Compleet setje draagarmen aanschaffen.

Hoe doen jullie dat?

 
 
 
 
 
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 09.06.2021 - 10:59  ·  #16
Ja precies, ik denk precies zoals jij zegt, als het maar de helft van de oude mee gaat, is het lang zat.
De vorige is gebroken, daar zit ik niet op te wachten.
De rest van de voorpoten bestaan nu uit Bilstein, lemforder, sachs en dus mijn originele stalen draagarmen voorzien van nieuwe origineel Volvo rubber bussen.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 09.06.2021 - 21:20  ·  #17
Bedankt voor alle reactie's beste mensen!
Dat ik laat reageer, komt omdat de dagen hier wat anders liepen dan verwacht, maar ik heb wel alles gelezen en de adviezen ter harte genomen.

De duitse sites vielen voor mij af; ik ben al niet zo'n held in online bestellen, dan in een taal die ik niet goed genoeg machtig ben......nee, niet verstandig.
Autodoc heb ik zeer nare ervaringen mee, nog naast de levertijd van 8 weken waar het in de praktijk vaak op neer komt......

Uiteindelijk werd het verhaal; dit goedkope setje, of niets.
Goedkope setje en toevallig kreeg ik hem een uurtje terug binnen ook.

Op de draagarmen staat niets, op de rest van het spul: RAG. Tja.
Op het ook ziet het er niet verkeerd uit in ieder geval.
Wat dan wel gelijk opvalt is dat bij de fuseekogels een moer zonder conische ring zit, die je dus niet gebruikt, die dan wel zelfborgend is, maar de moer met ring die je wél dient te gebruiken, heeft geen enkele vorm van borging! En is dus een APK afkeur.

Ik ga er helemaal vanuit dat ik de zooi volgend jaar gewoon weer kan vervangen; goedkoop is duurkoop.

Volgende stop gaat worden; de veerpoten. Dit ding is ZO enorm stug aan de voorzijde dat het echt niet meer kan. Bij geschilderde blokken op de snelweg rammelen je kiezen uit je kanis vandaan. Ik overdrijf niet.
Hij ziet er niet verlaagd uit; misschien is er iemand in het verleden wel creatief geweest en zitten er poten van een diesel onder oid.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 09.06.2021 - 22:21  ·  #18
Mocht je interesse hebben in een setje aardige tweedehands complete schokbrekers; de mijne komen zaterdag beschikbaar.
Pm me maar voor meer info als je interesse hebt.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 10.06.2021 - 00:34  ·  #19
Die moer van de fuseekogel aan de onderkant van de draagarm zijn altijd conisch maar niet zelf borgend. Gewoon goed op moment vast zetten, gebeurd niks mee. Is ook geen apk afkeur.
Colke
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 44
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 12.06.2021 - 09:37  ·  #20
Quote door koennie

Goedkoop is duurkoop in dit geval. Koop inderdaad lemforder of meyle-HD.

Je kan ook nog nieuwe bussen er in persen (heb ik gedaan met stalen draagarmen) das pas echt goedkoop ;)
Hierbij is net zo belangrijk om a-kwaliteit rubbers te nemen. Ik meen dat Dennis van Volservice dat ook deed.

Stalen draagarmen zitten pas in auto's van na 2006/2007 afhankelijk van het chassis nummer. Vida maakt je wijs. Of een magneet natuurlijk :)
Alu en staal is niet uitwisselbaar door de fusee kogel inderdaad, maar als je dan denkt: dan neem ik de fusee kogel toch ook mee? Dat werkt dus ook niet, want de passing in de fusee zelf is ook anders.


Ik heb ze nu van Febi. Zijn ook gewoon goed hoor.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 14.06.2021 - 22:07  ·  #21
Vandaag eindelijk de kans gehad om de handel eronder te rommelen :)

Draagarmen, fuseekogels en stabilisator verbindingsstangen gedaan, de stuurkogels waren reeds nieuw dus die heb ik maar even gelaten nog; mooi op voorraad.

Wel even een geklooi om die nieuwe fuseekogels in de fuseestukken te krijgen, maar het zit.
Nog niet uitgelijnd omdat ik niet bij de juiste brug kon komen, maar het staat niet erg verkeerd.
Nog geen uurtje werk, dus ook dat valt mee.

Nu hoop je natuurlijk dat je na het uitgeven van een relatief "hoog" bedrag, daar ook voor beloond wordt ;)
Maar dat hangt ook af van hoe slecht de oude zooi was natuurlijk.
Laat me zeggen, dat de voorste bus van de rechter draagarm, wel heel slap was en dezelfde kant "niet echt" speling op de kogel zat, maar nieuw was hij zeker niet.

