Chiptuning i.c.m. LPG

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 26.12.2012 - 11:57  ·  #1
Het nieuwe jaar is bijna daar ;) tijd dus om verder te kijken wat er nog meer mogelijk is.

Ik overweeg sterk om de S60 170PK op LPG te laten chiptuning en dan afgestemd op rijden op LPG. Bij mijn vorige wagen met BRC P&D installatie had ik een speciale chip er in van Conny en het verschil was redelijk groot. Aanzienlijk meer koppel. En volgens mij is dat bij een Volvo ook mogelijk.

Alleen....

Vialle is een gesloten systeem. Niet vrij programmeerbaar, dus die valt af. Ik ontkom dan waarschijnlijk toch niet om mijn LPG installatie om te bouwen naar een BRC P&D systeem, waarmee ik gelijk ook een iets grotere cilindertank in de kofferruimte kan gaan bouwen.

De BRC systemen zijn voor een leek redelijk makkelijk te programmeren. Je blijft afhankelijk van de motor die op benzine draait, en aan de hand daarvan wordt de gasinspuiting geregeld. Een motor chippen op een minimaal RON van 100 moet het mogelijk zijn om de LPG installatie in te leren op deze brandstofkwaliteit. Ik dacht dat het RON getal voor LPG richting 110 ging zo uit mijn hoofd.

Met Vialle weet ik bijna zeker dat ik in de problemen ga komen, met alle vervelende gevolgen van dien. Het kan zijn dat ik deze klus ga "vervolgen" met de montage van een verse cilinderkop voorzien van hardere klepzetels. Over dik 40000 km is de auto toe aan een nieuwe distributieriem. Dan is het bij 300.000 km de vraag hoe lang ik nog kan doorrijden met de huidige kop zonder kleppen stellen. Een rekensommetje levert op dat een verse kop wel eens erg interessant zou kunnen zijn.

Ik zal de komende maanden naar beide vragen verder onderzoek doen. Ik vermoed dat het vermogen van de S60 met LPG tuning minimaal de 190pk kan gaan halen. Ook koppel zou wel eens richting 250nm kunnen gaan. Dit alles natuurlijk op papier. Het verbruik en rijplezier zullen beide in positieve zin verbeteren zo is mijn ervaring bij de BMW.
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 26.12.2012 - 13:05  ·  #2
vraag me af of je met chiptuning van een 170 pk versie nog wel zoveel winst te behalen valt. Het is tenslotte een ongeblazen motor.
Persoonlijk zou ik de moeite geeneens nemen om het te chiptunen dan maar doorsparen voor een T5 :o

Met de 140 pk versie zou dit nog wel een de moeite waard kunnen zijn, wat ik zo lees is de winst met name boven de 3500 rpm.
In de praktijk rijd ik geeneens zo hoog in toeren, de motor is onderin zo soepel dat veel toeren maken weinig zin heeft (mijn mening).
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 26.12.2012 - 14:20  ·  #3
Quote

dan maar doorsparen voor een T5

Op gas... :sick:

Dat is hetzelfde als een homo met Doutzen Kroes laten trouwen, het is mogelijk maar of het een goed stel is...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 26.12.2012 - 16:16  ·  #4
;) Gelukkig zijn er ook mensen die op een andere manier kijken naar het gedrag van een motor.

Sorry als ik mensen daarmee beledig, maar er is wel degelijk iets te bereiken met Chiptuning bij een LPG wagen. In ieder geval gevoelsmatig was het bij een 2.5-24V met Vanos een erg groot verschil met normale standaard chip of een op LPG afgestemde Chip.

Nu zit een 2.5-24V (M50B25TU) sowieso al wat hoger qua vermogen en koppel (191pk / 250nm) dan een B5244S blok van Volvo. Maar de chiptuning op LPG afgestemd bracht voor mijn gevoel erg veel extra rijplezier. Dat je met een auto van 1500 kg dan uiteindelijk 235km/uur op de GPS bereikt ;) op LPG zegt mij dat zoiets ook bij een Volvo mogelijk moet zijn.

Doorsparen voor een T5? Denk 't niet. Turbo's en alle andere delen die het nog zwaarder te verduren krijgen. Met alle risico's van dien. En met 2,4 liter en ietwat meer vermogen + koppel is een S60 met 170PK af fabriek een auto die meer dan snel zat is.

Ik heb ooit een keer een turbo wagentje in de rondte gereden. Geen T5. Maar wel met turbo. Vorige week weer eens in een dieseltje van BMW mogen rijden. Ook niet echt mijn ding. Vandaar dus de move richting BRC P&D + Chiptuning.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 26.12.2012 - 22:29  ·  #5
Quote door EnnoE34

Maar de chiptuning op LPG afgestemd bracht voor mijn gevoel erg veel extra rijplezier.


Als dat zo is dan zou ik het wel weten.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 27.12.2012 - 11:51  ·  #6
Quote door raysa

Quote

dan maar doorsparen voor een T5

Op gas... :sick:
Dat is hetzelfde als een homo met Doutzen Kroes laten trouwen, het is mogelijk maar of het een goed stel is...

... en wie zou daar meer last van hebben, die homo of Doutzen :D :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 27.12.2012 - 12:01  ·  #7
wordt vervolgd.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 27.12.2012 - 12:02  ·  #8
Quote door EnnoE34

wordt vervolgd.

