Compressie meten

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Compressie meten

 · 
Posted: 11.01.2017 - 18:45  ·  #1
Als ik de instructie m.b.t. de compressie meten in Vida bekijk dan valt mij op dat alle bougies en bobines verwijderd moeten worden, maar dat de bekabeling aan de bobines aangesloten moet blijven.
Levert dat geen gevaarlijke toestanden op vanwege de hoogspanning? Ik lees nergens (in Vida) dat de bobines aan de massa van het blok gehangen moeten worden.
Kunnen de bobines zomaar gewoon los blijven hangen?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 55
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 11.01.2017 - 18:57  ·  #2
Niet de bobine vasthouden terwijl je op de auto steunt, kan dan zeer doen.
Ik heb ze juist los gehaald, en we zijn nu 3 jaar verder, dus denk dat het niet zoveel uit maakt.
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 521
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 11.01.2017 - 19:03  ·  #3
Hallo bulkjaer

Ik zie nu ook dat je compressie wilt meten wat is het werkelijke probleem.

Groeten BUM
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 11.01.2017 - 19:10  ·  #4
Het achterliggende probleem is (zie ander topic), dat de motor op 3 of 4 cilinders loopt. Storing in Vida 3502 en 3503 op cilinder 4 en inmiddels ook op cil. 2.
De volgende onderdelen moeten m.i. dan bekeken worden:
- ontsteking
- compressie
- benzine toevoer
- gastoevoer

(in die volgorde)

@Waltersan: volgens Vida moet je ook de motortoerentalsensor los halen en na afloop storingscodes wissen. Heb jij dat ook gedaan? Ik vraag mij af wat het nu van het loshalen de bedrading van de motortoerentalsensor voor reden heeft.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 55
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 11.01.2017 - 21:12  ·  #5
Ik heb alleen de bobine stekkers los gehaald en verder niks.
Je kunt hooguit een foutmelding krijgen, dus even eenheden rondje en weer klaar. Of eerst kijken welke meldingen je hebt, screendumpje maken, en na de compeessietest kijken welke meldingen er bij zijn gekomen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 10:02  ·  #6
Nog even bij de dealer nagevraagd: die halen ook de bedrading los.
Zoujuist de compressie in 2 sessies gemeten:
1e meting vanaf cilinder 5->1
165,169,166,176,175 Psi

2e meting:
175,173,173,179,176 Psi
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 10:08  ·  #7
Quote door brulkjaer

Nog even bij de dealer nagevraagd: die halen ook de bedrading los.
Zoujuist de compressie in 2 sessies gemeten:
1e meting vanaf cilinder 5->1
165,169,166,176,175 Psi

2e meting:
175,173,173,179,176 Psi

Weinig mis mee. Mooi gelijk.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 38
Berichten: 2090
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 13:34  ·  #8
kleine toevoeging voor de volgende keer of anderen, je moet de stekkers van de injectoren ook loskoppelen.

Anders maak je de cilinderwand nat met benzine, spoelt de beschermende oliefilm eraf, en beschadig je de wand gedurende de compressietest...
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 52
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 15:18  ·  #9
Quote door V70R^2

kleine toevoeging voor de volgende keer of anderen, je moet de stekkers van de injectoren ook loskoppelen.

Anders maak je de cilinderwand nat met benzine, spoelt de beschermende oliefilm eraf, en beschadig je de wand gedurende de compressietest...


is het ècht zó erg?! (heb je het zien gebeuren?)
theoretisch heb je gelijk, maar hoe deed men dat dan met carburateurmotoren of mechanische diesels? eerst de hele carburateur / inspuitpomp eraf?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 18:27  ·  #10
Je moet inderdaad voorkomen dat er benzine ingespoten wordt.
Daar is een simpele oplossing voor: ik heb de zekering voor de brandstofpomp er uitgehaald.
Wil je heel precies werken, dan kan je de druk van de brandstofrail afhalen middels het 'ventieldopje'.

De verdere acties die ik heb uitgevoerd zal ik bijwerken bij mijn 'hoofdtopic' "Mototmanagementlampje gaat ineens aan".
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 19:37  ·  #11
Quote door V70R^2

kleine toevoeging voor de volgende keer of anderen, je moet de stekkers van de injectoren ook loskoppelen.

Anders maak je de cilinderwand nat met benzine, spoelt de beschermende oliefilm eraf, en beschadig je de wand gedurende de compressietest...

Sorry, beetje ver gezocht.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 55
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 19:58  ·  #12
Ben niet zo van de psi's, over hoeveel bar hebben we het nu?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 38
Berichten: 2090
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 20:12  ·  #13
Soms moet je ook ver zoeken, als je ver doorstart dan slaat je blok gewoon vast hoor, heb het nu toch echt 2x meegemaakt bij onze volvo's...

Weliswaar niet voor een korte compressiemeting, maar een wagen welke niet aan wilde slaan is zo lang doorgestart dat die verzoop en vervolgens het blok nieteens meer rond kon... (na onderzoek bleek dus door het drooglopen en niet meer smeren van de cilinderwand).

Het andere geval was een wagen welke al te lage oliedruk had en ook na lang starten voor diverse metingen vast zat.

Zal niet niet gelijk na een paar seconden stuk lopen, maar het geeft dus al aan dat het sowieso niet goed is voor je blok gezien je op den duur de smering weg neemt.

Quote door yes996

Quote door V70R^2

kleine toevoeging voor de volgende keer of anderen, je moet de stekkers van de injectoren ook loskoppelen.

Anders maak je de cilinderwand nat met benzine, spoelt de beschermende oliefilm eraf, en beschadig je de wand gedurende de compressietest...

Sorry, beetje ver gezocht.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2057
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 20:20  ·  #14
176 PSi is 12,07 bar
Mijn waardes in bar zijn:
cil.1 12,07
cil.2 12,1
cil.3 11,9
cil.4 12,3
cil.5 12,1

(en dat voor een motor met 381.000 km op de teller, waarvan ong. 281.000 op gas)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 38
Berichten: 2090
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Compressie meten

 · 
Posted: 13.01.2017 - 20:27  ·  #15
Helemaal netjes inderdaad!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0