D1S welke?

Xenon verlichting

 
 
 
 
 
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

D1S welke?

 · 
Posted: 24.09.2022 - 10:58  ·  #1
Dames/Heren ook,

Van de week zag ik dat één van mijn Xenon koplampen wat paarsig begon te kleuren, een eerste indicatie dat de lampen het einde naderen. Dus ik op zoek naar nieuwe lampen. Nu loop ik tegen nogal wat verschillende modellen D1S lampen aan, waarvan ik niet goed kan vinden wat nu te kiezen. Duidelijk is wel dat het merk of Osram of Philips moet worden. maar welke dan?

hebben jullie enige ervaring of advies?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 24.09.2022 - 11:43  ·  #2
Osram of phillips zou ik zeggen
Ik monteer in de koplampen die ik reviseer, na overleg met de eigenaar eigenlijk altijd Philips white vision gen2 D1s pitten…
Die koop ik in Duitsland bij: lichtex.de
Meestal meerdere exemplaren (sowieso dupoack) vanwege verzendkosten.
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 71
Berichten: 325
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

xenon

 · 
Posted: 24.09.2022 - 11:46  ·  #3
Ik heb er Osram in zitten bevalt goed heb ook chinese Wich lampen geprobeerd niet doen
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 24.09.2022 - 11:49  ·  #4
Idd zoals Emiel zegt, Osram of Philips is altijd OK. En ik heb ze ook bij Lichtex gekocht, perfecte prijs daar!
De lokale dealer hier gebruikt Osram, de normale versie.

Ik heb zelf de wittere variant gekocht (cool blue intense) en ben erg blij mee, maar ook op dit forum is die keuze nogal eehh "afgebrand" zeg maar, zou slecht zicht hebben bij regen. Ik vind het juist fantastisch zicht bij regen, donker e.d.

Dus is het blijkbaar is het model xenonlamp ook ergens een persoonlijke keuze.. :-)
Maar in NL heb ik ze nergens goedkoper gezien dan bij Lichtex.

groeten,
DJ
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 24.09.2022 - 12:05  ·  #5
Ik heb nu al bijna 3 jaar SUKIOTO D1S Xenons (Goud) bij Aliexpress , kosten toen 16 euro voor de twee met verzenden uit China.
Nu 18 euro voor de 2. Geen greintje spijt van. 55 euro per lamp?.
Daar koop ik er 6 voor. En heb er toen 4 gekocht en twee liggen nog steeds ongebruikt achter in de auto.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 24.09.2022 - 18:52  ·  #6
Ik had eerst osram cool blue intense (CBI), alleen ging 1 lamp na 1,5 jaar al paars schijnen.
Misschien net pech, maar ik heb er nu 2 lampen van AliExpress in zitten en die dien het eigenlijk net zo goed voor een fractie van de prijs
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 24.09.2022 - 18:57  ·  #7
Heb idd die Philips D1 white vision lampen erin, helemaal top. Jij ziet alles en je tegenligger ook 😄


Ps. Is er eigenlijk een zelfde soort lamp die in de ronde mistlampen kan ? Zodat de verlichting qua kleur een beetje matched ?
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 25.09.2022 - 15:28  ·  #8
Quote door MTE

Heb idd die Philips D1 white vision lampen erin, helemaal top. Jij ziet alles en je tegenligger ook 😄


Ps. Is er eigenlijk een zelfde soort lamp die in de ronde mistlampen kan ? Zodat de verlichting qua kleur een beetje matched ?

Ja snap ik, die mistlampen zijn nogal geel bij de xenons of Led vergeken. Maar gebruik je die dan ooit??
Ik had ze met de S60 werkelijk nooit aan, die ene keer per jaar dat het echt dichte mist is, heb je binnen 3 minuten zware file en kan je ze toch niet gebruiken. (In mijn contreien/ het westen vh land is dat wel het geval tenminste.)

Of mag je tegenwoordig ook “ normaal/ overdag” met mistlampen rijden? Ik weet dat eigenlijk niet meer, vroeger was dat verboden en altijd leuk om bestuurders te zien bij “Blik op de weg” e.d. die wel de mistlampen aan hadden.

Bij mijn V70 hebben heeft meneer Volvo de mistlampen vervangen door heldere Leds en zijn het plotseling DLR (dagrijlichtlampen) geworden, icm die balkjes in de normale unit, naast de xenons. Ook het knopje vh dashboard is vervangen door een dummy.

