Cng naar lpg ombouwen

 
 
 
 
 
Rwschumi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 08.12.2022 - 12:59  ·  #1
Goedemiddag,

Ik kom verassend weinig tegen over het ombouwen van cng naar lpg.

Is hier iemand die daar ervaring mee heeft?

Zover ik het begrijp moet de cng installatie eruit, RDW keuren op benzine, lpg erin en weer laten keuren.
Prijskaartje 3000+
hetschaap
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 34
Berichten: 496
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 08.12.2022 - 14:14  ·  #2
Ik had een volvo v70 uit 2006 op CNG, en heb er ook eens naar gezocht.
Het kan, maar ik kwam op een paar haken en ogen uit met de elektronica die vanuit de fabriek in een bifuel wordt gelegd waardoor bijvoorbeeld het tankmetertje in het dashboard niet meer zou werken, evenals de knop onder de climatecontrol voor benzine/cng en dat er mogelijk foutmeldingen ontstaan omdat dat allemaal via de CAN-bus loopt en een achteraf-inbouw LPG installatie z'n eigen kabelboom en computer gebruikt. Dat vond ik persoonlijk niet zo sjiek. Ik sluit echter niet uit dat je het allemaal mooi werkend kunt krijgen als je onderdelen van een originele LPG bifuel in een CNG bifuel overzet.

Ik zou verdampere in helvoirt eens een belletje geven, die weet er veel vanaf (alleen bouwt hij niet meer in). En ik denk dat je een aantal CNG onderdelen nog prima bij hem kunt verkopen aangezien ze schaars zijn.
Rwschumi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 08.12.2022 - 14:37  ·  #3
Vandampére gaf aan dat het inderdaad mogelijk zou kunnen zijn naar wil hier zelf zijn handen niet aan branden.

Van der weide uit doornspijk zou dit wel aandurven maar gaf aan dat het inderdaad lastig zou kunnen worden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3729
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 08.12.2022 - 14:39  ·  #4
Klinkt als een hoop gedoe met een hoop onzekerheid. Aan je postgeschiedenis te zien ben je nog op zoek. Waarom er niet eentje uitzoeken direct op LPG?
Rwschumi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 08.12.2022 - 16:06  ·  #5
Quote door [-Tom-]

Klinkt als een hoop gedoe met een hoop onzekerheid. Aan je postgeschiedenis te zien ben je nog op zoek. Waarom er niet eentje uitzoeken direct op LPG?


Aangezien het aanbod zeer schaars is voor een witte 5 cilinder, er staat wel een zwarte 4 cilinder met lpg te koop maar voor bijna 18k
Rwschumi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 09.12.2022 - 08:42  ·  #6
Na flink zoeken ben ik op een van de forums bij Mudde en Kok in Urk terechtgekomen.
Deze bouwen blijkbaar met enige regelmaat cng installaties uit.
Hebben ook ervaring met volvo.

Prijskaartje ongeveer 750+/-
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 742
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 09.12.2022 - 10:40  ·  #7
Quote door Rwschumi


Hebben ook ervaring met volvo.

Prijskaartje ongeveer 750+/-


Dat mag je wel zeggen ja 😉
Ze verkopen volgens mij bijna 90% Volvo, goede verhalen over gelezen.

Succes met de zoektocht!
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 643
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 09.12.2022 - 10:41  ·  #8
Ik heb het inderdaad met regelmaat CNG volvo's gezien bij Mudde en Kok waarbij de boel werd uitgebouwd. Zouden er dus verstand van moeten hebben.
Ze zijn overigens met de werkplaats verhuisd naar Nunspeet, dus niet meer op Urk.
hetschaap
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 34
Berichten: 496
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 09.12.2022 - 15:45  ·  #9
ik begrijp dat je voor een volvo vanaf modeljaar 2007-2008 en jonger zoekt (de NN)? Dat zou wel eens simpeler kunnen zijn dan bij de bouwjaren 2000-2007 (de N).

Niet zo lang geleden was er iemand op dit forum die z'n CNG installatie uit z'n V70NN had gebouwd. Stelde niet zoveel voor begreep ik maar je zou eens contact met dat forumlid kunnen opnemen.
hetschaap
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 34
Berichten: 496
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 09.12.2022 - 15:48  ·  #10
Quote door hetschaap

ik begrijp dat je voor een volvo vanaf modeljaar 2007-2008 en jonger zoekt (de NN)? Dat zou wel eens simpeler kunnen zijn dan bij de bouwjaren 2000-2007 (de N).

Niet zo lang geleden was er iemand op dit forum die z'n CNG installatie uit z'n V70NN had gebouwd. Stelde niet zoveel voor begreep ik maar je zou eens contact met dat forumlid kunnen opnemen.


uit het draadje 'wie rijdt er nog meer op CNG, laatste pagina, meldt forumlid ShahV70 het volgende:
Quote door ShahV70

Quote door hetschaap

waarom niet een andere v70 kopen? ik heb het ook overwogen maar het bi-fuel gedeelte is behoorlijk ver verweven met de ECM en DIM. bovendien heb je dan nog een klein benzinetankje. Uiteindelijk, met pijn in mijn hart, heb ik mijn bifuel CNG verkocht zonder er iets aan uit te bouwen, ik kreeg er nog een best mooi bedrag voor en heb er een volvo diesel (ja, ik weet het... ook niet ideaal maar ik heb geen glazen bol) voor teruggekocht.


Een andere auto is zeker geen optie, ben zeer tevreden met de auto, lage km-stand (ruim onder de 100K) en met vrijwel alle opties en niet te vergeten een T5 - met maar liefst 245 PK en een 8 traps automaat.

