D1S welke?

Xenon verlichting

 
 
 
 
 
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 06.10.2022 - 08:27  ·  #16
Dank voor de info. Inmiddels ook een filmpje gezien van de vervanging. Appeltje-eitje bij Volvo. Iets meer werk dan bij halogeen, maar prima te doen.

Lichtex levert alleen origineel, mag ik hopen?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 06.10.2022 - 09:22  ·  #17
Quote door FritsXC70

Quote door bartk

Quote door FritsXC70

Interessant topic, want eerdaags zal ik moeten gaan vervangen.

Er zijn verschillende "kleuren" heb ik ontdekt. En de een blijft langer heel en de ander brandt feller.

Wat is nou gewoon een " goede"? Ik zie van het type D1S al 8 verschillende.


Waarom niet zelf proberen
van 3000k tot 10000k
mijn 3000k hebben 4 weken rammelen in IJsland overleeft en zijn nu 3 jaar oud.
en voor iets meer dan 16 euro per paar, kost een niet mooi kleurtje ook niet veel

https://nl.aliexpress.com/item…d1CwzRSCnF


Klopt, voor weinig geld loop je weinig financieel risico. Behalve als die goedkope lamp schade veroorzaakt aan het aansluitpunt o.i.d. Heb ik beleeft met een Ac-tion koplamp in de auto van mijn vrouw. Stekker helemaal verbrand met kortsluiting tot gevolg. Deel van de koplamp bedrading moest vervangen worden. Dat kostte heel wat meer dan dat goedkope lampje.

Het hoeft niet zo te zijn, maar met goedkoop ben ik voorzichtig.

Ik heb met alle twee ervaring, dus met dure Osram's CBI (zoals die van Bigdog) en goedkope van AliExpress. Die van Osram gaven zeer mooi licht (mooie kleur) en idd iets meer dan standaard. Helaas was er bij mij al eentje binnen een jaar kapot (begon te verkleuren). Ik heb toen maar een setje lampjes via AliExpress besteld, voor de prijs van 1 Osram lamp kan ik 6 setjes (dus 12 lampen!) op AliExpress kopen.
En ze doen het eigenlijk prima. De lichtopbrengst is iets minder dan van Osram, maar niet veel (sowieso leveren ze natuurlijk meer licht dan lampen die er al 10/15 jaar in zitten).
Wellicht had ik net pech of een maandagochtend model, maar gezien het prijsverschil hou ik het dus bij de lampen van Aliexpress

Ik vond deze test trouwens op YouTube, best interessant:


Conclusie: CBI levert nauwelijks meer licht, en is iets blauwer/witter. De Nightbreaker Laser levert het meeste licht.
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 06.10.2022 - 09:52  ·  #18
De nightbreaker is ook wat ik hier in de Volvo's stop. Voorheen in de XC70 en 90, nu in de C70. Scheelt beduidend veel licht al is het vaak een scheve vergelijking omdat de lamp die je wisselt natuurlijk wat branduren heeft gehad en al minder is. De lampen in de 90 hebben het 5 jaar uitgehouden en waren nog goed toen ik de auto inruilde op mijn huidige XC60.

Osram nightbreaker is met wat zoeken voor rond de €80,- set goed te vinden en een prima lamp. Wisselen in onze volvo's is altijd een gemakkelijke klus eigenlijk.

Benno
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 515
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 06.10.2022 - 11:41  ·  #19
ik had die Osram Clear blue intense (6000K dacht ik?) in de D2R variant ('normale bi-xenon', niet de 'active bi-xenon') in mijn vorige V70n. Ik was er op zich blij mee maar in sommige omstandigheden had ik liever een tintje geler gehad (5000-5500K). Niet helemaal on topic maar ergens in dit filmpje wordt ingegaan op 'nachtzicht' en het effect van lichtkleur, iets om te overwegen... https://www.youtube.com/watch?v=wIC-iGDTU40&t=1081s
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 06.10.2022 - 17:47  ·  #20
Quote door FritsXC70

Lichtex levert alleen origineel, mag ik hopen?