De wetgeving was “toen” dat mistlampen niet icm het dimlicht gebruikt mocht worden, maar wie weet is dat inmiddels anders in het RVV / wegenverkeerswet?
Mijn V70 doet het wel braaf in elk geval, de schakelaar staat bij mij altijd op “ auto” dus bij normaal daglicht gaan de voormalige mistlampen + die balkjes aan en zodra de lichtsensor het te donker vind gaan die Leds/ex-mistlampen uit en doet ie de xenons aan. Ik weet niet eens of het balkje dan blijft branden.. ik kijk daar nooit naar.😳

Maar om op je vraag in te gaan, als je de aansluiting weet, dan zoek je toch een witte variant ervan? Philips heeft meen ik een lijn redelijk witte halogeen lampen? Dan kan je bv die erin zetten.
DJ
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 27.09.2022 - 15:09  ·  #9
Ik heb 2 jaar geleden de originele xenonlampen vervangen door Osram Night Breaker Laser Xenarc en daar heb ik geen spijt van, zie mijn webdagboek. Ietsje hogere kleurtemperatuur dan origineel, 4500K ipv 4150K, dat vind ik bij een zilverkleurige auto heel mooi staan.
Zoals al meerdere malen aangegeven in deze thread: koop ze bij lichtex.de :)
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 05.10.2022 - 19:46  ·  #10
Interessant topic, want eerdaags zal ik moeten gaan vervangen.

Er zijn verschillende "kleuren" heb ik ontdekt. En de een blijft langer heel en de ander brandt feller.

Wat is nou gewoon een " goede"? Ik zie van het type D1S al 8 verschillende.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 05.10.2022 - 19:57  ·  #11
Quote door FritsXC70

Interessant topic, want eerdaags zal ik moeten gaan vervangen.

Er zijn verschillende "kleuren" heb ik ontdekt. En de een blijft langer heel en de ander brandt feller.

Wat is nou gewoon een " goede"? Ik zie van het type D1S al 8 verschillende.


Waarom niet zelf proberen
van 3000k tot 10000k
mijn 3000k hebben 4 weken rammelen in IJsland overleeft en zijn nu 3 jaar oud.
en voor iets meer dan 16 euro per paar, kost een niet mooi kleurtje ook niet veel

https://nl.aliexpress.com/item…d1CwzRSCnF
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 05.10.2022 - 20:02  ·  #12
Quote door bartk

Quote door FritsXC70

Interessant topic, want eerdaags zal ik moeten gaan vervangen.

Er zijn verschillende "kleuren" heb ik ontdekt. En de een blijft langer heel en de ander brandt feller.

Wat is nou gewoon een " goede"? Ik zie van het type D1S al 8 verschillende.


Waarom niet zelf proberen
van 3000k tot 10000k
mijn 3000k hebben 4 weken rammelen in IJsland overleeft en zijn nu 3 jaar oud.
en voor iets meer dan 16 euro per paar, kost een niet mooi kleurtje ook niet veel

https://nl.aliexpress.com/item…d1CwzRSCnF


Klopt, voor weinig geld loop je weinig financieel risico. Behalve als die goedkope lamp schade veroorzaakt aan het aansluitpunt o.i.d. Heb ik beleeft met een Ac-tion koplamp in de auto van mijn vrouw. Stekker helemaal verbrand met kortsluiting tot gevolg. Deel van de koplamp bedrading moest vervangen worden. Dat kostte heel wat meer dan dat goedkope lampje.

Het hoeft niet zo te zijn, maar met goedkoop ben ik voorzichtig.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39716
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 05.10.2022 - 22:10  ·  #13
Deze zijn ook fijn.
Wit licht en erg duidelijk in het donker.


[
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 05.10.2022 - 22:12  ·  #14
Ik denk dat die van mij nog origineel zijn. Is jouw voorstel dan een groot verschil Bigdog?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39716
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D1S welke?

 · 
Posted: 05.10.2022 - 22:28  ·  #15
Ik had er originelen in zitten, daar mankeerde niets aan en ik had nog een nieuwe set (zoals op de foto) liggen.
Wat opvalt is dat bijvoorbeeld de lijnen op de weg beter te zien zijn in het donker.
Ondanks dat er extra blauw op de verpakking staat, straal de lamp bijna wit licht.
Of ze inderdaad 20% meer lichtopbrengst hebben betwijfel ik.
Deze set komt via Lichtex.
Het schijnt dat Osram ook nog een xenon lamp heeft, welke nog beter presteert, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Om nog eens een extra set aan te schaffen gaat mij te ver, aangezien ik tevreden ben met de huidige.
Van Ali had ik ook een set, die zal ik zeer zeker niet aanraden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0