Cruise Control V70R 2003 doet het niet

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Cruise Control V70R 2003 doet het niet

· 
Posted: 09.05.2026 - 13:11  ·  #16
Ooit ook eens gehad, dat de cc wel eens uitviel. Opnieuw starten loste het op. Maar het kwam steeds frequenter voor en met foutcode.
Uiteindelijk heeft een gebruikte rempedaalsensor van drie tientjes het probleem opgelost
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 09.05.2026 - 17:14  ·  #17
Ik zou inderdaad ook beginnen met de rempedaal sensor.
Ik ken deze niet, dat is geen simpele schakelaar lijkt het?
Wellicht eerst eens loskoppelen van het pedaal en dan eens kijken wat het signaal doet.

In het geval van een versleten koppeling sensor kun je een parallel weerstand plaatsen om het weer werkend te krijgen. Wellicht is iets vergelijkbaars ook mogelijk met de rempedaal sensor.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 09.05.2026 - 18:58  ·  #18
Bij een versleten koppelingspedaal sensor krijg je een motorstoring melding. Zal me niet verbazen als de sensor van de rempedaal net een activatiewaarde naar de cc stuurt en daarom niet inschakelt
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.05.2026 - 20:23  ·  #19
De remlicht schakelaar is echt super simpel schakelaartje. Gewoon puur Ja/nee. Deze is helemaal in orde, ook in Vida

Quote door Tim Post

Bij een versleten koppelingspedaal sensor krijg je een motorstoring melding. Zal me niet verbazen als de sensor van de rempedaal net een activatiewaarde naar de cc stuurt en daarom niet inschakelt
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.05.2026 - 20:32  ·  #20
Quote door NickVolvo

dat de waarde van de rempendaalsensor fluctueerd is natuurlijk niet top.
heb je al eens geprobeerd om het rempedaal ophoog te trekken? help dat?
Ik ken zelf Vida niet maar kun je daar zien of de rem soms geactiveerd wordt in het systeem? dan weet je zeker dat de fluctuatie te groot is.

Ja dat had ik geprobeerd idd met m'n tenen, op het scherm lijkt hij dan op 0 te blijven, als ik hem in een grafiekje zet is het signaal dusdanig laag dat hij vrijwel op nul blijft. Maar goede tip, ik ga kijken of ik meer parameters zichtbaar kan krijgen.

Quote door ohz274

Ooit ook eens gehad, dat de cc wel eens uitviel. Opnieuw starten loste het op. Maar het kwam steeds frequenter voor en met foutcode.
Uiteindelijk heeft een gebruikte rempedaalsensor van drie tientjes het probleem opgelost

Viel de cruise control dan gewoon spontaan uit tijdens het rijden ofzo?

Quote door koennie

Ik zou inderdaad ook beginnen met de rempedaal sensor.
Ik ken deze niet, dat is geen simpele schakelaar lijkt het?
Wellicht eerst eens loskoppelen van het pedaal en dan eens kijken wat het signaal doet.

In het geval van een versleten koppeling sensor kun je een parallel weerstand plaatsen om het weer werkend te krijgen. Wellicht is iets vergelijkbaars ook mogelijk met de rempedaal sensor.

Ik heb hem uitgelezen in VIDA en geeft gewoon keurige waarde, totaal niks vreemds. Bij het losnemen van de stekker meteen heel veel storingen in het dashbaord
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.05.2026 - 20:42  ·  #21
Quote door Tonneke

Quote door Tim Post

Zou niets doen met de ETM, die zijn sowieso lastig te vinden voor de pre-facelift auto’s. En dan nog maar de vraag of dat het is.

Dit zou ik niet te snel roepen. In het verleden wat issues gehad, o.a. pedaal druk fout melding en een niet werkende cruise control. ETM vervangen en alle probemen waren voorbij.

De vraag is wat voor ETM de topic starter heeft. Als het een magneti marelli of bosch ETM heeft. Als het een magneti marelli ETM is, zou ik het daar zoeken.

