dagrijlicht werkt niet?

 
 
 
 
 
forzafan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

dagrijlicht werkt niet?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 11:31  ·  #1
Kan mij iemand uitleggen onder welke conditie de dagrijlichten in de bumper moeten gaan branden?
Heb V70 modeljaar 2015 en heb alle mogelijke standen van de schakelaar geprobeerd maar de leds in de bumper branden niet.

(kunnen natuurlijk kapot / niet aangesloten zijn, maar wil graag eerst weten hoe het zou moeten werken voordat ik de boel uit elkaar haal.)

Voor zover ik begrepen hebben moeten deze lampen branden als de dimlichten niet aan staan. In dit geval brandt het led licht in de koplamp ook.

Zie bijgevoegde foto, hier brandt led in de koplamp wel, maar de onderste led(s) niet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: dagrijlicht werkt niet?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 11:52  ·  #2
Heb je al in het boekje van de auto gekeken? Daar moet het wel in staan denk ik. Is ook wel digitaal te vinden online, of in de Volvo app.
Bij Volvo brandden voorheen de koplampen (dimlicht) altijd, ook met schakelaar op stand 0 - behalve als je de schakelaar in middenstand zet, voor de stadslichtjes (zoals op de foto). Dit is primair bedoeld voor parkeren op donkere plekken, bijv. in de berm buiten de bebouwde kom. Met enkel stadslicht mag je in NL niet rijden volgens mij. Je kan laten instellen dat het dimlicht uit is als de schakelaar op stand 0 staat, dan zou ook alles uit moeten zijn volgens mij, dus ook de DRL.
Op stand Auto (als jouw schakelaar dat heeft) zou volgens mij overdag de DRL moeten branden (in bumper) en bij weinig licht (avond of tunnel) het dimlicht automatisch moeten aanspringen, i.c.m. achterlichten.
Als er geen Auto stand is zou ik denken dat de dimlicht positie overdag DRL geeft en bij weinig daglicht automatisch dimlicht, maar dat weet ik niet zeker.
forzafan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

boekje

 · 
Posted: 14.11.2023 - 12:30  ·  #3
uiteraard in boekje/handleiding gekeken en daar staat idd dat DRL moet branden in stand Auto indien genoeg licht/overdag.
Mijn auto heeft de standen 0,stadslicht,Auto en dimlicht.
in stand 0 brandt er niks, in stand stadslicht branden alleen de leds in koplamp, in stand auto alleen de leds in koplamp en stand dimlicht branden de halogeen lampen. Dit alles bij voldoende omgevings licht.

Vroeg me af of er speciale voorwaardes waren dat lampen in bumper mee gaan branden of dat deze altijd branden in geval van DRL. maar dat laatste zou dus moeten zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: dagrijlicht werkt niet?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 15:25  ·  #4
Ja, lijkt me dat je het dan dus toch bij de lamp zelf moet gaan zoeken. Of led zelf kaduuk, of de aansluiting vies/gecorrodeerd (kan maar zo op die plek), of draadbreuk... even stekker nakijken en meten of er spanning op de stekker komt in stand Auto bij daglicht, dan weet je gauw genoeg wat er aan de hand is.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: dagrijlicht werkt niet?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 15:30  ·  #5
MY 2015 lijkt me een twijfelgeval voor VIDA 2014D, anders zou ik zeggen, controleer of daar foutmeldingen in staan. Of misschien heeft iemand de configuratie gewijzigd, waardoor ze nooit meer aan gaan. Het lijkt me namelijk vrij stug dat deze allebei stuk gaan.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: dagrijlicht werkt niet?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 16:37  ·  #6
Op stand auto branden bij te weinig licht (donker weer, avond, nacht) de koplampen, anders de DRL. Gaat automatisch.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0