DAB radio

plaatsen raamantenne

 
 
 
 
 
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

DAB radio

 · 
Posted: 10.06.2012 - 17:49  ·  #1
Ik ben voornemens om in mijn S60 (2006) de standaard radio te vervangen door een radio met DAB+ ontvangst. Hiervoor moet ik een aangepaste antenne plaatsen. Het beste is uiteraard een externe antenne (op het dak).. maar dat wil ik liever niet. Nu zijn er ook dab antenne's die aan de binnenzijde van het voorraam kunnen worden geplakt. Nu is mijn vraag, waar plak je deze antenne voor het beste ontvangst en hoe zijn de ervaringen?
Overigens DAB ontvangst is uit ervaring grandioos goed....
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 10.06.2012 - 23:54  ·  #2
Welkom hier op het forum!!! het is hier een beetje de gewoontje jezelf eerst voor te stellen dan volgen de reactie's vanzelf.
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

DAB radio

 · 
Posted: 14.06.2012 - 21:07  ·  #3
Dank je voor de aanvulling, heb ik uiteraard meteen gedaan... :-) :-)
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 14.06.2012 - 21:50  ·  #4
maarreuh dab radio werkt toch alleen maar met radio 1,2,3,4,5 en 6 of zoiets? plus de dekking is nog niet de helft van nederland...das toch de moeite van zo'n dab toestel niet echt waard lijkt me...
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

DAB radio

 · 
Posted: 15.06.2012 - 17:24  ·  #5
Ben ik niet met je eens... Ik heb al vanaf 2006 een DAB radio... (ben eigenlijk een wandelende ambassadeur...), geluid is vergelijkbaar met een CD.. En er zijn inderdaad maar een beperkt aantal zenders (plm 10) nu te ontvangen (in Nederland), maar door invoering van een nieuwe techniek DAB+ zal in q3 van dit jaar het aantal zenders sterk worden uitgebreid waaronder een aantal van de beter beluisterde commerciële zenders. In het buitenland is het aanbod stukken groter en in bijv. Duitsland wordt 24hr per dag actuele file info en/of nieuws (als voorbeeld)doorgegeven. Wat de dekking betreft, nagenoeg geheel Nederland (en schakelt automatisch over naar analoog)

Overigens is de kwaliteit van het geluid beter dan van welke analoog systeem ik tot nu toe heb gehoord. Zeker in de prijs/kwaliteitsverhouding.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 15.06.2012 - 19:58  ·  #6
sterker nog, ik denk dat je de enige ambassadeur bent ;-)

ik las dat het uitgebreid word met zon 10 zenders in 2013 (20 jaar na introductie van het systeem, hoezo mosterd na de maaltijd) das nog steeds peanuts...

nu ben ik al helemaal geen radioluisteraar omdat ik graag zelf bepaal welke muziek ik luister ipv het door mijn strot gedouwd te krijgen door de commercie en voor het nieuws heb ik geen digitale radio nodig....

DAB is een achtehaald concept in mijn ogen, want radio in het geheel is achterhaald in zijn huidige vorm... het zal toch via internet gebeuren in de toekomst... usb, harde schijven, streamen via spotify of internetradio dat lijkt me media om in te investeren niet in DAB

Ik moet toegevn, als ik in duitsland of engeland zou wonen zou ik erover nadenken (10 jaar geleden) maar hier in nederland hebben we de boot gemist...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 15.06.2012 - 20:51  ·  #7
Quote door guliker

Overigens is de kwaliteit van het geluid beter dan van welke analoog systeem ik tot nu toe heb gehoord. Zeker in de prijs/kwaliteitsverhouding.


Apart....., digitaal luisteren met analoge oren. :P
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

DAB radio

 · 
Posted: 15.06.2012 - 23:23  ·  #8
Gelukkig dat we in een vrij land leven... B-)

Dat Nederland voor een deel de boot heeft gemist met DAB, dat ben ik (helaas) met je eens...
Maar ik verwacht dat er de komende maanden een inhaalslag wordt geleverd.. in diverse convenanten is nu afgesproken, dat DAB nu meer prio krijgt (is ook logisch omdat de ether mbt de regulier analoge zenders bom vol zit..) en dat ook comm. zenders nu verplicht worden om mee te doen...

Buiten het feit van het bovenstaande heb ik altijd veel plezier aan DAB beleefd, denk aan 24 nieuws DAB, 24/7 de top 2000 in herhaling enz enz..

