damp/rook uit oliepeilstok

bij stationair

 
 
 
 
 
RoelofT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 09.09.2015 - 10:35  ·  #1
Ik probeer langzaamaan mijn wagen steeds beter te leren kennen. Heb net de koelvloeistof vervangen en circuit gereinigd (zie ander topic).

Nu viel me op:
als ik bij stationair draaiende warme motor de oliepeilstok eruit trek, dan komt er witte rook/damp uit de opening. Bij stilstaande warme motor niet, maar bij stationair dus wel. Ik heb niet eerder dit type volvo met deze motor gehad, dus weet niet in hoeverre dit normaal is of dat er wellicht toch iets met de carterventilatie is? Motor verbruikt verder geen vloeitstoffen (olie of koelvloeistof).
Iemand ervaring/zelfde verschijnsel?

Betreft: V70 2009, 2.4D, automaat
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 09.09.2015 - 19:42  ·  #2
Olievuldop los op de opening leggen en een keer gas geven. Als de CV nog goed is word de dop ietwat aangezogen. Als de CV aan vervanging toe is gaat de dop dansen, en niet van plezier >_< .

Normaal duid witte rook op condens. Veel korte stukjes gereden, blok niet goed warm gereden? Dan krijg je condens die in de olie word opgenomen. Dan heb je mss ook wel sludge (soort mayo) onder de olievuldop.

Succes!
RoelofT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 09.09.2015 - 21:07  ·  #3
Dank voor je reactie.

doptruc geprobeerd: zowel stationair als met gas geven danst de dop een beetje, maar vanwege het licht schudden van het blok, niet zozeer door drukverschil. Ik merk geen verschil tussen stationair en gasgeven. Maar ik voel ook niet echt dat ie wordt aangetrokken.

Ik rijd veelal lange stukken. 4 keer per week 75 km heen en terug. In weekenden wel korte ritjes voor sport en boodschappen. Niks duidt op water of koelvloeistof in olie, geen mayo aan de peilstok of onder de dop, keurig schoon. Kan wel zijn dat olie wat ouder is, is denk ik aan vervanging toe. Over paar weken grote beurt en olie vervangen. Dan meteen kijken of carterventilatie schoongemaakt of vervangen moet worden.

Over paar weken de beurt en tot die tijd houd ik alles goed in de gaten. Ik loop in de tussentijd geen grote risico's?
RoelofT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 10.09.2015 - 18:31  ·  #4
Update: na lange rit vanmiddag geconstateerd dat grijze/zwarte rook is. Heb ook gevoel dat ie minder mooi loopt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 10.09.2015 - 22:37  ·  #5
cv controleren door dun plastic over olievulopening te spannen lijkt me nauwkeuriger. en als je met je motor bezig bent heb je vaak het gevoel dat het allemaal slechter wordt . veelal te wijten aan dat je er bedachter/gevoeliger op bent. zou wel opletten maar dit wel meenemen in je gevoelens.. :D
RoelofT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 12.09.2015 - 09:55  ·  #6
Dank voor je terechte opmerking :D

Ik ga de carteronluchting vervangen. Nou heb ik al een beetje zitten kijken en neuzen, maar is nog niet heel makkelijk bereikbaar zo te zien. Heeft iemand een mooie how-to of vida-plaatjes voor me?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 13.09.2015 - 22:49  ·  #7
zit op sicilie, rij een huur peugeot, geen vida ter beschikking . bigdog zou t overnemen... :lol: <_< :yes:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 13.09.2015 - 23:05  ·  #8
Ik weet nergens van. :'(
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 13.09.2015 - 23:14  ·  #9
Quote door GRUNNS60

zit op sicilie, rij een huur peugeot, geen vida ter beschikking . bigdog zou t overnemen... :lol: <_< :yes:


En Bigdog weet nergens van? "Capo di tutti Capi" wil na afloop van je bezoek aan het Siciliaans hoofdkantoor even met je praten..............
RoelofT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 27.09.2015 - 20:36  ·  #10
Update:
Carterventilatie bekeken. Potje met oliescheider was mooi schoon, daar verder geen opstakels. Toen EGR-circuit bekeken.... Daar zat behoorlijk veel teer... Ik denk dat op sommige plekken de doorsnede was gereduceerd tot 20% van het origineel. Handmatig zo veel mogelijk koek verwijderd en vervolgens met een bus Forte en draaiende motor rest. Ik denk voor zo'n 60% schoon nu. En merkbaar! Motor loopt netter en ik heb ook merkbaar meer vermogen. Binnenkort dus maar aan t infuus om de EGR nog beter te reinigen, verwacht daar ook nog veel effect van.

Roken uit vuldop en oliepeilstok wel iets minder, maar nog steeds "best wel". Hoort dit nou bij deze motoren? Want andere oorzaken dan nu onderzocht weet ik zo 1-2-3 niet (geen olieverbruik etc)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 27.09.2015 - 20:54  ·  #11
Aha ik was blijkbaar al onder invloed: :]

na een kort verblijf in Palermo is mij het volgende te kennen gegeven: Folke was t; en niet Bigdog(hoewel die wel van de vraag afwist) o.O

Onderwerp: Re: Wat heb jij vandaag MET je Volvo gedaan? - Geplaats: 10.09.2015 - 23:04 - 1023
Quote by GRUNNS60

naar eindhoven gereden effe twee weken sicilie. dus reactietijd PDF wordt langzaam.. oftewel wil de rest even opletten :D

Folke3:
Ik hou ze wel onder controle. Neem je het daarna wel weer van me over, want ik moet daarna op vakantie! Fijne vakantie!


Quote door folke3

Quote door GRUNNS60

zit op sicilie, rij een huur peugeot, geen vida ter beschikking . bigdog zou t overnemen... :lol: <_< :yes:


En Bigdog weet nergens van? "Capo di tutti Capi" wil na afloop van je bezoek aan het Siciliaans hoofdkantoor even met je praten..............


mn nieuwe vrienden gingen binnenkort eens naar de cote D'azur ergens tussen Tende en La Trinité hadden ze een afspraak :bandit: :bandit:
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: damp/rook uit oliepeilstok

 · 
Posted: 27.09.2015 - 21:17  ·  #12
Quote door GRUNNS60

na een kort verblijf in Palermo is mij het volgende te kennen gegeven: Folke was t; en niet Bigdog(hoewel die wel van de vraag afwist) o.O

mn nieuwe vrienden gingen binnenkort eens naar de cote D'azur ergens tussen Tende en La Trinité hadden ze een afspraak :bandit: :bandit:

Een gewaarschuwd man telt voor twee. Je vrienden rijden nog steeds in die zwarte geblindeerde/verlaagde S80? Dan zie ik ze binnenkort wel tegemoet!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0