Cruise Control V70R 2003 doet het niet

Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Cruise Control V70R 2003 doet het niet

· 
Posted: 01.05.2026 - 01:53  ·  #1
Beste Forumleden, Ik zit even met een probleem waar ik niet uit kom.

De cruise control van mijn V70R automaat uit 2003 doet het spontaan niet meer.

De situatie is als volgt:

-Cruise Control staat aan op het dashboard (en blijft aan)
-Plus & Min etc. op het stuur komen gewoon netjes binnen op Vida
-Rempedaal sensor werk gewoon
-Rempedaal positiesensor lijkt gewoon nette waardes te geven in Vida (Ook geen storingcode)
-Vida geeft geen storing codes tijdens het rijden
-koppeling pedaal sensor heb ik niet i.v.m. automaat

CC heeft het altijd perfect gedaan, maar wil nu niet meer aan gaan als ik op plusje op het stuur druk.

Heeft iemand nog tips wat ik over het hoofd zie? Alvast bedankt!
drazic78
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

Re: Cruise Control V70R 2003 doet het niet

· 
Posted: 01.05.2026 - 04:48  ·  #2
Probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de stuurwiel module.
Als je de auto uitleest moet dit naar voren komen.
Oplossing is vervangen van de stuurhoeksensor.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.05.2026 - 06:18  ·  #3
Inderdaad, een ander systeem zal de oorzaak zijn. Volvo schakelt de cruise control uit als een andere onveiligheid ervoor zou kunnen zorgen dat de auto op cruise control zou blijven doorstomen als dat element niet goed werkt.
Dus heb je andere foutcodes of issues in de auto? Klik maar eens door in vida, of typ je foutcodes in in het zoekveld, dan krijg je meer info over de code, en een symptoomlijst en oplossingsschema. Daar staat ws wel ergens bij dat bij die code de CC wordt gedeactiveerd.
Je kan ook even proberen de accu los te halen om te resetten, misschien is het een tijdelijk iets.
Mijn cruise control werkt mijns inziens prima, maar de auto voert regelmatig checks uit en af en toe reageert 1 knopje niet goed en dan wordt het systeem uitgeschakeld (dat geeft wel een foutcode bij uitlezen). Bij mij werkt het tot zover altijd wel weer als ik de motor uit en aan zet.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.05.2026 - 13:29  ·  #4
Bedankt voor het meedenken. Ik heb m’n auto vandaag weer aan Vida gehangen maar het lastige is dus dat er geen enkele foutcode is. Ik zag wel dit keer dat de rempedaal slagsensor snelheid een beetje fluctueerde 0 - 0,36 - 0,72 - 0.

Stuurhoeksensor, abs sensoren geven allemaal prima waarde
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2026 - 16:35  ·  #5
Het is me helaas nogsteeds niet gelukt om het probleem om te lossen :( De cruise control heeft het altijd perfect gedaan, en doet nu van de een op de andere dag helemaal niks meer. Vida geeft ook geen enkele storing. Weet iemand of het zin heeft om het gasklephuis te vervangen, auto rijd verder als een zonnetje, en gasklephuis heeft verder geen storingen. Vermoedelijk wel al 367.000 oud
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 05.05.2026 - 18:23  ·  #6
Zou niets doen met de ETM, die zijn sowieso lastig te vinden voor de pre-facelift auto’s. En dan nog maar de vraag of dat het is.
Yamaha
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2026 - 18:57  ·  #7
Heb je tractor control toevallig (per ongeluk) uit gezet?
Want dan werkt de cruise control ook niet meer...
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 06.05.2026 - 06:53  ·  #8
Quote door Yamaha

Dat kan het haasy niet zijn bij een pre-facelift P2 als er geen foutcode te vinden is, bij m'n '03 S80 is de traction control al jaren uit (SAS dood, stapeltje SAS gerelateerde codes), geen issues met de cruise control what so ever.
Overigens moet je die elke keer dat je start weer uit zetten. Per ongeluk meerdere ritten uitzetten lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien je de knop enkele seconden ingedrukt moet houden om DSTC uit te zetten.

