Dagje carterventilatie en eindigt op de vluchtstrook .. maar waarom .. ? :-/

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Dagje carterventilatie en eindigt op de vluchtstrook .. maar waarom .. ? :-/

 · 
Posted: 23.01.2024 - 22:39  ·  #1
Vandaag samen met Plein69/Richard in Amsterdam de carterventilatie aangepakt. HIj die van zijn XC90 en ik van mijn v70 onder zijn supervisie..

Was even spannend met de bout naast het thermostaat huis. Die was eigenlijk maar net te lossen maar vast zetten naderhand lukte niet. Wellicht dat het nieuwe, originele thermostaat huis dat al geplaatst was toch net een dopje 10 verhinderd.

Aangezien er een reserve pakking voor dat thermostaat huis aanwezig was, hebben we die eraf gehaald, boel vast gezet en alles er weer op.

Vervolgens kvs, die we geheel hadden afgetapt, weer ververst ( met ready made van volvo.) Paar rondjes over het terrein om warmte te krijgen zodat de luchtbellen eruit gingen. Dat lukte. Vlak voor weg rijden was het heel klein beetje gezakt. Dat is op max peil gezet en hup naar huis....


Althans...

5 minuten op de snelweg, melding laag KVS. Gestopt en toen bleek het reservoir onder min niv. , hmmmm Grote luchtbel ??
Gevuld en verder.
nar 4-5 minuten WEEEER de melding laag kvs en wederom reservoir onder min. niveau. ., Toen is de V70 afgesleept naar het anwb terrein ( wat een mazzeltje was omdat daar ook een garage is)

Daar is een monteur gaan kijken. Weer gevuld, alles gecheckt, warm laten worden, nergens kvs, plug in de radiator was ok, bij Thermostaat huis niks te zien, maar buiten regende het dus maar naar binnen in de garage.
Op de brug en toen opeens was te zien dat het aan de distributiezijde er gewoon uit zeek....

Anwb heeft de Distributie kap aan de bovenzijde los gewoon en met wat duwen naar beneden gekeken. volgens hun was het er nat...
conclusie. waterpomp lek.... , word op kosten van de ANWB afgevoerd naar de dealer.

Het is de originele pomp met 220k op de klok, dus het ZOU kunnen... wat ik mijn op weg naar huis in de Ford Fiesta zat af te vragen.....

Stel dat het NIET die pomp is maar dat de KVS er gewoon word uitgewerkt via het overloop tappunt ?

Hoe reel is dat ? Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn... Voor die Carterventilatie waren er geen klachten over KVS .

Iemand obv ervaring een onderbouwde theorie ? Of is het gewoon STOM toeval.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Dagje carterventilatie en eindigt op de vluchtstrook .. maar waarom .. ? :-/

 · 
Posted: 23.01.2024 - 23:09  ·  #2
Lijkt me toch toeval ja. In principe zit je niet in het KVS systeem te 'prikken' als je met die carterventilatie bezig bent.
Je zal er nooit achter komen maar waarschijnlijk was hij vandaag of morgen alsnog gaan lekken, ook zonder de carterventilatie ingreep.

Over die waterpomp, is die dan gewoon lek als in, gat in de behuizing? Of lekt het water langs de pakking?
Weten ze zeker dat het daar zit? Thermostaathuis zit weer zoals het hoort? Omdat dat dan wel de enige plek is waar je wel met het KVS systeem bezig bent geweest.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Dagje carterventilatie en eindigt op de vluchtstrook .. maar waarom .. ? :-/

 · 
Posted: 23.01.2024 - 23:17  ·  #3
Thermostaat zit bij de distributieriem in de buurt gok erop dat daar iets niet lekker zit. Pakking zit wel goed? Of de slang die erop zit is oud en sluit niet goed aan na demontage.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Dagje carterventilatie en eindigt op de vluchtstrook .. maar waarom .. ? :-/

 · 
Posted: 24.01.2024 - 06:50  ·  #4
Het verbaasd mij ook enorm Michel.

Auto starte en hij liep gelijk mooi omdat je vacuum gemaakt was.
(Slang van de banjo bout naar de pot was gebroken)
Radiator gevuld met kvs tegen lucht en wat je al typte je heb aardig wat rondje gereden ronde De Hobbyhal om te ontluchten zodat je goed de file in kon.

Daar nog gecheckt en thermostaat huis en alles eromheen was mooi droog.

Enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat een kvs slang bij het vaatje beschadigd is met lossen met de multiriem.
Maar eigenlijk lijkt mij ook weer niet kunnen omdat die niet van ze plek is geweest.

hij zal moet lopen met de distributiekap er af om echte diagnose te stellen
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Dagje carterventilatie en eindigt op de vluchtstrook .. maar waarom .. ? :-/

 · 
Posted: 24.01.2024 - 10:53  ·  #5
Is het een turbo, dacht atmosferisch? Maar dan kan het ook in het koelvloeistof deel van de carterventilatie zitten natuurlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0