DIM, CAN-BUS en andere kwalen

 
 
 
 
 
BjornHimself
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Leeftijd: 51
Homepage: ghost-yachts.com
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

DIM, CAN-BUS en andere kwalen

 · 
Posted: 16.11.2023 - 09:52  ·  #1
Geachte collegae,

Na een paar weken twijfelen over een mogelijke verkoop heeft het blije eland even een schop na gegeven.
Heel toepasselijk om de troosteloze maandagochtend nog wat minder kleur te geven, viel na het tanken het complete instrumentarium uit. Hieraan voorafgaand de laatste melding "SRS-spoed service". De volgende symptomen deden zich hierna voor;

- Alle meters in slaapstand en displays op zwart.
- Enkele minuten geen verlichting, richtingaanwijzers en remlichten
- Radio en AC werken normaal. Ruitenwissers werkten wel.
- na een paar minuten rijden kwamen de verlichting en richtingaanwijzers weer tot leven. (echter zonder intern geluid)
- Vanochtend bij het benaderen van de auto werkte de afstandsbediening niet. Na de auto met de sleutel open te hebben gemaakt ging direkt de AC aan zonder de sleutel in het contact te hebben.
- na de auto op contact te hebben gezet gaat het instrumentenpaneel gewoon aan met de SRS melding om vervolgens na het starten weer compleet op zwart te gaan.

Naast deze black-out heeft de auto ook al geruime tijd last van dreunen tijdens de stationair loop. Zodra de motor in last gaat is dit weer verdwenen. Motorsteunen zijn vernieuwd, maar het dreunen blijft.

Heeft iemand deze zaken al eerder meegemaakt? Wat is hier aan te doen?

Ik heb al contact gehad met Obbe. Hij kan de DIM repareren, maar ik weet niet of de andere CAN-BUS issues daarmee ook verholpen zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: DIM, CAN-BUS en andere kwalen

 · 
Posted: 16.11.2023 - 10:16  ·  #2
Dat klinkt als een klus voor Diagnose Dan (zie zijn YouTube kanaal, daar vind je meerdere video's op met soortgelijke klachten): https://www.diagnosedan.com/contact/

Is het vaatje van je stuurbekrachtiging opgezwollen? Bij de vroege N serie komt dat wel eens voor, die drukt dan tegen de ECU aan, waardoor je allerlei rare klachten kan krijgen. Of je hebt ergens draadbreuk met een canbus draad die de autocommunicatie verstoort. Dit kan serieus door 1 slecht draadje komen... geef niet meteen de hele auto op! Maar ja, zie het maar eens te vinden, te meer omdat die draadjes veelal in draadbomen en kabelhulzen zitten.
Het lijkt er wel op dat het motorgerelateerd is, wellicht dat de motortrillingen ervoor zorgen dat een beschadigde kabel ergens contact maakt. Kan je zelf al eens de draadbomen langslopen in de motorruimte?
Bij mijn V70nn diesel (later type) loopt er bijv. een groep kabels vlak langs het oliefilter. Dat is niet goed beschermd of met de jaren afgebrokkeld, en ligt dan tegen het oliefilter aan. Ik heb die eerst een tijd opzij gehangen met een tie-wrap, en later fatsoenlijk beschermd met een huls. Als de mantel van zo'n kabeltje doorslijt en contact maakt met het metalen oliefilterhuis (=massa) dan krijg je de gekste dingen. Zoiets zou het bij jou ook kunnen zijn.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: DIM, CAN-BUS en andere kwalen

 · 
Posted: 16.11.2023 - 17:39  ·  #3
Met al die gecombineerde klachten zou ik ook zeker de CEM eens onder de loep nemen. Deze hebben nog wel eens last van binnenlopend vocht wat op den duur problemen geeft.
BjornHimself
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Leeftijd: 51
Homepage: ghost-yachts.com
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: DIM, CAN-BUS en andere kwalen

 · 
Posted: 17.11.2023 - 09:18  ·  #4
Ik zal de CEM er ook eens uithalen. Ik ga zo eerst de instrumentencluster eruit halen en naar Obbe sturen.

Het issue met het stuurbekrachtigingreservoir is mij bekend. Ik heb de kap niet op de bak. Het reservoir heeft eerder al eens de TCM eruit geduwd.

Draden checken op breuken of kapotte isolatie is ook een goed idee. Als het hier eindelijk stopt met regenen ga ik daar ook eens aan beginnen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0