Climate Controle geeft geen warmte

 
 
 
 
 
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Climate Controle geeft geen warmte

 · 
Posted: 24.11.2023 - 22:34  ·  #1
De climate control geeft nauwelijks warme lucht bij de volgende instelling (in deze volgorde ingesteld) :
22 graden
-auto
- AC off

Dit is ook het geval bij de instelling:
- 22 graden
-auto
-AC off
-ventilatie handmatig 100%
In deze stand is de ventilator wel hoorbaar hard aan het werk, zonder dat er noemenswaardig lucht uit de roosters komen

Bij de instelling:
22 graden
-auto
-AC off
-ventilatie handmatig 100%
-één zone rooster (middelste zone)
Komt er wel veel lucht uit de roosters van de middelste zone.

Er komt veel lucht bij de instelling:
-16 graden
-auto
-AC off

Kortom
A) Bij AUTO alleen veel lucht bij 16 graden
B) Voldoende warme lucht alleen bij gebruik van een van de zones.

Ik denk dat ik kan concluderen dat de ventilator goed werkt en de lucht door de radiator stroomt om opgewarmt te worden.

Een idee waar ik kan gaan beginnen met zoeken naar de oorzaak?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Climate Controle geeft geen warmte

 · 
Posted: 25.11.2023 - 08:04  ·  #2
Zou beginnen met de kleppen te kalibreren.
(Kan via vida)

Is het roostertje op het ecc paneel stofvrij?
Daar wordt lucht binnen gezogen en zit de sensor die luchttemp meet uit de cabine.

Hoe voelen de slangen die naar de kachelradiateur gaan?
Zitten tegen het schutbord. Als de kachelradiateur verstopt is er 1 warm en de ander ijskoud.
Dan zou je hem kunnen spoelen tegen de richting in.

En mijn laatste idee.
Rechts boven het gaspedaal zit een sensor die de temperatuur meet van de inkomende lucht.
Die kan ook kapot en daardoor krijgt het eccpaneel al in de basis een verkeerde waarde.
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Climate Controle geeft geen warmte

 · 
Posted: 25.11.2023 - 13:05  ·  #3
ah Top, Plein69,

ben net begonnen met oplossing 2. Was niet vies, maar even schoonmaken kan geen kwaad.

Daarna oplossing 1. Heb de dice aangesloten en na het uitlezen van de dice gebeurd er niets, vin nummer wordt wel uitgelezen. Dus dit software probleem ga ik eerst maar eens op lossen. Heb wel vandaag met Vdash kunnen uitlezen. Daar krijg ik wel een aantal CCM fout codes. (No communication). Het kaliberen gaat dus nog even niet lukken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Climate Controle geeft geen warmte

 · 
Posted: 27.11.2023 - 11:43  ·  #4
Er zit overduidelijk iets mis in de communicatie tussen de CCM en de klepmotortjes ("damper motor") en daar zit denk ik ook het probleem. Deze communicatie gaat over een LIN bus en als er een apparaat is aangesloten op deze bus die storing op de bus geeft (bv kortsluiting), dan krijg je meteen dit soort fouten. Zie ook https://www.mvwautotechniek.nl/lin-bus/ en https://www.youtube.com/watch?v=PZ13w62HnTU voor uitleg.
Kijk naar de lijst van componenten, waarvan aangegeven wordt dat er een fout in zit, meestal zit er eentje op de lijn die ervoor zorgt dat ze allemaal in storing gaan. Maar de kans is ook groot dat het in de CCM zelf zit, als VIDA die niet eens kan uitlezen. Ik weet niet hoe duur een CCM op de sloop is van een V70N (van een classic kosten ze 3 tientjes) maar dat is het proberen waard.
Maar waar ik eerst naar zou kijken is of alle componenten in VIDA uitgelezen kunnen worden. Want als alleen de VIN wordt uitgelezen en voor de rest niets, is er misschien iets anders aan de hand, namelijk een storing op de CAN bus, en dat zou ook de andere problemen met je auto kunnen verklaren.
bierkaai
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Climate Controle geeft geen warmte

 · 
Posted: 15.03.2024 - 19:03  ·  #5
vidda weer aan de praat gekregen.

Kleppen gekalibreerd en nu komt er weer warme lucht door de middelste roosters.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0