Dashboardverlichting units

Welk type?

 
 
 
 
 
deaaron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 34
Berichten: 164
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 05.06.2020 - 07:53  ·  #1
Hoi allen!

Sinds twee week ben ik in mijn v70 aan het sturen, gisteren voor het eerst echt in het donker.
Wat mij opviel is dat er een aantal lampjes in het dashboard kapot zijn. Ik heb er even foto’s van gemaakt, in het donker dus ik hoop dat het duidelijk is.

De gehele rechterkant van de ECC unit is “dood” en tevens de rechterkant van mijn lampunit (mistlicht achter/dashboard dim wieltje etc)

Ik weet hoe de units eruit moeten, maar wilde eigenlijk eerst nieuwe lampjes kopen en daarna eenmalig de boel er uit slopen ( het moet er toch uit, want een Bluetooth unit voor de radio in bestelling)

Iemand een idee hoeveel lampjes er in totaal in de radio unit, in de ecc unit en in de lampunit moeten? En vooral: welk type?

Er is op t forum al wel wat over geschreven, maar het meeste gaat over andere interieur verlichting.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 05.06.2020 - 08:20  ·  #2
deaaron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 34
Berichten: 164
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 05.06.2020 - 12:03  ·  #3
Super bedankt!

Kan ik dit ook ongestraft vervangen voor leds?
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 05.06.2020 - 13:45  ·  #4
Als je met ongestraft bedoelt: geen foutmeldingen oid, dan denk ik het wel.

Overigens moet je ze dan wel allemaal vervangen als je ten minste geen kleurverschillen in je lichtbeeld wilt. Bovendien vraag ik me af of het lichtbeeld wat je dan krijgt wel net zo mooi is als de gloeilampjes: de lichtbundel van een LED is nu eenmaal verschiilend van die van een gloeilamp.
Maar wellicht dat forumleden je hierin zijn voor gegaan: indien zo kunnen zij je de praktische tips & trucs meegeven.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 05.06.2020 - 13:53  ·  #5
Leds geven niet het lichtbeeld van een gloeilamp helaas.
Fust850
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Tilburg
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 05.06.2020 - 15:04  ·  #6
Ik volg even, want ik heb vrijwel hetzelfde probleem: rechter zijde ECC & benzinemeter in klokkenspel donker.

Ik heb de boel al een keer los gehad, omdat ik nog een volledige set 850 lampjes nieuw had liggen, maar paste er dus niet één van.. ;-)
Heb meteen een yatour YT-BTA gemonteerd, dat was wel een succes, even los van de door eigen schuld resulterende SRS foutmelding, vakkundig opgelost aan huis door Arturo.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 06.06.2020 - 22:51  ·  #7
Quote door deaaron

Super bedankt!

Kan ik dit ook ongestraft vervangen voor leds?


Ik heb de verlichting van de display/teller unit en de ECC-unit vervangen voor led verlichting. Het geeft wel een bak meer licht. Ik vind het wel mooi staan, maar goed iemand anders kan natuurlijk een andere mening hebben. De verlichting van de radio kan je niet vervangen. Die zit op de printplaat vast gesoldeerd. Die kun je natuurlijk ook wel los halen, maar ik ben nog geen led verlichting tegen gekomen (op AliExpress) die je er op kunt solderen.

Als je besluit om led verlichting te gebruiken. Let op dat je de verlichting test voor je alles weer inbouwt. Als een of meerdere led's niet werken, dan moet je ze 180 graden draaien er opnieuw testen. Na het draaien zullen ze het dan wel doen.
deaaron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 34
Berichten: 164
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 07.06.2020 - 09:07  ·  #8
Quote door Tonneke

Quote door deaaron

Super bedankt!

Kan ik dit ook ongestraft vervangen voor leds?


Ik heb de verlichting van de display/teller unit en de ECC-unit vervangen voor led verlichting. Het geeft wel een bak meer licht. Ik vind het wel mooi staan, maar goed iemand anders kan natuurlijk een andere mening hebben. De verlichting van de radio kan je niet vervangen. Die zit op de printplaat vast gesoldeerd. Die kun je natuurlijk ook wel los halen, maar ik ben nog geen led verlichting tegen gekomen (op AliExpress) die je er op kunt solderen.