Ga je nu op onderzoek bij Doutzen? :lol:
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 27.12.2012 - 18:54  ·  #9
Veel onzin m.i.
Heb zelf Vialle laten inbouwen bij mijn V70 R . 367 PK..
Vialle software dient een aantal keer te worden herschreven, maar loopt goed.
Zijn 3.5 dagen bezig geweest met afstellen/regelen software, 1 dag met inbouw
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 27.12.2012 - 23:28  ·  #10
Quote door marc apeldoorn

Zijn 3.5 dagen bezig geweest met afstellen/regelen software, 1 dag met inbouw


Dat zegt al genoeg.
Enno had dus gelijk, het heeft wel degelijk zin.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 28.12.2012 - 18:06  ·  #11
Ik vermoed dat Vialle software niet herschreven wordt ;) maar ik vermoed dat ze 3,5 dag bezig geweest zijn met het configureren van de parameters voor de LPI.

Of dit met chiptuning te maken heeft betwijfel ik. Probleem is dat Vialle niet echt makkelijk is qua toegangkelijkheid. Simpel gezegd niet vrij programmeerbaar. Bij Chiptuning geldt eigenlijk eerst benzine ECU tunen en daarna controlleren wat de LPG doet. Een LPG ECU geprogrammeerd op een standaard CHIP / software gaat niet lekker lopen op een gewijzigde benzine ECU. Dan moet je aan de slag om de LPG ECU zodanig te programmeren dat hij op LPG hetzelde doet als op benzine.

Ik blijf zeggen dat vanwege het gesloten karakter van Vialle ik geen voorstander ben van het VIALLE systeem. De BRC is bij mijn weten nog steeds het makkelijkste te programmeren. Heeft echter een probleem met vermogens >220 KW. Prins kan meer vermogen aan en is dacht ik ook redelijk open qua software, maar minder makkelijk te programmeren als de BRC.

BRC heeft een grote thuismarkt in Polen. Net als KME is er daardoor voor BRC veel te verkrijgen als het gaat om interfaces & software. De moderne BRC installatie is door een "leek" na wat studiewerk zelf te programmeren van scratch af aan. Bij mijn weten is dit de enige installatie die zo makkelijk is. Dat Vialle 3,5 dagen nodig heeft gehad om de auto opnieuw af te stellen zegt iets over hoe "modern" dit systeem is. Misschien dat de laatste generatie LPi's (7.x) voor indirect ingespoten motoren wel goed functioneert maar het blijft een te "gesloten" systeem. Aangezien een LPG inbouwer vaak niets heeft met tuning is het daarom ook vragen om problemen om wagens met Vialle uitgerust te gaan tunen.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 21.02.2013 - 13:32  ·  #12
Om deze even een schop te geven.

Vandaag even gebeld met BSR Tuning om dat voor mij een chip erg interessant is.
De 2.4 140PK motor gaat na het tunen van 140 naar 188PK, dat is een mooie stap vooruit en zou voor de motor niet zo'n issue zijn omdat de motor ook als 170PK variant geleverd is.

Toch heb ik twijfels i.v.m. de huidige kilometerstand van 278.000km i.c.m. LPG.
Volgens BSR zouden er niet veel problemen kunnen onstaan en onstaat er geen extra slijtage aan het blok. Alleen de vraag is of de Vialle Lpi dit vermogen aankan, ook dit zou geen probleem moeten zijn maar moet wel gechecked worden.

Iemand ervaring met de vooruitgang van 140 naar 170-188PK op LPG?
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Dus wel

 · 
Posted: 21.02.2013 - 13:41  ·  #13
Vialle software wordt wel degelijk herschreven, niet door de inbouwer, maar wel door de fabrikant zelf.....
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 21.02.2013 - 13:42  ·  #14
Twee vragen of eigenlijk drie vragen :

1. Welke kleur Vialle injectoren heb je in de Volvo zitten?
2. Welk vermogen wil je gaan behalen?
3. de derde vraag over hoe goed je LPG installatie funktioneert op dit moment

Gisteren had ik al iets geschreven over de uitstroompijpjes, die verstopt kunnen gaan zitten. Je zou eens kunnen gaan controlleren wat je BC aangeeft bij gelijke omstandigheden bij constante snelheid bij zowel benzine als LPG. Dit zou redelijk overeen moeten komen.

Als de waarde op de BC significant hoger is, dan zou ik eerst nagaan wat daar de oorzaak van is.

Verder geldt dat je met de paarse injectoren (zitten in een 170 PK vialle LPI inbouw) een bovengrens hebt van +/- 190PK bij deze auto's. Zeker als je van plan bent wel eens te "planken", dan is dat iets om rekening mee te houden.

Het "bijregelen" van de LPI installatie gebeurt via de benzine ECU. Het mooiste bij chiptuning blijft toch de afstelling van de LPI installatie uit te laten voeren met de gewijzigde ECU in de auto. Dan heb je een nieuwe "calibratie" op de huidige waarden en zit je theortisch veilig.
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning i.c.m. LPG

 · 
Posted: 21.02.2013 - 15:43  ·  #15
Ik weet niet of je de vragen aan mijstelt?
Ik heb bruine injectoren die max 65PK genereren, met een kleine marge is dat dus 300 PK
Als ik veel vermogen vraag schakelt hij over naar benzine (mijn R heeft 367 PK)
En 1000% zeker dat de 3.5 dagen software alle te maken had met de custom tuning, er waren al meerdere standaard R'en wel binnen 1 dag incl. inbouw afgeleverd. En nee, dus de gascomputer maakt gebruik van zijn eigen software (al leest die wel de benzine ECU uit). Waar jij bij komt dat Viallle verouderd is, is mij een raadsel...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0