Curve gaspedaal

 
 
 
 
 
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 259
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Curve gaspedaal

 · 
Posted: 05.01.2017 - 09:26  ·  #1
Hoi, ik vraag me het volgende af. Ik heb begrepen dat mijn XC70 een electronisch gaspedaal heeft. Nu vind ik dat de 'curve' van het gaspedaal wat flauw aanvoelt. De verhouding tussen het indrukken ervan en de reactie van de motor lijkt exponentieel te zijn. Ik ben een wat meer lineaire relatie gewend, dus zoals een gaspedaal via de kabel.
Is het mogelijk deze curve aan te passen?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Curve gaspedaal

 · 
Posted: 05.01.2017 - 09:51  ·  #2
Is inderdaad elektronisch.
Overigens zijn de meeste gaskleppen met kabel ook niet lineair, die hebben vaak een soort van ei-vormig/excentrisch rolletje waar de gasschuif overheen rolt/aan trekt.
Juist weinig gas wil je goed kunnen doseren, en als je meer vermogen wilt, maakt het vaak niet heel veel uit dat het wat minder nauwkeurig is. Wie geeft er nou b.v. 85% gas, als je snel wilt zijn trap je toch vaak door naar de bodem.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 259
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Curve gaspedaal

 · 
Posted: 05.01.2017 - 11:25  ·  #3
ok dat begrijp ik. Ik ben dus benieuwd of de vorm van dit 'ei' bij mijn Volvo te beïnvloeden is.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Curve gaspedaal

 · 
Posted: 05.01.2017 - 14:02  ·  #4
Het is volgens mij wel aanpasbaar. Obbe van VolvoTune heeft me ooit verteld dat sommige tuners de karakteristiek van het gaspedaal aanpassen, om zo de klant het gevoel te geven dat de auto echt een stuk sneller is. Maar feitelijk geef je dan gewoon meer gas. Ik zou eens informeren bij Obbe.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0