Cruise control valt uit

 
 
 
 
 
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Cruise control valt uit

 · 
Posted: 25.06.2023 - 21:52  ·  #1
Sinds dat de auto gekocht is loopt de cruise controle al wat te Oeps. Bij aankoop gaf de koppelingssensor storing (gezien met vida). Met die storing wil de cruise controle natuurlijk niet aan. Toen eerst een tweedehands geprobeerd met goed resultaat. Hij had het voor een dikke maand gedaan met wat kwakkelingen. Dan wel, dan niet, dan wel en uit eindelijk niet meer. (onder tussen al een goeie cruise controle voet gekregen :p)
Nu sinds 2 week een nieuwe er in en deed het helemaal prima tot afgelopen vrijdag. Terwijl ik nu zo type en terug denk, had ik soms al het idee dat hij voor een fractie van een seconde even stopte met op snelheid houden en dan direct weer op pakte (ik had hier niet iets achter gezocht). Met vida heb ik nog niet week kunnen kijken of hij weer storingen geeft met de nieuwe sensor. Maar de tweede hands gaf kwakkelend wel/geen storing. Iemand enig idee waar ik nog verder zou kunnen zoeken. Want het lijkt mij stug dat een nieuwe sensor nu al stuk zou zijn.
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 25.06.2023 - 22:25  ·  #2
Wat is de weerstand van de sensor uit en ingedrukt?
Ik heb dit weekend toevallig (voorlopig) succes met het insolderen van een weerstandje in de koppelingspedaalsensor.
Het is wel heel raar als een nieuwe sensor zo snel slecht is, maar aan de andere kant: niets uitsluiten..
Als je VIDA hebt dan lijkt me dat uitlezen een verstandige volgende stap is sowieso.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 26.06.2023 - 00:03  ·  #3
Dat was is sowieso nog van plan. Maar heb zelf helaas geen dice in huis.
heb je enig idee wat de waarde van de sensoren moet zijn? Dan ga ik morgen direct even kijken. Ik heb ze alle drie ook nog in huis.
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 851
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 26.06.2023 - 11:37  ·  #4
Bij mij viel de cc ook af en toe uit en wou soms wel weer aan en soms ook niet
Heb de rembekrachtiger eens moeten vervangen omdat die lek was
In de nieuwe rembekrachtiger zat ook een sensor waardoor ik de oude niet over gezet heb.
Sindsdien is de cc niet meer uitgevallen
Deze sensor heeft dus ook met de cc te maken denk ik
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 26.06.2023 - 13:25  ·  #5
Quote door Happyme

Dat was is sowieso nog van plan. Maar heb zelf helaas geen dice in huis.
heb je enig idee wat de waarde van de sensoren moet zijn? Dan ga ik morgen direct even kijken. Ik heb ze alle drie ook nog in huis.


De mijne was 10kOhm uit en 800 Ohm ingedrukt en toen begonnen de problemen. Met een weerstand van 8.2kOhm in parallel is het weer even goed.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 26.06.2023 - 18:06  ·  #6
@Peter71:
Enig idee of zo iets gemakkelijk te testen valt? zie dat een nieuwe rem bekrachtiger een dure grap gaat zijn. (dan rijdt ik nog wel ven zonder ^^ cc)

@isaacvanasselt:
Multimeter schoppen mij altijd even in de war. Maar als ik het goed heb heb ik bij de 20k stand het volgende afgelezen:
oorspronkelijk: 0.6 - 8.3
tweede hands: 0.33 - 4.4
nieuw: 0.2 -2.5
En dan is de nieuwe 200ohm (in) tot 2.5kohm (vol uit). Dat lijkt dan binnen jou waarden te liggen en ziet het er goed uit?
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 26.06.2023 - 18:27  ·  #7
Die nieuwe heeft inderdaad mooie waarden. Ik verwacht dus dat je daarmee geen meldingen meer zult vinden met VIDA.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 26.06.2023 - 20:30  ·  #8
Buiten de schakelpedaalsensor heeft inderdaad o.a. de rempedaal-positiesensor ook invloed op cruise-controll. Dat is de sensor op de rembekrachtiger
De mijne gaf slecht contact boven de 30°C maar gaf daar wel een foutmelding van.

Het zou goed zijn om nog eens uit te lezen. Als de auto de cruise controll uitschakelt uit voorzorg voor een ontbrekend sensorsignaal zou daar ook een foutmelding bij moeten horen. Tenzij de auto foutief een normaal signaal, zoals ontkoppelen of remmen, denkt te herkennen.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 26.06.2023 - 23:52  ·  #9
Hmm interessant. Dan zal ik als eerste maar eens zorgen dat ik hem weer uit lees. Dank voor de heldere uitleg
Bergman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 34
Berichten: 113
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 28.06.2023 - 19:58  ·  #10
Ik heb exact hetzelfde gehad, CC kapte er mee.
Vervolgens (dan niet tweedehands) maar beknibbeld op koppelingsensor door een non-Volvo te kopen, binnen een maand weer gezeik.
Blade er over gesproken die zei "Goedkoop is duurkoop jongen..."
Nieuwe originele besteld, en daar rijd ik nu al weer tijden mee!
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 21.07.2023 - 22:25  ·  #11
Nu in middels al een tijdje verder en sinds het weer wat afgekoeld is heb ik nog niet weer gehad dat de cc het niet doet. Volgende week heb ik als goed is een dice in handen dus kan ik kijken welke storingen er geweest zijn. Fingers crossed dat het niet weer terug komt :)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 22.07.2023 - 11:04  ·  #12
Ik kan me herinneren dat ikhet zelfde gehad heb.
De Cc viel soms uit.
Na een langere tijd (maanden rijden ) was het terminaal en kreeg ik hem niet meer aan.
Er was een wiellager achter kapot, daar zit de abs ring in.

Blijkbaar is dat lager steeds verder kapot gegaan.

Na vervangen achterwiel lager was het probleem over.
Was te meten met vida en sommige bt dongle’s
Snelheid per wiel.
Het kapotte lager gaf afwijkende waardes

Edit.

Uiteindelijk ging hij ook slechter remmen want de abs begon steeds vaker in te grijpen door de kapotte abs ring
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 124
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 22.07.2023 - 15:39  ·  #13
Wat hermanusb zegt herken ik, heb hetzelfde gehad: een abs-ring die niet goed meer was. Bij mij was het rechtsvoor en de cc viel uit bij bochten naar links.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Cruise control valt uit

 · 
Posted: 23.07.2023 - 12:16  ·  #14
Toen ik de auto voor de aankoop controle lieten gaan werd wel iets gezegd over een van de handrem onderdelen die achter later op zijn plek zat dan de andere kant. Hoe dat exact zat weet ik zo even niet meer. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
Ik ga het iig even bekijken met vida
 
Selected quotes for multi-quoting:   0