op LPG. LPG kan meer vervroeging gebruiken omdat het vlamfront in de verbrandingskamers zich langzamer verplaatst. De verbranding is minder explosief. Daardoor komt de piek verbrandingsdruk iets later na ontsteken. Dus kan je dat ontstekingsmoment iets vervroegen.
Het maakt weinig uit of het gaat om een normaal aanzuigende moter of een turbo moter.

Ik zou het zo als volgt aanvliegen:
- stage-0 (dwz dat de auto eerst 100% error-vrij moet zijn, alles moet 100% werken op benzine)
- Benzine ECU laten chippen.
- monitoren wat de moter doet op LPG (waarschijnlijk prima, tijdje mee rijden zodat de B-ECU zich kan inleren op de LPG-lambda feedback)
- m'n de vervroegingscurve voor draaien op LPG laten optimaliseren.

Beter wordt het niet naar mijn mening.

(Als je nog verder zou willen met tunen op LPG dan zou je de compressie van het moterblok kunnen verhogen. een normaal aanzuigende moter kan tot wel 14:1 draaien op LPG. Daar wordt de moter krachtiger en zuiniger van. Vroeger had Vialle een Renault Megane Coupe 2.0 16V waarmee ze deelnamen aan nationale toerwagen races. Die moter was maximaal geoptimaliseerd voor het rijden op LPG en was echt sneller dan de Benzine Meganes!
Ik de UK zit www.Jaymic.co.uk die een BMW 2002 raceauto had gebouwd met LPG-injectie, die gebruikten 14:1 als compressie verhoduing. Zelfde verhaal.)
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 21.02.2013 - 18:03  ·  #18
Mijn Vialle LPI is er 6 maanden geleden nieuw ingezet, dus van het nieuwste type...
Na 2 dagen zelf afstellen is de software een aantal geremapped door Vialle..
En gezien het vermogen kan dat niet volledig door de LPI nstallatie worden getrokken
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 09.05.2013 - 22:31  ·  #19
Quote door TeeFive

m.a.w. als je gaat tunen dan is het zaak dat de LPG-injectoren evenveel 'vermogens ruimte' over hebben als de B-injectoren.
Als dat zo is is het heel aannemelijk dat de auto op LPG gewoon de chiptuning van de B-ECU volgt.
Als je die chiptuning van de B-computer laat doen op RON100 benzine dan sluit je qua tune het beste aan bij LPG.

Nog beter is het om de ontstekingscurve te optimaliseren voor het rijden op LPG. LPG kan meer vervroeging gebruiken omdat het vlamfront in de verbrandingskamers zich langzamer verplaatst. De verbranding is minder explosief. Daardoor komt de piek verbrandingsdruk iets later na ontsteken. Dus kan je dat ontstekingsmoment iets vervroegen.
Het maakt weinig uit of het gaat om een normaal aanzuigende moter of een turbo moter.

Ik zou het zo als volgt aanvliegen:
- stage-0 (dwz dat de auto eerst 100% error-vrij moet zijn, alles moet 100% werken op benzine)
- Benzine ECU laten chippen.
- monitoren wat de moter doet op LPG (waarschijnlijk prima, tijdje mee rijden zodat de B-ECU zich kan inleren op de LPG-lambda feedback)
- m'n de vervroegingscurve voor draaien op LPG laten optimaliseren.



1. Stage 0 is volledig gedaan :)
2. LPG Injectoren bieden meer ruimte dan benzine injectoren, al weet ik niet precies wat de capacaiteit van de Denso injectoren is bij de Volvo en wat de ruimte nog is.
3. Benzine ECU ga ik pas chippen als de LPG installatie +/- 5000 km zonder storingen heeft gedraaid.

Nu eerst tijd om te blijven volgen wat de motor doet op LPG.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 09.05.2013 - 23:34  ·  #20
Ben er inmiddels ook al uit dat de wel vaker gehoorde grens van 188PK voor een 140PK getunede B5244S2 zit in de beperking van de benzine injector.

Er wordt gebruik gemaakt van een injector met een max. capaciteit van 246cc / min.

Uitgaande van een BSFC van 0.5, een max Duty cycle van 80%, 5 cilinders en 170PK zou er bij maximaal vermogen +/- 223cc brandstof worden ingespoten.

188/170 x 223 is precies gelijk aan de capaciteit van de gebruikte benzine injector waar het Volvo nummer 6900366 van is en het BOSCH equivalent de 0-280-156-336 is.

Ergo, chiptuning zou kunnen, maar dan moet je echt niet veel verder gaan dan 185PK in mijn beleving. Omdat je anders akelig dicht tegen de maximale capaciteit van de benzine injector aanloopt.

Wat dit betekent voor chiptuning van de S60? Maar eens verder gaan uitzoeken. Liever een maatje groter qua injector om daarmee dichter in de buurt van de "grenzen" van de LPG injector te zitten.

34PK - 54 PK per LPG injector .
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 10.05.2013 - 12:01  ·  #21
vialle herschrijft wel de software, ik heb in februari vorig jaar de LPi laten inbouwen in mijn standaard R, in november ben ik teruggegaan naar de installateur(ik moest een S60R wegbrengen en heb dan gesproken met de installateur over enkele opmerkingen die ik had:
de overschakeling naar benzine bij vollast
de aanpassingen die ik gedaan had aan inlaat en uitlaattraject(bottlenecks eruit gehaald) waardoor 't vermogen veranderd was
hij heeft dan zijn pc aan zowel benzine als lpi ECU gehangen en samen gaan rijden(volgas optrekken etc) om de parameters op te slaan
weekje later als ik de S60R ging halen, heeft hij de nieuwe software gedownload waardoor de overschakeling later en veel smoother gaat
bovendien is de krachtontwikkeling ook groter
kostprijs van dit alles: 0,0€ service van Vialle zei hij(hij kon evengoed zeggen dat 't zijn service was hé)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 10.05.2013 - 12:51  ·  #22
Quote door Philken

hij heeft dan zijn pc aan zowel benzine als lpi ECU gehangen en samen gaan rijden(volgas optrekken etc) om de parameters op te slaan


Vialle zal wat dat betreft echt niet uniek zijn. Via de Vialle ECU kun je hoogstwaarschijnlijk ook de benzine injectietijden uitlezen zo is mijn vermoeden, is niet veel anders dan BRC, Landi, Prins of wat dan ook.

Uiteindelijk gaat het om het bepalen van de parameters, welke al rijdende, op de rollenbank of proefondervinderlijk vastgesteld moeten worden. Mogelijk dat Vialle net als Landi en vele andere fabrikanten ook nog nieuwere firmware levert waarmee de parameters net wat andere instellingen toelaten maar in principe draait het hele instellen van de LPG G3 installatie om het bepalen van de juiste Parameters.

Mocht dan blijken dat boven toerental X of vermogen Y de LPG installatie onvoldoende capaciteit levert, dan kan altijd besloten worden om de parameters zo te zetten dat wordt overgeschakeld naar benzine.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0