DIM gerepareerd, how to.

 
 
 
 
 
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

DIM gerepareerd, how to.

 · 
Posted: 21.08.2014 - 17:35  ·  #1
Ja het is niet echt een how-to, door mij geschreven, integendeel. Ik vond het op een ander Volvo forum.

Enige verschil is, dat ik met geen mogelijkheid een hetelucht soldeerstation kon bemachtigen. Ik heb dus een verfafbrander met temperatuurinstelling gebruikt.
Zaten 3 standen op de verfafbrander, de middelste was 400 graden.
Dit is natuurlijk niet zo accuraat en ook het gebruik er van is wat grover.

Echter doet mijn DIM het nu weer wel, na veel uitval (dan weer alleen de tellers, dan de symbolen, dan weer stond alles aan, dan weer alles uit) wat uiteindelijk leidde tot een dode DIM de laatste 2 weken. Nu dus weer werkend, hopelijk blijft dat zo.

Voor de volledigheid hier een link naar de how-to:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27631

Met dus de uitzondering van het hetelucht soldeerstation, vervangen door verfafbrander. Verder niks anders gedaan.

Nog een nabrander ( :D ), die 2 schroefjes per teller, die hoefde ik er niet uit te schroeven om de tellers van de printplaat te krijgen. Geen idee waar die schroefjes voor zijn, ze lijken nutteloos :p
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: DIM gerepareerd, how to.

 · 
Posted: 21.08.2014 - 17:53  ·  #2
Een hetelucht soldeerstation is inderdaad het mooiste om te gebruiken. Vroeger, toen ik nog in de electronica werkte, werkte ook 1 persoon met een dergelijk apparaat om SMD (Surface Mounted Devices) op printplaatjes te solderen. Dit zijn de kleine componenten waarbij er geen uiteinden door de printplaat meer heen steken zoals bij standaard weerstanden en diodes.

Hij had standaard een grote leesloep (oldscoolgrannystyle) met verlichting onder z'n neus, maar het werkte wel goed.

Er zullen weinig mensen zijn die zo'n apparaat thuis hebben gezien de hoge(re) kostprijs in vergelijking met een standaard soldeerbout. Maar een std. soldeerbout, bij voorkeur ±15Watt is voldoende, is prima bruikbaar. Wel even de punt van de soldeerbout tot een scherpe punt slijpen en nagenoeg geen of totaal geen tin toevoegen... dan is SMD nog best goed met de hand te solderen en met standaard gereedschap.

Goed te lezen dat deze DIM het in ieder geval weer lijkt te doen zoals het heurt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0