Dashboard / DiM valt af en toe weg

 
 
 
 
 
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 27.02.2022 - 19:47  ·  #1
Hierbij mijn ervaringen met het hersolderen van de DIM printplaat

Een paar weken geleden reed ik in onze S60 ons dochtertje naar zwemles. Ze vroeg me wat dat klikkende geluid was en ik legde haar uit dat dit kwam van de richting aanwijzers. Ik wil haar wijzen op de groene pijltjes op het dashboard als ik me besef, dat alles uit is; de meters, de lichtjes. Maar de motor loopt wel gewoon.

Op de terugrit werkt het dashboard weer gewoon als nooit tevoren. Even rond zoeken op dit forum en wat andere fora; veel voorkomend probleem van modeljaren 2000-2003 na de 2 ton kilometers. Een of meerdere soldeerverbindingen worden slecht, en maken geen goed contact.

Hier op het forum werd aanbevolen het dashboard cluster te laten repareren. Meerdere adressen in het westen van het land. Maar op andere fora vond ik ook mensen die zelf de verbindingen en chips hadden gehersoldeert.

Er waren meerdere filmpjes van mensen die een hetelucht pistool gebruiken. Maar een van de electronica bedrijven die reparaties uitvoert, gaf aan dat men veelvuldig de printplaat te heet laat worden waardoor die gaat opzetten.
De manier om het te doen is met een techniek genaamd flux soldering.

Mooi uitgezocht, maar ik heb alleen maar basis soldeer ervaring met een standaard bout. Na wat informatie te hebben ingewonnen bij een ex-collega met veel soldeer ervaring, heb ik een instapmodel soldeerstation gekocht, een flux pen, desoldeerdraad en schoonmaak vloeistof (isopropanol alcohol).

Het dashboard cluster was redelijk eenvoudig uit de auto te halen. Ook het open halen van het cluster was eenvoudig. Bij mijn model hoef je alleen maar een serie schroefjes te verwijderen en dan komt de witte achterkant los. Je kunt dan voorzichtig de printplaten uit het cluster halen. Bij nieuwer modeljaren moet je de voorkant van het cluster losklikken en de wijzers van de klokjes verwijderen, voordat de printplaat eruit wil.



Toen met wattenstaafjes gedipt in de alcohol de blauwe substantie van de 4 chips gehaald. Dit kost serieus tijd en veel wattenstaafjes :)



Vervolgens heb ik de 4 grote chips, 6 kleine chips en de spanningsregulator hergesoldeert.
Ik heb het dashboard nu 3 keer los gehad voordat de fix permanent was.

Fouten die ik gemaakt heb:
- De eerste keer had ik het soldeerstation op 250 graden staan. Dat bleek te weinig.
- Ik gebruikte de drag-soldering techniek. Het idee is dat je de pootjes ruim in de flux zet met een flux pen. Door je soldeerpunt over de pinnen te halen is het de bedoeling dat je met zeer geringe warmte de soldeer opnieuw laat vloeien waarbij de flux ervoor zorgt dat er geen bruggen ontstaan tussen pinnen. Maar dat ging bij mij niet lekker. Ik kreeg juist bruggen die ik weer moest zien te op te lossen.
- Initieel gebruikte ik geen extra soldeer. Later had ik beter resultaat door een heel klein beetje soldeer op de tip te doen, alvorens één kant van een chip te hersolderen.
- Ik heb direct alle 4 de grote chips gedaan. De chip het dichts bij het informatie display, heeft de meeste en kleinste pinnen. Hier had ik veel problemen met bruggetjes en heb ik juist verbindingen verbroken waardoor het informatiedisplay niet meer werkte ook wanneer de rest van het dashboard even wel werkte :|
- Bij het solderen van de spanningsregulator wilde ik extra tin toevoegen. Gezien het jaartal was het niet duidelijk of er loodvrije tin of loodhoudende tin gebruikt was. Ik ging uit van loodvrije tin, maar dat was niet het geval.

Wat heb ik geleerd/tips:
- Zet je soldeerstation op 330 graden celsius
- Gebruik loodhoudende tin
- Flux de pootjes goed in
- Doe een minibeetje tin op de tip en hersoldeer pootje voor pootje. Waarbij je van de chip af in de richting van het pootje beweegt.
- Hersoldeer eerst alleen de spanningsregulator (met extra tin). Als dat het niet oplost doe dan de rest van de chips. Begin met de makkelijkste, dus de kleintjes.

Na een week met een werkend dashboard, durf ik te stellen dat het probleem in de verbindingen van de spanningsregulator zat. Het dashboard zal nog een keer los moeten om te proberen het informatie display weer aan de praat te krijgen :)
Om de eventuele SRS melding te resetten moet je auto aan VIDA.

Links:
- Goede overzicht video met juiste procedure
- Meer in detail, maar wel met heteluchtpistool
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 27.02.2022 - 21:30  ·  #2
Het kost wat tijd en moeite, misschien veel tijd en moeite, maar dit is toch ontzettend leuk om zelf te doen? Inderdaad moet je het juiste materiaal wel hebben, maar je hebt zoveel eer van je werk... goed gedaan!
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 27.02.2022 - 23:56  ·  #3
Chapeau kerel!

En nu een Bavaria 👍
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 28.02.2022 - 10:53  ·  #4
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 04.03.2022 - 09:41  ·  #5
Thnx voor de complimenten.

@Bolbo, als er een zaak in de buurt had gezeten die de dim had kunnen repareren dan had ik dat vast ook gedaan. Maar goed; zoals Doeke al zei; een boel van geleerd :D
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 10.03.2022 - 11:54  ·  #6
Meestal kun je met een loep wel zien als er een soldeerverbinding stuk is. Ik zou dit klusje trouwens absoluut afraden als je geen kennis hebt van elektronica en het solderen van printen, m.a.w. je moet echt weten wat je doet. Ik krijg wel eens printen onder handen die door iemand zijn gesoldeerd met loodgietersgereedschap en S39 als vloeimiddel. Die print kun je weggooien.
Collin_hendriks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: limburg
Leeftijd: 21
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 02.03.2023 - 23:11  ·  #7
ik heb een vraag ik hem mijn dashboard 2x laten maken (solderen) maar beide keren werkt hij in het begin wel maar zodra ik de auto uit zet en daarna weer aanzet doet hij het niet meer en heb ik alleen maar motorlampje aan de maker zegt kijk de relais na maar kan online nergens vinden waar de relais zitten van het dashboard als iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou fijn zijn alvast bedankt

volvo v70 II 2.4T 2002

mvg Collin hendriks
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 05.03.2023 - 21:38  ·  #8
Zover ik weet zitten de relais in de CEM, links onder het dashboard.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Dashboard / DiM valt af en toe weg

 · 
Posted: 06.03.2023 - 23:18  ·  #9
Ik kan geen relais vinden voor de DIM alleen een zekering. in EBD
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0