Beste allemaal, beetje een cross post van algemene volvo forum maar ben ben benieuwd of er nog aanvullende opmerkingen zijn:
Sinds paar weken een paar drupjes olie op de oprit. Vandaag moest de auto voor de APK en heeft de lokale garage, waar ik overigens erg tevreden over ben, eens naar de motor gekeken. De reactie was dat de lekkage bij de nokkenas vandaan komt en dat de auto ervoor terug moest komen om een nokkenaskeering te vervangen. Omdat de distributieriem los moet, zou die en multieriem ook meegenomen kunnen worden (ook al zijn ze 4 jaar/40k geleden ook al gedaan).
Echter, bij het bestuderen van een schema van de auto met de desbetreffende onderdelen herinnerde hij zich dat hij eerder met een vergelijkbaar bijltje had gehakt. Bij die volvo was de nokkenastandwiel kapot. Aangezien een nokkenaskeerring maar 11 euro kost en het zelfstellende nokkenastandwiel het 26 voudige, ben je met laatstgenoemde + extra uurloon zo 400 euro verder. Ik lees zo nu en dan dat axiale speling een slecht teken is. Mijn vraag is nu hoe de diagnose defect keerring of defect tandwiel tot stand komt.
Overigens gokte de garage dat ze rond de 5 uur bezig zouden zijn wat mij, gezien de hoeveelheid werk, niet onredelijk lijkt.
Plein69 en nog een paar hebben al een reactie achtergelaten. De boodschap die ik daar uit destilleer is dat het nuttig kan zijn om de volgende zaken nog te controleren:
-carterventilatie
-motorsteunen
-d- en multiriem
Bij de betreffende reaguurders was het alleen noodzakelijk om de keerring te vervangen, hopelijk geldt dat ook voor mijn auto en hoeft de nokkenastandwiel niet vervangen te worden.
Sinds paar weken een paar drupjes olie op de oprit. Vandaag moest de auto voor de APK en heeft de lokale garage, waar ik overigens erg tevreden over ben, eens naar de motor gekeken. De reactie was dat de lekkage bij de nokkenas vandaan komt en dat de auto ervoor terug moest komen om een nokkenaskeering te vervangen. Omdat de distributieriem los moet, zou die en multieriem ook meegenomen kunnen worden (ook al zijn ze 4 jaar/40k geleden ook al gedaan).
Echter, bij het bestuderen van een schema van de auto met de desbetreffende onderdelen herinnerde hij zich dat hij eerder met een vergelijkbaar bijltje had gehakt. Bij die volvo was de nokkenastandwiel kapot. Aangezien een nokkenaskeerring maar 11 euro kost en het zelfstellende nokkenastandwiel het 26 voudige, ben je met laatstgenoemde + extra uurloon zo 400 euro verder. Ik lees zo nu en dan dat axiale speling een slecht teken is. Mijn vraag is nu hoe de diagnose defect keerring of defect tandwiel tot stand komt.
Overigens gokte de garage dat ze rond de 5 uur bezig zouden zijn wat mij, gezien de hoeveelheid werk, niet onredelijk lijkt.
Plein69 en nog een paar hebben al een reactie achtergelaten. De boodschap die ik daar uit destilleer is dat het nuttig kan zijn om de volgende zaken nog te controleren:
-carterventilatie
-motorsteunen
-d- en multiriem
Bij de betreffende reaguurders was het alleen noodzakelijk om de keerring te vervangen, hopelijk geldt dat ook voor mijn auto en hoeft de nokkenastandwiel niet vervangen te worden.