Dab+ ervaring

 
 
 
 
 
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Dab+ ervaring

 · 
Posted: 26.03.2022 - 16:24  ·  #1
Ik ben voornemens een 2 din radio met dab+ aan te kopen
Maar zou graag wat commentaarinfo willen horen van mensen die dit al hebben
En wat voor opzet zij hebben
Raamantenne /dakantenne ?
Type soort radio

Alvast bedankt
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 409
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 26.03.2022 - 16:33  ·  #2
Ik heb in mijn C70 van 2004 een Kenwood dubbel din met DAB+. Ik heb daarbij de raamantenne gebruikt. Resultaat is prima.

Het is een uitstekend toestel. Je hebt ook de mogelijkheid om bluetooth te streamen, dus wat dat betreft hoef je geen DAB + te gebruiken, maar kun je de radio streamen via Bleutooth.

Volgens mij betreft het de Kenwood 7200DAB.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 26.03.2022 - 18:16  ·  #3
Dank voor je reactie
Goed te horen dat je raamantenne goed werkt
Omdat ik in dubio zit dak of raam antenne
Nog bepaalt merk antenne?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 26.03.2022 - 19:16  ·  #4
Ik gebruik al jaren internet radio
ik zie dab+ als zoiets als de blueray dvd, super mooi idee, maar niemand gebruikt het. Het schijnt wel aardig te werken, maar perfect is het niet. Ik heb het een tijdje gehad, maar de ontvangst was niet goed genoeg.
De kenwood radio's zijn wel goed en duurzaam gebouwd.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 330
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 26.03.2022 - 19:30  ·  #5
Hier een Kenwood DMX8019DABS ingebouwd. Heb een actieve DAB+ antenne rechts op de voorruit zitten. DAB+ werkt in principe uitstekend, sluit me alleen aan bij koennie: ik gebruik hem altijd in combinatie met Android Auto (draadloos) en gebruik daarom voor radio meestal de app Tune in radio. Dan hoef je niet heen en weer te schakelen tussen de interface van Android Auto en de radio zelf. Verder natuurlijk ook Spotify voor muziek. Heb zelf een T Mobile 5G unlimited abonnement dus hoef ook niet op dataverbruik te letten. Draadloos Android Auto werkt perfect maar trekt de accu van je telefoon best rap leeg. Op lange ritten plug ik de telefoon dus gewoon bedraad aan.
Bartbla
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 03 / 2022
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 26.03.2022 - 21:43  ·  #6
Ik heb een dubbel din Pioneer DAB+ radio gehad en een JVC (zelfde als Kenwood), Beide hebben bij Bennekom/Ede en van Arnhem naar Apeldoorn een waardeloze ontvangst van NPO2 en Veronica, dit was allebei met een actieve raam antenne, beide radio's schakelen automatisch naar FM als de DAB+ ontvangst slecht is, alleen de JVC heeft time aligning wat 9 van de 10 keer werkt en er voor zorgt dat de overschakeling naar FM en weer terug naar DAB+ vloeiend gaat.
Nu heb ik een enkel din JVC DAB+ radio (van binnen qua vermogen en functies het zelfde als de dubbel din versie) in m'n huidige V70 zitten en de (nieuw aangeschafte) raam antenne heb ik nog niet geïnstalleerd, maar ik gebruik nu internet radio vanaf mijn telefoon via bluetooth en dit werkt storingsvrij, ik denk dat ik DAB+ laat voor wat het is en raad het ook niet aan in de auto als je vaker op de aangegeven plekken komt.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 27.03.2022 - 10:02  ·  #7
Er zijn wel meer plekken in NL waar de DAB+ ontvangst op zijn minst twijfel achtig is... Er word hard gepromoot om over te gaan naar DAB+ maar als je een goeie radio hebt waar je tevreden mee bent zou ik geen honderden euro's + in dergelijke radio's investeren. Het is naar mijn mening nog lang niet volwassen genoeg om een echt goed alternatief te zijn voor FM....