Als je besluit om led verlichting te gebruiken. Let op dat je de verlichting test voor je alles weer inbouwt. Als een of meerdere led's niet werken, dan moet je ze 180 graden draaien er opnieuw testen. Na het draaien zullen ze het dan wel doen.


Goede tip, bedankt! Ik heb op AlieExpress wat spul besteld. Dus even afwachten. Blauwe en rode ledjes, vind ik mooier dan het origineel (ik weet het een ander bekend merk heeft het ook lang zo gevoerd).

Zijn jouw ledjes ook gewoon dimbaar met het “dim wieltje”?

Jammer van de radio, leek me wel mooi als de draaiknoppen rood zijn en de rest blauw. Ik heb wel een soldeerbout maar dat gaat me eigenlijk net iets te ver. Ik maak waarschijnlijk meer kapot dan dat het mooier wordt.

Als ik ze binnen heb en geplaatst, zal ik een foto maken!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 07.06.2020 - 09:51  ·  #9
Ik heb een HU850 liggen waar de cd wisselaar en fm en een stukje rand van kapot is.
Verlichting is werkend. ( bij mijn radio was die kapot en heb deze gebruikt voor kruistesten.

20 inclusief verzenden mag je hem overnemen.
Kan je proberen.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 07.06.2020 - 10:51  ·  #10
Quote door deaaron

Quote door Tonneke

Quote door deaaron

Super bedankt!

Kan ik dit ook ongestraft vervangen voor leds?


Ik heb de verlichting van de display/teller unit en de ECC-unit vervangen voor led verlichting. Het geeft wel een bak meer licht.


Zijn jouw ledjes ook gewoon dimbaar met het “dim wieltje”?

Als ik ze binnen heb en geplaatst, zal ik een foto maken!


Volgens mij kan je de verlichting middels het wieltje wel dimmen, maar gaat het alleen niet zo vloeiend als bij gloeilampjes; LED is nu eenmaal een ander soort lichtbron.

Kan je eens een foto maken van voor en na?
Ik zit namelijk ook een beetje met de gedachte te spelen om dit te doen, maar dan wil ik alle schakelaars van LED voorzien. Ik weet niet precies wat voor lichtbron er in bijv. de ruitschakelaars zit, maar de zichtbaarheid is hooguit matig, en in sommige gevallen ronduit slecht. Zo kwam ik er per toeval achter dat de schakelaar van mijn open dak verlicht is (en ik heb toch al heel wat uurtjes in het pikkedonker gereden)
deaaron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 34
Berichten: 164
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 07.06.2020 - 13:06  ·  #11
Quote door Plein69

Ik heb een HU850 liggen waar de cd wisselaar en fm en een stukje rand van kapot is.
Verlichting is werkend. ( bij mijn radio was die kapot en heb deze gebruikt voor kruistesten.

20 inclusief verzenden mag je hem overnemen.
Kan je proberen.


Bedankt! Ik hou het in gedachten mocht het zover komen.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 07.06.2020 - 13:22  ·  #12
Quote door deaaron

Zijn jouw ledjes ook gewoon dimbaar met het “dim wieltje”?


Ja die zijn gewoon dimbaar.


Quote door RIVADA

Volgens mij kan je de verlichting middels het wieltje wel dimmen, maar gaat het alleen niet zo vloeiend als bij gloeilampjes; LED is nu eenmaal een ander soort lichtbron.


Ik vind het vloeiend gaan.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Dashboardverlichting units

 · 
Posted: 28.12.2021 - 15:45  ·  #13
Even wat stof hiervan af blazen. Viel me van de week op dat in de klokkenwinkel achter het stuur het display van de km-stand en dagteller niet meer zichtbaar is.
Op het andere volvo forum las dat waarschijnlijk het lampje erachter kapot is. Als je er met een lichtje op schijnt zie je nog wel vaag de cijfers. Nou heb ik wat lampjes gevonden in 2volt en 3 volt.
Weet iemand toevallig welk lampje hiervoor nodig is?
De boordcomputer links en de tijd rechts zijn nog wel gewoon te zien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0