Rijdende naar huis; compleet andere auto!
- niet meer rechtsaf willen bij remmen
- stabieler rechtuit
- "klap" naar rechts in stuur bij plots gas; weg
- veel rustiger in langskrachten: optrekken, remmen, schakelen (vooral die laatste)
- veel rustiger door oneffenheden
- directere reactie op het stuur

Ik ben echt wel blij.
Het schakelen gaf toch -als je het niet voorzichtig deed, zoals wel eens gebeurt- toch een schokje door de auto en ook dat is weg. Het lijkt of ik eindelijk heb leren schakelen ;)
Zelfde voorbeeld; als ik de snelheid terug liet zakken van 70 naar 50 en ik pakte hem met de cc op; best wel een schokje door de auto en het stuur. Nu weg.
Naar mijn idee; de langskracht kwam erop en de voorste bus ramde even een dikke centimeter naar binnen en kwam zo tot die schok.

Wishful thinking? Misschien ook wel een beetje, maar ik ben realistisch genoeg en heb er genoeg kennis van om het goed te beoordelen.
130 euro welbesteed dus ;)

Sterker nog; ik had het al over de veerpoten als volgende object, maar hij is nu zo veel rustiger in de voortrein (en stuur) dat de stugheid mij niet eens meer zo in de weg zit eigenlijk. Een klein kuiltje, voelde je best goed, nu toch echt wel minder.

Dus; bloed, zweet (veel, heel veel) en eigenlijk geen tranen, maar zeker de moeite waard geweest.

Bedankt voor alle input beste mensen!
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 14.06.2021 - 22:25  ·  #22
Goed bezig geweest dus!
Maar nog geen uurtje werk? Dat doe je goed, ik ben er een dag mee bezig geweest inclusief veerpoten

Nu hopen dat het een beetje lang mee gaat.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 14.06.2021 - 22:36  ·  #23
Dankjewel Koen.

Een dag? Heb je het op de grond gedaan dan?
Zat ik ook aan te denken want dan kon het al eerder, maar heb een zwakke rug en een tijdje terug een hernia gehad; durfde dat niet aan.
Nu op de tweekolommer, alles bij de hand, luchtgereedschap erbij en alles gelukkig goed gangbaar. Tja, dan schiet het ook wel op als het meeloopt allemaal natuurlijk.

Tja, hoe lang het mee zal gaan.....hmm......ik vrees dat ik volgend jaar gewoon weer aan de beurt ben maar hoop op twee jaar ;)
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 06.07.2021 - 20:02  ·  #24
Ik wil binnenkort ook mijn draagarmen en complete veerpoten (dus met veerpootlager/rubbers) laten vervangen.
Daarbij wil ik tevens de stabilisatorstangetjes vervangen.
Wat is nu wijsheid? Als alles toch los ligt ook de fuseekogels mee vervangen?
Ik weet namelijk niet of deze stuk zijn? We hebben de auto wel gecontroleerd op verticale speling op de voorwielen maar daarvan is niets merkbaar.
Ook heb ik geen last van rammelende geluiden uit het onderstel.
Wel merk ik dat mijn S60 steeds gevoeliger wordt voor oneffenheden in het wegdek.
Zelfde wat James Dean hierboven schreef, als je alleen al over van die geverfde blokken op de weg rijdt rammelen de vullingen je uit de kiezen. Zo stug gewoon!
Tevens bonkt mijn stuur als ik op hogere snelheden over een autosnelweg rijdt met slecht wegdek. Trillen doet het stuur absoluut niet en de banden zijn ook prima uitgebalanceerd. Maar het voelt allemaal echt niet meer stabiel aan en nodigt al helemaal niet uit om hogere snelheden te gaan rijden wat ik graag toch wel eens wil doen vooral met een auto die 170pk's heeft.
Wat ik ook merk, de auto is ook behoorlijk gevoelig voor zijwind vooral als je schuin achter een vrachtauto rijdt.
Al deze verschijnselen verbazen mij niet. Natuurlijk ook logisch want onder mijn S60 zitten nog de originele dempers van 19 jaar oud en die 355.000km voor de kiezen hebben gehad. Die zijn dus nu wel echt een keer op.
Dat bonken in het stuur, gevoeligheid voor zijwind en slechte stabiliteit bij hoge snelheid is dat nu puur te wijten aan slechte schokdempers of zou dat ook kunnen komen door speling op die genoemde fuseekogels?
Bij het vervangen van de draagarmen, gebruiken jullie daarbij nieuwe bouten of kunnen de oude bouten opnieuw worden gebruikt?
Ik hoop dat ik na deze pittige investering een beter sturende, verende en meer stabiele auto terug krijg.
Heb een tijdje met het idee gelopen een nieuwere S60 aan te schaffen. Maar ook aan die auto's vind je weer mankementen want ook die hebben meestal veel km's gelopen.
Verder bevalt deze S60 mij goed. Ook al is het optisch niet de mooiste, hij is tot nu toe zeer betrouwbaar, heeft een prima werkende airco en zo goed als nieuwe distributieriem en binnenste en buitenste stuurkogels. Verder heb ik een groot deel van de motorsteunen vervangen en de bak laten spoelen en veel energie en tijd gestopt in het optisch weer toonbaar maken van in- en exterieur.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 06.07.2021 - 20:09  ·  #25
Alles leutert uit natuurlijk en een paar nieuwe schokkers doen wonderen . Maar draagarmen , rubbers subframe enz enz vervangen kan na verloop ook geen kwaad natuurlijk alles verslijt op een gegeven moment
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 06.07.2021 - 20:11  ·  #26
en de bouten van de draagarmen kun je gewoon hergebruiken
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 06.07.2021 - 20:44  ·  #27
Ik heb er één vervangen omdat ik de oude niet uit de oude draagarm kreeg. Ze waren ook nog zeker origineel, want ik had een 1500 gram hamer met beitel nodig om hem uit de fusee te krijgen. Kortom, als ze nog goed aanvoelen, zonder speling, zou ik ze zeker laten zitten.
Ik heb verder alles vervangen: draagarmen, complete schokbrekers, met veren, rubbers en lagers. Reactistangen ook gedaan, maar was ook niet perse nodig.
Ook de keerringen in de fusees gedaan, die waren helemaal vergaan.
Bouten heb ik ook hergebruikt.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 06.07.2021 - 22:19  ·  #28
Quote

