Controle aircopomp

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Controle aircopomp

 · 
Posted: 27.09.2023 - 12:22  ·  #1
Ik merk de laatste tijd dat de motor merkbaar zwaarder begint te draaien als de aircopomp inslaat. Je voelt het blok wat meer schudden en brommen.
Ik merk dit overigens alleen bij stationair lopen. Tijdens het rijden merk ik geen verschil.
Met deze stand kan het natuurlijk aan veel randzaken liggen zoals verstuivers (waarvan ik weet dat die niet meer fris zijn), motorsteunen ed. Maar kan ik ook de aircopomp controleren? Toen ik laatst de multiriem had verwijderd draaide de poelie van de aircopomp prima. Niet te soepel maar zonder speling. Maar dan voel je natuurlijk alleen de poelie want de airco is dan niet ingeschakeld. Kan je dat überhaupt controleren?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Controle aircopomp

 · 
Posted: 27.09.2023 - 18:55  ·  #2
Weet je zeker dat het niet de vrijloop van je dynamo is?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Controle aircopomp

 · 
Posted: 27.09.2023 - 19:08  ·  #3
Bij controle werkte die prima.... dus die sluit ik eigenlijk uit.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Controle aircopomp

 · 
Posted: 29.09.2023 - 12:05  ·  #4
Als je een indicatie van je verstuivers wil hebben zou je met een lange schroevendraaier tegen je schedel naar het tikken van de verstuivers kunnen luisteren.
Als er stationair eentje wat minder meedoet kan je dat wellicht horen.

Lekretourtest zou aanvullend kunnen.

Aan de andere kant: met heet weer loopt de motor anders dan met 15gr en hoge luchtvochtigheid dus is er echt iets aan de hand. Autorijden is emotie, dus zet je snel op het verkeerde been.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Controle aircopomp

 · 
Posted: 03.11.2023 - 14:53  ·  #5
Niemand die mij kan vertellen hoe de aircopomp te controleren is? Zoals gezegd; met de hand draait hij soepel, maar dan is de pomp natuurlijk niet ingeschakeld...
Als ik dit wil verhelpen is het dus niet voldoende om alleen de koppeling te vervangen maar zal de hele pomp vervangen moeten worden?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Controle aircopomp

 · 
Posted: 16.11.2023 - 00:37  ·  #6
als je aircopomp duidelijk de veroorzaker is zal het waarschijnlijk in je pomp zitten/lager/zuigers. dan kun je je je koppeling vervangen maar ik denk niet dat dat wat oplost. de pomp draaid sowieso zwaar als ie in werking is dus ik denk dat verschil moeilijk vast te stellen is. ik zal morgen eens kijken. ik denk dat 12v op pomp zorgt voor vastzetten koppeling.. Als de aircopomp echt op zn eind loopt, loop je het risico dat ie vast slaat en dan slijt je multuieriem binnen de korste keer af/ dan wel smelt door ivm looieheet worden door stilstaande pomp (heb ik een keer gehad). met alle risico's van dien. (wil je niet bang maken, maar is een serieus risico. dan weet je wel meteen waar t aan ligt en je merkt dan wel ruikt t wel...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0