Ik denk eerder een analoog signaal dat niet correct aankomt, waardoor de computer denkt dat er iets niet in orde is.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 06.05.2026 - 12:50  ·  #9
Quote door T_I

Quote door Yamaha

Dat kan het haasy niet zijn bij een pre-facelift P2 als er geen foutcode te vinden is, bij m'n '03 S80 is de traction control al jaren uit (SAS dood, stapeltje SAS gerelateerde codes), geen issues met de cruise control what so ever.
Overigens moet je die elke keer dat je start weer uit zetten. Per ongeluk meerdere ritten uitzetten lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien je de knop enkele seconden ingedrukt moet houden om DSTC uit te zetten.

Ik denk eerder een analoog signaal dat niet correct aankomt, waardoor de computer denkt dat er iets niet in orde is.

Had ik ook, SAS error en geen DTSC, maar wel altijd cruise control. Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar misschien niet onmogelijk.

Maar dat laatste over een analoog signaal...
Het gaspedaal stuurt de stand digitaal en analoog door naar de CEM. Analoog signaal krijgt voeding van een zekering van de airco, controleer die anders eens? Zit onder de motorkap, weet het nummer van de pre-facelift niet meer.
Frank vertelde zoiets over de S80 van Rik, en ik heb bij een XC70 op die manier een keer vermogensverlies opgelost.
Geen garanties maar vrij makkelijk te checken.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 06.05.2026 - 17:58  ·  #10
Quote door Tim Post

Zou niets doen met de ETM, die zijn sowieso lastig te vinden voor de pre-facelift auto’s. En dan nog maar de vraag of dat het is.

Dit zou ik niet te snel roepen. In het verleden wat issues gehad, o.a. pedaal druk fout melding en een niet werkende cruise control. ETM vervangen en alle probemen waren voorbij.

De vraag is wat voor ETM de topic starter heeft. Als het een magneti marelli of bosch ETM heeft. Als het een magneti marelli ETM is, zou ik het daar zoeken.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 07.05.2026 - 09:00  ·  #11
Maar dan krijg je foutmeldingen dus….en die zijn er niet. Daarom zou ik er niet zomaar een andere in hangen. Zeker als het een Magnetti Marelli is. Daar zijn er meer slechte dan goede van. Los daarvan moet je dan ook software laten laden.
Spier1968
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 07.05.2026 - 09:46  ·  #12
Al geprobeerd om de massakabel minimaal 10 minuten los te halen van de accu? Wel bij weer aansluiten contact op II zetten...
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 07.05.2026 - 10:39  ·  #13
Quote door Tim Post

Maar dan krijg je foutmeldingen dus….en die zijn er niet. Daarom zou ik er niet zomaar een andere in hangen. Zeker als het een Magnetti Marelli is. Daar zijn er meer slechte dan goede van. Los daarvan moet je dan ook software laten laden.

Ik heb toen via Vdash een back up van de ETM gemaakt, en daarna terug gezet. Geen enkel probleem mee gehad.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.05.2026 - 08:36  ·  #14
Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!

-Alle zekeringen nagelopen, die zijn allemaal in orde.
-DTSC staat gewoon aan.
-Ik heb geen actieve foutcodes in Vida.
-Accupool nog niet losgehaald, maar geeft een reset in VIDA of met de CFE plus niet hetzelfde resultaat?
- https://youtube.com/shorts/hRlsMA_jAcg?si=21T5lmX8o7ebKzla de rempedaal snelheid sensor is niet permanent 0, maar pendelt 0 // 0,36 // 0,72 // 1,08mm ik heb hier verder geen storing op, maar zou de cruise controle daar opeens op kunnen blokkeren?
-Analoog / digitaal signaal snelheid ga ik nog even in Vida proberen te monitoren
-Gasklephuis doet het denk ik prima, geen foutcode, auto loopt ook als een zonnetje.

rempedaalslagsensor snelheid
NickVolvo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 09.05.2026 - 11:53  ·  #15
dat de waarde van de rempendaalsensor fluctueerd is natuurlijk niet top.
heb je al eens geprobeerd om het rempedaal ophoog te trekken? help dat?
Ik ken zelf Vida niet maar kun je daar zien of de rem soms geactiveerd wordt in het systeem? dan weet je zeker dat de fluctuatie te groot is.
Selected quotes for multi-quoting:   0