Maar goed, blijft de vraag in de topic... wie heeft ervaring met het plaatsen van een DAB antenne...

Hoop dat iemand mij van dienst kan zijn...

gr. Henk
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 15.06.2012 - 23:24  ·  #9
zo te zien nog niet veel mensen!! :D
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 15.06.2012 - 23:43  ·  #10
helaas kan ik je daar niet mee helpen, sorry...
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 17.06.2012 - 01:10  ·  #11
Ik heb dan wel geen DAB, maar wel DVBT (digitenne), ook digitaal en ook radiozenders en dan wel heeeel veel, ook in het buitenland.

Advies van de fabrikant was de beide antennes zover mogelijk uit elkaar te plaatsen en dan een horizontaal en een verticaal om in alle gevallen zowel de horizontaal als verticaal gepolariseerde signalen ten allen tijde het beste te ontvangen.
Zo dus ook gedaan in het begin. Echter, het bleek na verloop van tijd dat het signaal niet overal in NL optimaal was en toen ik erachter kwam dat in NL alle digitale ethersignalen verticaal gepolariseerd waren, en ik hier toch de meeste km's afleg, de horizontale antenne ook maar verticaal gelaatst. En zie daar, vrijwel overal perfect beeld en geluid.
De mijne (plakantennes) zitten op de achterste zijruiten, links en rechts, nat achter de C-stijl, verstopt achter de zwarte rand op de ruit.
In mijn vorige auto had ik ze verstopt in de beide buitenste hoofdsteunen van de achterbank, werkte ook prima.
In de auto van mijn vrouw zit het ook op de achterste zijruit, maar dan net achter de B-stijl (2 deurs autootje.. :D ).

Maar of DAB hetzelfde werkt op die manier durf ik niet zeker te zeggen, het is maar een idee.
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

DAB radio

 · 
Posted: 20.06.2012 - 07:30  ·  #12
Dank je wel voor deze info.
Aangezien beide vormen van uitzenden redelijk dicht binnen hetzelfde frequentiebereik liggen, vindt ik de uitleg zeer logisch.
Ik ben dan ook voornemens om de plak-antenne op het voorraam aan de rechterzijde te plakken (verticaal).
Top voor je reactie.
guliker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 20.01.2013 - 11:53  ·  #13
Nog even een gebruikers ervaring toevoegen. DAB ontvangst in Nederland wordt het komende jaar beter en uitgebreider. Uiterlijk begin 2017 moet er een dekking zijn van 80% van ons land en de zenders zijn dan uitgebreid met de regionale en de commerciële stations.

Wat de antenne betreft, een interne antenne voor de DAB werkt, maar ontvangst zeker in de steden is storingsgevoelig. Ik heb via dabonline.co.uk een externe antenne gekocht (in Nederland niet te krijgen) en ontvangst is perfect.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: DAB radio

 · 
Posted: 21.01.2013 - 15:45  ·  #14
Quote door guliker

Nog even een gebruikers ervaring toevoegen. DAB ontvangst in Nederland wordt het komende jaar beter en uitgebreider. Uiterlijk begin 2017 moet er een dekking zijn van 80% van ons land en de zenders zijn dan uitgebreid met de regionale en de commerciële stations.


Tis te hopen. ik woonde tot eind 2011 in Amsterdam, en daar had ik een redelijke (en na het plaatsen van een extra antenne in het Westelijk havengebied zelfs een uitstekende) ontvangst met een DAB radio. De kwaliteit is inderdaad beter dan gewone FM.

Maar goed, ik woon nu boven Alkmaar en het enige dat mijn DAB ontvanger hier laat horen is ruis. Geen DAB station te bekennen.

Ik deel de vrees van anderen dat DAB te weinig en te laat is; ik start nu Spotify op mijn smartphone en stream dat via Bluetooth (Parrot) naar mijn autospeakers. Werkt ook niet overal, maar dat wordt vlot beter en het is een indicatie van de dingen die er aan zitten te komen.

En voor wat betreft verkeersinfo, ik heb tot op heden nog geen beter systeem gevonden dan Tomtom Live services. Niks zelf nadenken over hoe ik zal rijden omdat het op mijn route vaststaat. Gewoon meteen een voorstel voor een alternatieve route in je navigator krijgen. Briljant.

Groet,

Paul
 
Selected quotes for multi-quoting:   0