Inderdaad.
Kennelijk verkopen ze ook veel, anders kun je ze voor deze prijzen niet aanbieden.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 06.10.2022 - 20:10  ·  #21
Quote door MTE

Heb idd die Philips D1 white vision lampen erin, helemaal top. Jij ziet alles en je tegenligger ook 😄


Ps. Is er eigenlijk een zelfde soort lamp die in de ronde mistlampen kan ? Zodat de verlichting qua kleur een beetje matched ?


Volgens mij zijn er LED lampen die daar mooi bij passen. Ik had ze er ook in maar bij de APK werd er erg vervelend overgedaan en moesten ze er uit. Omdat ze lastig te verwisselen zijn heb ik ze er niet meer in gedaan.
René
40forum team
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 65
Homepage: volvo40forum.nl/
Berichten: 2038
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 06.10.2022 - 21:28  ·  #22
Quote door Bigdog

Ik had er originelen in zitten, daar mankeerde niets aan en ik had nog een nieuwe set (zoals op de foto) liggen.
Wat opvalt is dat bijvoorbeeld de lijnen op de weg beter te zien zijn in het donker.
Ondanks dat er extra blauw op de verpakking staat, straal de lamp bijna wit licht.
Of ze inderdaad 20% meer lichtopbrengst hebben betwijfel ik.
Deze set komt via Lichtex.
Het schijnt dat Osram ook nog een xenon lamp heeft, welke nog beter presteert, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Om nog eens een extra set aan te schaffen gaat mij te ver, aangezien ik tevreden ben met de huidige.
Van Ali had ik ook een set, die zal ik zeer zeker niet aanraden.


Ik had deze Osram ook, kan alleen maar beamen dat ze TOP zijn :Thumbsup:
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 07.10.2022 - 08:43  ·  #23
Als ik spullen nodig heb haal ik ze vaak bij xenonlamp.nl
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 07.10.2022 - 12:07  ·  #24
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar heb een advertentie voor 2 nieuwe Osram D1S lampen voor een leuk prijsje. Dit zijn dezelfde die Volvo ook origineel monteert.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 07.10.2022 - 20:39  ·  #25
Quote door yes996

Quote door MTE

Heb idd die Philips D1 white vision lampen erin, helemaal top. Jij ziet alles en je tegenligger ook 😄


Ps. Is er eigenlijk een zelfde soort lamp die in de ronde mistlampen kan ? Zodat de verlichting qua kleur een beetje matched ?


Volgens mij zijn er LED lampen die daar mooi bij passen. Ik had ze er ook in maar bij de APK werd er erg vervelend overgedaan en moesten ze er uit. Omdat ze lastig te verwisselen zijn heb ik ze er niet meer in gedaan.


Heel verstandig. Het is inderdaad best wel irritant bij de apk. Het beeld vd mistlampen moet sinds een paar jaar ook gecheckt worden. En met led lampen is die er meestal niet. Bij een N haal je makkelijk de stekkers even los voor de apk als het beeld niet goed is, maar bij een NN zit dat even wat lastiger.

Merk xenon lampen die ik gebruik zijn philips en osram. Zoals Ed al zei zit er af fabriek osram in. Wat mij betreft zijn beide net zo goed in xenon lampen.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 28.12.2022 - 16:50  ·  #26
Vlak voor kerst viel dus het linker dimlicht uit. De originele lampen hebben het dus ruim 11 jaar en 315.000 km vol gehouden. Online bestellen was geen optie ivm de levertijd. Gelukkig hadden de jongens van Well-Done Xenon in Breda nog wel even tijd om de lampen te vervangen. In overleg zijn het de OEM lampen geworden. De nieuwere lampen van Philips en Osram hebben blijkbaar een andere weerstand en kunnen dan problemen veroorzaken met de oude ballasten. Gelijk maar even doorgereden naar Yerseke voor een flinke partij verse oesters :-).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0