Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

Adviezen en ervaringen graag.

 
 
 
 
 
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 07:45  ·  #1
Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm).
Adviezen en ervaringen graag.

Ik heb eeb optie op een jonge V70 met de 4-cilinder 2.0-T motor van 203 Pk en 300 Nm.
Omdat hier veelal een zwaardere caravan achter getrokken gaat worden wil ik er wat meer power in krijgen, maar wel verantwoord en zonder dat er veel dure problemen te verwachten zijn.
Ik vind heel wat bedrijven die dit doen van voor een prikje van een paar honderd euro tot meer dan twee duizend euro.

Het ene bedrijf zegt "wij gaan niet verder dan de specificaties van de Volvo 2.0 T5, dus 240 Pk en 320 Nm. Het andere (Rica) gaat tot 290 Pk en zo'n 400 Nm.
Van Martin van Noort van Datatechnic Chiptuning BV in Goor kreeg ik een betrouwbare (telefonische) indruk met het advies te tunen naar 238 Pk en 360 Nm volgens het "Premium-pakket" voor 499,- euro in Goor of 599,- euro aan huis. Meer Pk's/Nm's zouden volgens hem de koppeling/koppelomvormer snel naar het kerkhof helpen.

Graag jullie adviezen en ervaringen met bedrijven, Pk's/Nm's, negatieve gevolgen en prijzen.

Alvast bedankt.

Greyline
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 08:28  ·  #2
Ik had op mn lexus een tuning van ventura met behoud van de lexus garantie dus dat geeft wel aan dat ventura geen rommel levert mischien is dat dus een optie.
Ik heb nooit geen problemen met de motor of versnellingsbak gehad hij ging alleen een stuk soepeler en natuurlijk sneller rijden.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 09:29  ·  #3
... tja, ik keek bij Ventura.nl op de website en kreeg deze melding:
Microsoft heeft een melding ontvangen dat deze website schadelijk is voor uw computer waardoor uw persoonlijke of financiële gegevens mogelijk openbaar worden gemaakt.
... dus ben ik daar maar gestopt :police:
... en dan lees ik elders:
NIET DOEN! Laat ik me dat nog even onderbouwen.
Zoals ik al zei, zo een Ventura box (officieel PowerBox) geeft expres verkeerde waardes aan allerlei sensoren in de auto; op deze wijze forceert het box motor (en bestaande mechanische en elektrische onderdelen) om meer te leveren dan wat ze kunnen. Dit kan in allerlei problemen resulteren, van compleet scheef CO2 meting (bij onderhoud / APK), tot falen van allerlei onderdelen / sensoren als gevolg van (langdurig) misbruik van de wagen.
Daarin tegen, echte chiptuning gebruikt alle bestande sensoren om in samenwerking tot betere prestaties te komen. Dus in plaats van om aan bijvoorbeeld luchtmassa meter te zeggen "ik krijg te weinig lucht" (wat niet waar is) - gaat echte chiptuning erom om de sensoren net iets anders in te stellen, zodat ze - met ze alle samen - betere performance leveren. Eind resultaat van de echt chiptuning is dan ook vrijwel altijd beter, met meer vermogen (zowel PK's als trekkracht) - soms tot meer dan 100% beter dan met powerbox. Aan andere kant, elke betere chiptuner weet wel wat de grenzen van elke motor blok zijn - en zal nooit daarover gaan. Kans dat iets - met name op langere termijn fout gaat is dan aanzienlijk kleiner dan bij powerbox.
Om af te sluiten zoals ik begon - NIET DOEN
-----
Dit schept niet al te veel vertrouwen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 10:48  ·  #4
Ik denk dat je een optie hebt op de verkeerde auto.

Persoonlijk zou ik dus voor een standaard sterkere uitvoering gaan.

Zeker weten dat je over een dag of twee gebeld wordt door die lui uit Goor met de vraag wanneer ze je moeten inplannen. Deden ze bij mij ook toen ik in de oriënterende fase was. Oké, eerste telefonisch onderhoud voelde goed maar dat gedram wat er na kwam daar ben ik op afgehaakt.

Succes met het nemen van je besluit.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 10:56  ·  #5
ventura is echt wel te vertrouwen, waarom zou ik op mijn lexus anders alleen deze tuning mogen?
Lijkt mij omdat ze de goede software in hun powerbox hebben. Deze powerbox is niet te vergelijken met die flutdingen van andere merken, daarbij klopt wel het verhaal wat jij zojuist schreef over powerboxen, maar voor mij niets dan lof over ventura echt een geweldige tuning :love:
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 11:58  ·  #6
Quote door Steve

Ik denk dat je een optie hebt op de verkeerde auto.
Persoonlijk zou ik dus voor een standaard sterkere uitvoering gaan.
Zeker weten dat je over een dag of twee gebeld wordt door die lui uit Goor met de vraag wanneer ze je moeten inplannen. Deden ze bij mij ook toen ik in de oriënterende fase was. Oké, eerste telefonisch onderhoud voelde goed maar dat gedram wat er na kwam daar ben ik op afgehaakt.
Succes met het nemen van je besluit.

