Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

olie-lekkage

 
 
 
 
 
t5power
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 27.04.2016 - 13:10  ·  #1
Beste allemaal, beetje een cross post van algemene volvo forum maar ben ben benieuwd of er nog aanvullende opmerkingen zijn:

Sinds paar weken een paar drupjes olie op de oprit. Vandaag moest de auto voor de APK en heeft de lokale garage, waar ik overigens erg tevreden over ben, eens naar de motor gekeken. De reactie was dat de lekkage bij de nokkenas vandaan komt en dat de auto ervoor terug moest komen om een nokkenaskeering te vervangen. Omdat de distributieriem los moet, zou die en multieriem ook meegenomen kunnen worden (ook al zijn ze 4 jaar/40k geleden ook al gedaan).

Echter, bij het bestuderen van een schema van de auto met de desbetreffende onderdelen herinnerde hij zich dat hij eerder met een vergelijkbaar bijltje had gehakt. Bij die volvo was de nokkenastandwiel kapot. Aangezien een nokkenaskeerring maar 11 euro kost en het zelfstellende nokkenastandwiel het 26 voudige, ben je met laatstgenoemde + extra uurloon zo 400 euro verder. Ik lees zo nu en dan dat axiale speling een slecht teken is. Mijn vraag is nu hoe de diagnose defect keerring of defect tandwiel tot stand komt.

Overigens gokte de garage dat ze rond de 5 uur bezig zouden zijn wat mij, gezien de hoeveelheid werk, niet onredelijk lijkt.

Plein69 en nog een paar hebben al een reactie achtergelaten. De boodschap die ik daar uit destilleer is dat het nuttig kan zijn om de volgende zaken nog te controleren:

-carterventilatie
-motorsteunen
-d- en multiriem

Bij de betreffende reaguurders was het alleen noodzakelijk om de keerring te vervangen, hopelijk geldt dat ook voor mijn auto en hoeft de nokkenastandwiel niet vervangen te worden.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 27.04.2016 - 23:41  ·  #2
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk te bepalen is waar het in zon geval vandaan komt. misschien even met een van de bekende forumsponsoren bellen om wat info te vragen?

hoeveel km heeft t blok gelopen?
Ricardo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 51
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 27.04.2016 - 23:50  ·  #3
Ik zit met hetzelfde probleem, zoals het nu lijkt moet de nokkenaskeerring vervangen worden omdat het blok daar lekt. Distributieriem zit helemaal onder de olie dus die moet ook vervangen worden, balen want de hele distributieset was recent al gedaan.

Nu bleek ook dat er erg veel speling op de nokkenasversteller zit, ik hoorde het blok inderdaad was 'nagelen' in de 1e en 2e versnelling van de automaat bij het optrekken. Krijg morgen prijsopgave...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 28.04.2016 - 00:13  ·  #4
nokkenasversteller of nokkenastandwiel?

ik ga deze eens bekijken: topic.php?t=14208

nog even een how to opzoeken.
Ricardo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 51
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 28.04.2016 - 08:49  ·  #5
Nokkenasversteller. Die op Ebay is wel érg goedkoop...
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 28.04.2016 - 09:29  ·  #6
Als ik dat zo lees moet ik maar even goed gaan kijken of mijn nokkenaskeerring niet lekt :-|

Er kwam een hoop olie onder mijn S60 vandaan, het goed vastdraaien van het oliefilter heeft 90% geholpen maar hij druppelt nog steeds lichtjes olie. Ook uit die hoek, distributie hoek zeg maar. Mijn distributie set moet voor de vakantie ook vervangen worden, is het veel werk om die keerring meteen mee te nemen (als de distri er toch af gaat) of is het juist extra werk?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 28.04.2016 - 09:33  ·  #7
Oliepomp-afdichting zorgt ook vaak voor olielekkage, zit achter de onderste krukaspoelie aan de distributie kant.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 28.04.2016 - 09:38  ·  #8
Quote door 1-wiel

Oliepomp-afdichting zorgt ook vaak voor olielekkage, zit achter de onderste krukaspoelie aan de distributie kant.