Het is een Bosch
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.05.2026 - 16:07  ·  #22
CC STORING OPGELOST - Het is me weer gelukt op m’n oude windows 7 laptop aan de praat te krijgen, hier draait Vida veel stabieler op dan zo’n Virtual Machine en kon daardoor wat zuiverder zoeken.

De volgende pendelende foutmelding kwam naar boven: ECM-928C communicatie fout (vooral na het starten)
Soms was die er, en soms niet, en dan ga je als storingsmonteurs terug kijken, van wat heb ik gedaan/veranderd wat het misschien veroorzaak kan hebben.

-Ruitenwissersproeier motor vervangen (lijkt me sterkt, maar er was wel een zekering door)
-Diverse zekeringen gecheckt
-Kachelmotor vervangen
-olie ververst
-CFE plus ge-update <<<

Vorige maand had ik toevallig m’n CFE plus ge-update ( en nog wat andere klusjes aan m’n auto gedaan) dus dacht meteen zou er misschien een bug in die nieuwe software zitten en voor deze communicatie fout zorgen??

CFE eruit, storing gewist met Vida en CC doet het weer als een zonnetje, CFE terug erin, Pendelende ECM storing geen CC.
CFE eruit, CC doet het weer prima, ook na meerdere ritten etc.
Daarna weer de oude software op de CFE gezet (uit 2022) CFE terug in de auto, CC doet het weer prima.

Mijn conclusie is dat de nieuwste software van de CFE plus een “bug” bevat die de communicatie verstoord tussen de ECM en CEM.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.05.2026 - 18:38  ·  #23
Ik wist niet dat die cfe nog steeds geupdate werd?
Ik heb hem iig nooit meer aan mijn pc gehangen sinds die gewoon goed werkte.
Maar mooi dat je het probleem gevonden hebt.
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 14.05.2026 - 19:09  ·  #24
Gelukkig gevonden! Dit is eigenlijk wel exact de reden waarom ik de CFE niet meer update sinds alles na veel pogingen werkt zoals ik wil dat het werkt...
isaacvanasselt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.05.2026 - 19:23  ·  #25
bedankt voor het posten van de oplossing!
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.05.2026 - 09:27  ·  #26
Ik had ook al gemerkt dat de CFE soms vreemde dingen deed met mijn auto.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.05.2026 - 11:29  ·  #27
Ik had de CFE ook al jaren niet meer ge-update, hij deed het altijd prima, en sinds Bob overleden is had ik er toch ook beetje minder vertrouwen in, hij was naar mijn gevoel echt de drijvende kracht achter de website.
Per toeval zag ik dat de CFE nog te koop is, dus vandaar voor de grap eens ge-update om te kijken of er nog iets nieuws beschikbaar was.

Dat de CFE nog weleens iets raars veroorzaakte op de achtergrond was ik wel bekend mee, vooral als je de CFE ingeplugd heb, en daarnaast ook de DICE. (Pre-facelift model met extra poort). Dan kwamen er weleens vreemde spookmeldingen tussen het uitlezen door.

Op de oude software doet alles het weer prima :) Alhoewel het wel het eerste was waar ik aan dacht toen m’n CC het niet meer deed, leek het me zo sterk dat ik eerst verder ben gaan zoeken.
Wel had ik al de CFE er eens uit gehaald om te kijken te kijken of m’n CC het dan wel deed, maar blijkbaar moest daarna eerst nog met Vida een reset worden gedaan.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 15.05.2026 - 11:46  ·  #28
Quote door Foeksiefoeks
Ik had de CFE ook al jaren niet meer ge-update, hij deed het altijd prima, en sinds Bob overleden is had ik er toch ook beetje minder vertrouwen in, hij was naar mijn gevoel echt de drijvende kracht achter de website.

Marcel deed de CFE software, Bob deed de verkoop/website. Samen echt een goed duo.
Toen Bob overleed is Marcel er ook mee gestopt en zijn de rechten naar D5T5 gegaan.
Ik kom er ook niet aan hoor, het ding draait goed dus waarom ook.
Selected quotes for multi-quoting:   0