Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 
 
 
 
 
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 19.02.2013 - 15:24  ·  #1
Beste Liefhebbers,

Ik heb een probleem met de climate control van mijn Volvo S60 van 2001. Na de koop functioneerde de climate control al niet zoals het hoorde (hard koude lucht blazen), dit zou liggen aan stof achter het kleine roostertje op het dashboard. Meteen met de dashboard lampjes heb ik ook het ventilatertje schoongemaakt, dit zat helemaal vast van de stof. Alles in weer stofvrij en de ventilator loop weer en de auto komt sneller op temperatuur, toch zijn er nog problemen.
De auto komt goed op temperatuur, maar eenmaal op temperatuur wordt er langzaam steeds koudere lucht geblazen, automatisch zet je dan de temperatuur iets hoger, dit gaat net zolang door tot je op een maximum van 26 graden bent en dan blijft hij toch koude lucht blazen.

Het voelertje van de sensor hangt direct achter het roostertje via een horizontaal draadje, klopt dit?
Het ventilatortje bij de sensor blijft ook een tijd doordraaien als de auto uit is, klopt dit?

Iemand enig idee wat er defect zou kunnen zijn?
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 19.02.2013 - 16:43  ·  #2
Ik heb geen antwoord voor je, maar ik ben wel erg benieuwd naar een oplossing, want ook mijn V70 heeft hetzelfde probleem. Ik dacht eerst dat ik het me voorstelde, maar vooral als je langer rijdt (een uur of zo) dan merk je dat er op een gegeven moment koude lucht uit de roosters komt, waardoor je het ook echt koud krijgt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 19.02.2013 - 18:01  ·  #3
Misschien is het beter om de auto eens te laten uitlezen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 19.02.2013 - 20:20  ·  #4
Wat je beschrijft is bij mij ook zo, achter het kleine roostertje zit een klein opnemertje op de dunne draad (zo groot als een speldeknop), en als ik het contact uit zet blijft het ventilatortje nog een tijdje doorlopen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 19.02.2013 - 22:13  ·  #5
Dat nablazen is normaal.
de klacht van TS en Paul echter niet.
Dit kan meerdere oorzaken hebben en is wellicht heel goed zelf te repareren.
Wel is het fijn om te weten wat voor een onderdeel deze klacht veroorzaakt, dan kun je ook gericht te werk gaan.
Vandaar de tip m.b.t. het uitlezen.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 19.02.2013 - 23:40  ·  #6
Uitlezen is altijd N goed plan.

Daarnaast volgende gedachtespinsel: voor mijn Volvo-tijdperk reed ik Saab, daar was het op de 9-3 een safety feature: de midden ventilatieopeningen bliezen altijd (ijs)koude lucht, waren wel dicht te draaien, maar t idee was dat zo de bestuurder alerter bleef. Stond ook zo in het instructieboekje.

Bij heel lange ritten (meer dan 2 uur) meen ik dat ook wel eens bij de Volvo te merken, maar dat kan ook menselijke gewenning zijn (mischief vóelt het alleen kouder). Zo extreem als TS probleem zou ik het niet omschrijven...

Misschien dus iets Zweeds?
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 21.02.2013 - 10:46  ·  #7
Ik ben er vandaag mee naar de dealer geweest, de auto zit tenslotte nog in de garantie :-)

Daar hebben ze 'm uitgelezen waarbij bleek dat de elektrisch gestuurde kleppen die de luchtstroom regelen 'van slag' waren. Dat schijnt af en toe te kunnen gebeuren bij dit type auto.

De oplossing was een 'recalibratie' van dat systeem. Of het heeft geholpen weet ik nog niet; het probleem trad alleen op na langer rijden.

Dit viel onder de garantie maar volgens de medewerker zou een dergelijke ingreep zonder garantie tussen de 10 en 20 euro hebben gekost.

Ik hou je op de hoogte of dit idd het koude lucht probleem heeft opgelost.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 21.02.2013 - 18:35  ·  #8
Garantie kan heel makkelijk zijn.
Ik ben nieuwsgierig of het nu inderdaad is opgelost.
Succes.
RudyZ
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 26.02.2013 - 21:42  ·  #9
Hmm, herken dit ook bij mijn V70 MY2008, ik heb helaas een versie zonder ECC, wel met thermostatische verwarming (en ook airco).

Zodra het interieur op temperatuur is, dan komt er wel warme lucht uit de onderste luchtopeningen (bij de voeten), maar slechts koele lucht uit de dashboard openingen. Ik meen dat in het instructieboekje stond dat er altijd lucht stroomt uit de openingen ten behoeve van de achterpassagiers.

Op zich heb ik het niet koud, maar stromende koele lucht voelt niet echt prettig aan. Voordeel is wel dat je redelijk fris blijft.

Ben benieuwd of de Volvo's met ECC dit ook hebben. Simpele oplossing tegen stromende lucht is natuurlijk het sluiten van de dashboard openingen.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 26.02.2013 - 22:12  ·  #10
Vergelijkbare storingen worden soms veroorzaakt door een defecte temperatuursensor die de airco regelt. Kijk eens of de magneetkoppeling van de aircocompressor aan en uit schakelt tijdens stationaire loop. Blijft de compressor continu meedraaien, dan kan de betreffende sensor stuk zijn. De sensor zit meen ik ergens onder het dashboard aan de bestuurderszijde.

Tom
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Climat control blaast na bepaalde tijd koude lucht

 · 
Posted: 16.12.2013 - 12:39  ·  #11
Hallo allemaal,

Weet iemand of dit opnieuw calibreren van de verwarmings-kleppen een bekend probleem is?
Mijn D5-je krijgt het binnen niet meer warm. Standkachel duwt wel warme lucht naar binnen.

Het calibreren gebeurd met VIDA naam ik aan?
Wil iemand mij helpen?

Alvast vriendelijk dank.

Prettige feest-dagen,

Roland Kosters.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0