Uitbouwen van het Bifuel systeem valt best mee, althans voor mij wel. Had het hier en daar gevraagd en er wordt al gauw zo'n € 1.000 ! gevraagd voor het uitbouwen. Voor mij teveel, gauw verdiend met een klein dagje klussen.

Het CNG systeem heeft 2 eigen aansturingsboxen (ECM box + Last-simulatie box) welke via één grote CNG kabel boom verbonden zijn via contra stekkers voor o.a. de DI-contacten, FRPS, CAM-IN, Crank, Pomp, MAP sensor) .
Simpel gezegd de 2 boxen loskoppelen en verwijderen en de CNG kabelboom eruit en alle connectoren die uit de contra stekkers van de CNG kabelboom komen rechtsreeks terug op hun basisplaats. Moeilijkste is het verwijderen van de CNG injectoren uit het inlaat spruitstuk. Je houdt namelijk kleine 'inlaat buisjes' over. Inlaat spruitstuk losgehaald en in de buisjes kunststof (vinyl) schroeven erin gedraaid. Na een paar uurtjes was de klus onder de motorkap geklaard. Van het weekend de tanks uit de kofferbak eruit halen en dan is het principe klaar. Heb je weer een volledig originele benzine auto. In principe hoef je niets extra's te kopen of te vervangen. De benzine tank is bij mijn auto gewoon een volwaardige tank van ruim 70 liter.

Betreft bericht van evertvet58 d.d. 08-02-2022:
In zijn berekening is volgens niet opgenomen dat het gewicht ( massa ledig voertuig) terug gaat met 1 categorie en mogelijk zelfs 2 categorieën voor de MRB als je terug gaat naar benzine. Dat voordeel is voor zover ik het kan zien niet opgenomen in zijn berekening.
Rwschumi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Cng naar lpg ombouwen

 · 
Posted: 09.12.2022 - 15:58  ·  #11
Quote door hetschaap

Quote door hetschaap

ik begrijp dat je voor een volvo vanaf modeljaar 2007-2008 en jonger zoekt (de NN)? Dat zou wel eens simpeler kunnen zijn dan bij de bouwjaren 2000-2007 (de N).

Niet zo lang geleden was er iemand op dit forum die z'n CNG installatie uit z'n V70NN had gebouwd. Stelde niet zoveel voor begreep ik maar je zou eens contact met dat forumlid kunnen opnemen.


uit het draadje 'wie rijdt er nog meer op CNG, laatste pagina, meldt forumlid ShahV70 het volgende:
Quote door ShahV70

Quote door hetschaap

waarom niet een andere v70 kopen? ik heb het ook overwogen maar het bi-fuel gedeelte is behoorlijk ver verweven met de ECM en DIM. bovendien heb je dan nog een klein benzinetankje. Uiteindelijk, met pijn in mijn hart, heb ik mijn bifuel CNG verkocht zonder er iets aan uit te bouwen, ik kreeg er nog een best mooi bedrag voor en heb er een volvo diesel (ja, ik weet het... ook niet ideaal maar ik heb geen glazen bol) voor teruggekocht.


Een andere auto is zeker geen optie, ben zeer tevreden met de auto, lage km-stand (ruim onder de 100K) en met vrijwel alle opties en niet te vergeten een T5 - met maar liefst 245 PK en een 8 traps automaat.

Uitbouwen van het Bifuel systeem valt best mee, althans voor mij wel. Had het hier en daar gevraagd en er wordt al gauw zo'n € 1.000 ! gevraagd voor het uitbouwen. Voor mij teveel, gauw verdiend met een klein dagje klussen.

Het CNG systeem heeft 2 eigen aansturingsboxen (ECM box + Last-simulatie box) welke via één grote CNG kabel boom verbonden zijn via contra stekkers voor o.a. de DI-contacten, FRPS, CAM-IN, Crank, Pomp, MAP sensor) .
Simpel gezegd de 2 boxen loskoppelen en verwijderen en de CNG kabelboom eruit en alle connectoren die uit de contra stekkers van de CNG kabelboom komen rechtsreeks terug op hun basisplaats. Moeilijkste is het verwijderen van de CNG injectoren uit het inlaat spruitstuk. Je houdt namelijk kleine 'inlaat buisjes' over. Inlaat spruitstuk losgehaald en in de buisjes kunststof (vinyl) schroeven erin gedraaid. Na een paar uurtjes was de klus onder de motorkap geklaard. Van het weekend de tanks uit de kofferbak eruit halen en dan is het principe klaar. Heb je weer een volledig originele benzine auto. In principe hoef je niets extra's te kopen of te vervangen. De benzine tank is bij mijn auto gewoon een volwaardige tank van ruim 70 liter.

Betreft bericht van evertvet58 d.d. 08-02-2022:
In zijn berekening is volgens niet opgenomen dat het gewicht ( massa ledig voertuig) terug gaat met 1 categorie en mogelijk zelfs 2 categorieën voor de MRB als je terug gaat naar benzine. Dat voordeel is voor zover ik het kan zien niet opgenomen in zijn berekening.




Dat klinkt wel heel simpel, ik ga zondag bij de auto kijken en als het meezit ergens volgende week ophalen.
Wil nog wel een aankoopkeuring laten doen, daar hangt het een beetje vanaf.

De uitbouw hoeft niet met spoed dus kan zelf als ik het zo lees ook wel eens een poging doen.

Ontzettend bedankt wederom allemaal!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0