Alles leutert uit natuurlijk en een paar nieuwe schokkers doen wonderen . Maar draagarmen , rubbers subframe enz enz vervangen kan na verloop ook geen kwaad natuurlijk alles verslijt op een gegeven moment


Bedankt Dimitri1970! Ja, alles verslijt natuurlijk op den duur. Maar wil ook niet direct de hele auto gaan reviseren..haha!
Goed om te horen dat de bouten gewoon weer kunnen worden hergebruikt.

Quote

Ik heb er één vervangen omdat ik de oude niet uit de oude draagarm kreeg. Ze waren ook nog zeker origineel, want ik had een 1500 gram hamer met beitel nodig om hem uit de fusee te krijgen. Kortom, als ze nog goed aanvoelen, zonder speling, zou ik ze zeker laten zitten.


Bedankt Koennie! Ja, de originele zullen er na zoveel jaren wel goed vast inzitten.
Probleem echter is, ik lever zelf de onderdelen aan en laat de klus, voor wat betreft de vooras, uitvoeren door een Volvo specialist.
Dus ik zit een beetje te twijfelen, zal ik nu die fuseekogels erbij bestellen of niet? Stel je voor dat ze versleten zijn dan heb ik liever niet dat ze de oude laten zitten.
Aan de andere kant is het vervangen van die fuseekogels best een extra tijdrovend klusje wat extra arbeidsloon gaat kosten.
Prijs van die fusseekogels is +/- €25,- per stuk dus daarvoor hoef ik het niet te laten.
Tja, wat is wijsheid?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 06.07.2021 - 22:31  ·  #29
Schokbrekers slijten, langzaam, maar gestaag.
Je merkt het pas als je in een gelijke auto rijdt met goede schokbrekers.
En net als de banden en remmen, zorgen zij wel voor het contact met het asfalt.
Buiten dat je na vervangen een veel strakkere auto hebt, is hij ook een stuk veiliger.
Kom je in een noodsituatie, dan kan dit wel het verschil maken.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Compleet setje draagarmen aanschaffen.

 · 
Posted: 07.07.2021 - 12:35  ·  #30
Ik rijd vaak in veel verschillende auto's en merk het ook.
Als ik de Captur met 20.000km van mijn pa vergelijk met mijn S60 dan merk ik het verschil echt wel.
Alhoewel ik de wegligging van die Captur nu ook weer niet echt geweldig vind merk je toch dat het nog een nieuwe auto is. Voelt veel strakker aan dan de Volvo.
Je kan er gemakkelijk met 40km/u mee over flinke drempels. Dat moet je met de S60 echt niet meer doen. De vering slaat dan echt door tot op de aanslag.
De S60 is ook veel bonkeriger en stoteriger op wegoneffenheden. Zoals gezegd, als je over die witte geschilderde blokken op de weg rijdt lijkt het wel of de vullingen je uit je kiezen rammelen. Ik denk niet dat dit origineel zo was bij destijds nieuwe P2 S60's. Toch heb je bij een Volvo niet het fietsenpomp effect bij versleten schokdempers. Bij een Opel of Ford merk je het echt dat een schokdemper versleten is. Je krijgt dan een soort waterbed effect en de auto is bijna niet meer te houden. Dat heb je bij een Volvo niet en dat is ook wat Martin zei.
Verder is het natuurlijk best wel een financiële gok om het complete onderstel van zo'n oude auto met 355.000km te gaan reviseren. Maar ik denk maar zo, ik blijf toch bij Volvo's met dit P2 chassis. Mocht mijn auto het op den duur begeven dan laat ik de nieuwe onderdelen er weer onderweg halen en bouw ze gewoon over op een andere S60/V70 of S80. Want dat is het voordeel, de onderdelen passen op al deze Volvo's.
Maar vertrouwen heb ik best wel gekregen in mijn huidige S60. Ben er vorige week nog mee in Frankrijk geweest. Dat alles zonder problemen en als je dan ziet wat er zoal aan pechgevallen langs de weg staat.......daar staan echt best wel erg nieuwe auto's tussen.
Ik denk dus dat deze S60 het echt nog wel waard is erin te investeren.
En de kosten voor deze onderdeelrevisie zijn een schijntje vergeleken bij wat je jaarlijks af schrijft op een nieuwe of bijna nieuwe auto.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0