:D - ik zie nu net pas dat je die hele waslijst aan mods aan jouw D5 hebt weggehaald en vervangen door een toepasselijke one-liner.
Ricardo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 51
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 28.04.2016 - 10:36  ·  #9
Quote door musje83

Als ik dat zo lees moet ik maar even goed gaan kijken of mijn nokkenaskeerring niet lekt :-|

Er kwam een hoop olie onder mijn S60 vandaan, het goed vastdraaien van het oliefilter heeft 90% geholpen maar hij druppelt nog steeds lichtjes olie. Ook uit die hoek, distributie hoek zeg maar. Mijn distributie set moet voor de vakantie ook vervangen worden, is het veel werk om die keerring meteen mee te nemen (als de distri er toch af gaat) of is het juist extra werk?


Weet ik niet zeker. Maar laat nu alles maar regelen, de auto was steeds flink nat aan de onderkant en aan de distributiezijde en op de oprit ligt ook al genoeg olie... Buurman van me is monteur en werkt bij de garage waar hij nu staat, weet in ieder geval dat ik niet bedonderd word.

Ga er vanuit dat dit voorlopig de laatste grote uitgave is, alleen voor de zomer nog een kleine beurt en remblokken etc.. Bij iedere andere auto was ik strontchagrijnig geweest, maar deze rijdt zó lekker dat ik blijf grijnzen als ik erin stap ;)
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 29.04.2016 - 23:09  ·  #10
Ik heb verleden jaar hetzelfde gehad. Universele garage riep dat de nokkenasverstellers lekten, want met name de achterste konden ze een paar mm van links naar rechts bewegen. Quanta costa: 750 euro, want ook de distributie moest vervangen.

Heb dat toen niet laten doen. Dennis (Volvoservice.eu) heeft de keerringen vervangen met het commentaar dat er met de stellers niks mis was, was voor nog geen 150 euro klaar.
Ricardo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 51
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 02.05.2016 - 13:07  ·  #11
Hier zat er behoorlijk wat meer speling op de nokkenasverstellers... de boel is weer klaar, hopen dat motorisch gezien het hier voorlopig bij blijft.

Sinds zaterdag blijft de radio (HU-850) hangen, lijkt te hangen. Geen geluid meer, ook niet van de RTI, knoppen reageren niet meer. Ook blijft het display heel licht branden als de auto van het contact gaat. Schijnt een euvel te zijn dat vaker voorkomt, radio wordt onder garantie vervangen (had in januari een andere laten plaatsen omdat van de originele de verlichting het niet meer deed).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 02.05.2016 - 18:13  ·  #12
Daar word je niet blij van.
Gelukkig heb je garantie.
Moet zeggen dat de kwaliteit van de oudere toestellen aanmerkelijk beter is, zeker mechanisch en qua klank.
t5power
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 28.05.2016 - 20:47  ·  #13
Nog even een berichtje m.b.t. de uitkomst. Was vandaag bij Dennis van volvoservice, hij heeft veel ervaring met die nokkenasverstellers. Jammergenoeg had ik vandaag de hoofdprijs, beide nokkenasverstellers hadden axiale speling. Heb het zelf kunnen voelen, dat is toch wel fijn. Niet dat je een garage anders niet vertrouwt, het is niet verkeerd om zelf ook even het probleem te zien (en voelen). De d-riem is ook meegenomen. Gelukkig heeft Dennis veel ervaring, dus het leeuwendeel was ik kwijt aan de onderdelen.
Ricardo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 51
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 29.05.2016 - 20:58  ·  #14
Die onderdelen zijn idd schreeuwend duur :( Hopen dat je de komende tijd geen gekke dingen meer tegenkomt.
Mathijs03
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Diagnose olielekkage nokkenastandwielen en/of nokkenaskeerring

 · 
Posted: 29.05.2016 - 22:04  ·  #15
Goedenavond

Ik heb afgelopen januari precies hetzelfde gehad.vriend van mij zag een paar druppels liggen ik naar de garage gereden zou waarschijnlijk ook alleen de kering zijn maar bij loshalen bleek dat de blauwe versteller spelling had en ook lekte en de rode had ook al spelling deze lekte niet maar wel maar meteen vervangen, ik heb nog een aantal keringen laten vervangen aan die zeide en nieuwe complete distributie. Moet niet te vaak gebeuren dat soort dingen ik was 1250 euro kwijt dan is voor mij snel de lol eraf. Hoop dat je er voorlopig weer een hoop zorgeloze kilometers mee kan maken fijne avond
 
Selected quotes for multi-quoting:   0