... tja, met die "verkeerde optie" heb je in principe natuurlijk wel gelijk.
Maar dan heb je bij jonge V70 uitvoeringen weinig keus. De 5-clinders zijn er namelijk uit.
Het wordt dan daarboven kiezen uit een T5 (ook 2.0-T motor) of een T6 (altijd AWD).
Die vallen voor mij beide af. De T5 is namelijk veel duurder, met een paar honderd euro tunen heb je dezelfde auto en de T6 is niet alleen veeeeeeeeel duurder, maar ook nog een slurper, dus .... toch maar deze optie aanhouden ?

... en dank voor de opmerking over de lui uit Goor, inmiddels meerdere contacten gehad en die wijzen ook in de richting van Digicar.nl Doetinchem
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 12:37  ·  #7
Maar, denk je niet dat die 200Nm die je al aan boord hebt niet voldoende is?

Het is inderdaad zo dat hoe hoger het aantal Nm's is de koppeling/koppelomvormer het eerder begeeft. Bedenk zelf maar, die motor wil wel rondgaan met een hoog koppel.

Kan je niet gewoon proef gaan rijden, dan merk je het vanzelf.
Mijn huis opwielen weegt bijna 1400kg, dan nog de auto vol erbij deed mijn Vectra 2.2DTR gewoon goed. Toen mijn D5 standaard was (163pk versie) was het rijden met de caravan helemaal "pies of keek". Komende zomer gaan we het wel merken onderweg naar de Ardèche. Ik ben d'r in elk geval niet bang voor.

Je optie V70 heeft standaard al een hoger koppel dus mag dat dan toch al helemaal geen probleem zijn?
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 16:47  ·  #8
doet >Polestar de 2.0t niet? ineens bij de volvodealer met behoud van garantie

enne: ik heb al jaren (en op verschillende auto's) Rica gehad en altjd tevreden geweest(was destijds de 'huistuner' van Volvo(toch in België)

bij mijn huidige geen tuning laten doen omdat ze toch snel en krachtig genoeg is(ik word waarschijnlijk oud... :'( )
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 02.05.2012 - 17:44  ·  #9
Je kunt ook gewoon je eigen auto houden he?:P
Heb je meer dan genoeg vermogen...
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 03.05.2012 - 00:25  ·  #10
Quote door Steve

Maar, denk je niet dat die 200Nm die je al aan boord hebt niet voldoende is?

Het is inderdaad zo dat hoe hoger het aantal Nm's is de koppeling/koppelomvormer het eerder begeeft. Bedenk zelf maar, die motor wil wel rondgaan met een hoog koppel.

Kan je niet gewoon proef gaan rijden, dan merk je het vanzelf.
Mijn huis opwielen weegt bijna 1400kg, dan nog de auto vol erbij deed mijn Vectra 2.2DTR gewoon goed. Toen mijn D5 standaard was (163pk versie) was het rijden met de caravan helemaal "pies of keek". Komende zomer gaan we het wel merken onderweg naar de Ardèche. Ik ben d'r in elk geval niet bang voor.

Je optie V70 heeft standaard al een hoger koppel dus mag dat dan toch al helemaal geen probleem zijn?


Dat vraag ik me ook af, er rijden nog legio 5 pitters rond met een 2.4T en 2.5T met 200/209 pk en 285/300Nm en er zullen er zat zijn met een caravan er achter.

T6, tja 3.0T 6 pitter met 400Nm @ 1500rpm, mag dan welslurpen maar lijkt me wel een monster 8-)
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 05.05.2012 - 01:23  ·  #11
Zag net dit draadje nog even voorbij komen, misschien kun je eens bij deze mannen informeren hoe hun ervaring tot nu toe is topic.php?t=1529
shackle
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Doha, Qatar
Leeftijd: 48
Berichten: 65
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Chiptuning Volvo 2.0-T motor (203 Pk/300 Nm)

 · 
Posted: 25.07.2013 - 18:52  ·  #12
Hallo,

Helemaal met Steve eens, als je het hier niet mee redt zou ik voor een vrachtwagen gaan. Het kan altijd meer en gekker maar een keer schakelen kan natuurlijk ook...

Met mijn ongetunede V70 2.0T rij ik veel grote en zware trailers(1800kg) zonder een centje pijn en de auto komt overal mee.

Ik ben wel erg wijs met m'n nivomats!

Groet, Shackle
 
Selected quotes for multi-quoting:   0