Bijvoorbeeld onder tunnels en viaducten valt ie gewoon stil. En in de DAF zit een Pioneer 7800DAB+ radio en net een jaartje oud.
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 693
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 27.03.2022 - 10:14  ·  #8
Ik gebruik Blue tooth om audio te streamen en te bellen. Werkt eigenlijk overal wat 4G is. En dat kan je van DAB+ nog niet zeggen. De geluidskwaliteit is helemaal prima dan. Dus ik zeg: waarom moeilijk doen?
Had in de T5 blue tooth en DAB+. Maar gebruikte alleen maar BT. In de T6 daarom alleen BT.
Marc-B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schaijk
Leeftijd: 59
Berichten: 206
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 27.03.2022 - 12:35  ·  #9
Quote door BBS

Er zijn wel meer plekken in NL waar de DAB+ ontvangst op zijn minst twijfel achtig is...
Bijvoorbeeld onder tunnels en viaducten valt ie gewoon stil. En in de DAF zit een Pioneer 7800DAB+ radio en net een jaartje oud.


Ik heb in de vrachtauto een Pioneer X8700DAB met raamantenne. In sommige tunnels valt deze soms even weg, niet overal. Het ligt er ook aan welke zender je luistert. Veronica bijvoorbeeld valt onder Venlo gewoon weg, terwijl ik tot bijna in Keulen nog Radio 2 ontvang.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 27.03.2022 - 12:40  ·  #10
Bedankt voor jullie info
Ik had zelf ook een kenwood op het oog
Zit alleen standaatd geen dab+ antenne bij?
Deze dan meteen bijbestellen
Rij zelf voornamelijk in N-H Z-H overijssel
Dan hoop ik daar wel goed ontvangst te hebben
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 27.03.2022 - 12:45  ·  #11
DAB en DAB+ zijn mislukte experimenten.

Eerst even de reden om over te gaan op digitale transmissie.
Men wilde het zender aanbod flink uitbreiden. Of je daar in de auto op zit te wachten is de vraag.
Het zou de meest gebruikte transmissie middels FM moeten vervangen.
FM ontvangst is in heel Nederland en in de grensgebieden in België en Duitsland perfekt mogelijk.
DAB+ biedt kwalitatief geen betere overdracht.
Waarom is het mislukt?
Het signaal is niet in heel Nederland sterk genoeg met als gevolg storing bij ontvangst.

Let eens op de wervingsberichten van DAB+. Er wordt steeds vermeden om betere geluidskwaliteit te claimen.
Die heeft DAB+ ook niet.
Het bestaande netwerk van FM zenders is van uitmuntende kwaliteit.

DAB+ biedt alleen winst voor de programma's die nu alleen nog via de middengolf worden uitgezonden.

Wat is het nadeel van FM?
De transmissie. Heeft als kenmerk horizon bereik.
Rijdend in de auto moet je overschakelen naar zenders in de omgeving waar je op dat moment rijdt.
De meeste recentere autoradio's doen dat zelf. Daar heb je geen omkijken naar.

Onder andere in de polders en in het noorden van het land is storingsvrije DAB+ ontvangst niet mogelijk.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 27.03.2022 - 14:08  ·  #12
Dus eigenlijk moet men investeren in meer steun zenders ?
Bartbla
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 03 / 2022
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 27.03.2022 - 21:05  ·  #13
Quote door Marcel classic v70

Bedankt voor jullie info
Ik had zelf ook een kenwood op het oog
Zit alleen standaatd geen dab+ antenne bij?
Deze dan meteen bijbestellen
Rij zelf voornamelijk in N-H Z-H overijssel
Dan hoop ik daar wel goed ontvangst te hebben


De Pioneer had bij mij een bijgeleverde antenne, vaak worden ze als setje aangeboden, maar hij zit er meestal ook vanuit de fabriek bij.
Ik zou het even dubbel checken, het kan ook verschillen per aanbieder.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Dab+ ervaring

 · 
Posted: 01.04.2022 - 14:36  ·  #14
Had het bedrijf gemailt ivm antenne
Stond idd niet op de site maar zat wel bij de radio

Vandaag alles geinstalleerd
Werkt goed
Nu nog even in de boekjes kijken hoe en wat opslaan zenders
 
Selected quotes for multi-quoting:   0