Voor diegene die overweegt om het interieur-trim van z'n Classic te vervangen:
Ik heb het imitatie notenhout van mijn Classic vervangen voor de aluminium (alter 1)/matzwarte variant.
De 3 betreffende aluminiumdelen zijn niet meer nieuw te krijgen. Op marktplaats het handschoenvaktrim en de middenconsoletrim gevonden. Nog in vrij goede staat, het aluminium beschadigd vrij makkelijk, krasje en putjes zitten er makkelijk in. De radio-dashboard-console was niet te vinden, wel op een sloperijsite in Zweden maar het risico was te groot voor 100,- (!) en de foto was niet al te scherp en er waren beschadigingen te zien. Ik vond het ook wel wat teveel alu worden. Op de sloperijen had ik al de gewone matzwarte uitvoering gezien maar waren of beschadigd of verweerd. Maar...deze kon ik nog nieuw bij de dealer bestellen voor 65,-,, jawel.
-Strip in deksel handschoenvak is makkelijk met 3 schroeven.
-De middenconsole is ook makkelijk.
-De radio-console in het dashboard: deze zit met een 13-tal T25 schroeven van achteren vast, waarvan er een stuk of 7 'ónbereikbaar' zijn. Volgens Vida moet het dashboard eruit. Echter bij nader denk- en kijkwerk lukt het ook zonder dit te doen.
-verwijder dashboardkastje, de bekleding onder het dashboard links en rechts en de afdekplaten links en rechts van de middenconsole onder het dashboard bij de kachelradiator zodat je vanaf de achterzijde zo goed mogelijk erbij kan.
Gereedschap:
-goede lamp
-spiegeltje op telescoopsteel
-haakse inbussleutel Torx met bolkop
-Torx schroevendraaier
-ratelsetje 1/4 met Torx-bit en verlengingen.
-magneet
-beetje dik vet
-rolletje velours kabelboomtape (HPX)
-Rust en geduld.
-beetje soepele, niet te dikke handen en vingers.
Eerst radio en AC-regelunit eruit en kabels zoveel mogelijk aan de kant. Zo heb je al veel meer ruimte en zicht.
Dan met spiegeltje de schroeven opzoeken en er met het nodige geduld en frotwerk uitdraaien (niet vloeken, blijven lachen).
Het kan zijn dat je hand wel eens in de kramp schiet
Op een aantal plekken de oude anti-kraaktape vervangen door nieuwe. en hier en daar wat extra plekken toegevoegd.
Er zitten 4 schroeven helemaal aan de 'voorzijde' van de console, diep van achteren langs de radiouitsparing, waar je absoluut niet met je vingers bij kan.
Bij het terug plaatsen van die schroeven heb ik in de kop van de schroef een beetje dik vet gedaan waardoor de schroef prima op de Torx-schroevendraaier bleef zitten en vervolgens langzaam via de spiegel weer in het gat gekregen (in 1 keer...).
Uitbouwen en inbouwen ongeveer elk 1.5 uur bezig geweest. En kraakvrij.
Ik heb het imitatie notenhout van mijn Classic vervangen voor de aluminium (alter 1)/matzwarte variant.
De 3 betreffende aluminiumdelen zijn niet meer nieuw te krijgen. Op marktplaats het handschoenvaktrim en de middenconsoletrim gevonden. Nog in vrij goede staat, het aluminium beschadigd vrij makkelijk, krasje en putjes zitten er makkelijk in. De radio-dashboard-console was niet te vinden, wel op een sloperijsite in Zweden maar het risico was te groot voor 100,- (!) en de foto was niet al te scherp en er waren beschadigingen te zien. Ik vond het ook wel wat teveel alu worden. Op de sloperijen had ik al de gewone matzwarte uitvoering gezien maar waren of beschadigd of verweerd. Maar...deze kon ik nog nieuw bij de dealer bestellen voor 65,-,, jawel.
-Strip in deksel handschoenvak is makkelijk met 3 schroeven.
-De middenconsole is ook makkelijk.
-De radio-console in het dashboard: deze zit met een 13-tal T25 schroeven van achteren vast, waarvan er een stuk of 7 'ónbereikbaar' zijn. Volgens Vida moet het dashboard eruit. Echter bij nader denk- en kijkwerk lukt het ook zonder dit te doen.
-verwijder dashboardkastje, de bekleding onder het dashboard links en rechts en de afdekplaten links en rechts van de middenconsole onder het dashboard bij de kachelradiator zodat je vanaf de achterzijde zo goed mogelijk erbij kan.
Gereedschap:
-goede lamp
-spiegeltje op telescoopsteel
-haakse inbussleutel Torx met bolkop
-Torx schroevendraaier
-ratelsetje 1/4 met Torx-bit en verlengingen.
-magneet
-beetje dik vet
-rolletje velours kabelboomtape (HPX)
-Rust en geduld.
-beetje soepele, niet te dikke handen en vingers.
Eerst radio en AC-regelunit eruit en kabels zoveel mogelijk aan de kant. Zo heb je al veel meer ruimte en zicht.
Dan met spiegeltje de schroeven opzoeken en er met het nodige geduld en frotwerk uitdraaien (niet vloeken, blijven lachen).
Het kan zijn dat je hand wel eens in de kramp schiet

Op een aantal plekken de oude anti-kraaktape vervangen door nieuwe. en hier en daar wat extra plekken toegevoegd.
Er zitten 4 schroeven helemaal aan de 'voorzijde' van de console, diep van achteren langs de radiouitsparing, waar je absoluut niet met je vingers bij kan.
Bij het terug plaatsen van die schroeven heb ik in de kop van de schroef een beetje dik vet gedaan waardoor de schroef prima op de Torx-schroevendraaier bleef zitten en vervolgens langzaam via de spiegel weer in het gat gekregen (in 1 keer...).
Uitbouwen en inbouwen ongeveer elk 1.5 uur bezig geweest. En kraakvrij.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).