Dimlicht links

 
 
 
 
 
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:05  ·  #1
Hallo Liefhebbers,

Sinds een klein weekje hebben wij een probleem met het dimlicht. De linker koplamp gaat na 3á4 seconden weer uit. Als het contact weer uit doen en weer aan dan doet hij het meteen niet. En als je het een halfuurtje later weer probeert gaat het weer 3á4 seconden goed en daarna gaat hij weer uit.

Mijn vraag is uiteraard hoe is dit op telossen?

Ik hoop dat een van jullie het weet.

Met vriendelijke groet,
Sjoerd
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:11  ·  #2
Euhm.... Sjoerd is het Xenon of hallogeen?
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:17  ·  #3
Sorry voor het ontbreken van de informatie. Het is hallogeen. En de boordcomputer geeft: storing lampje dimlicht aan
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:24  ·  #4
Ik ben bang dat er iets is binnen de bedrading en/of fitting. De kabels c.q fitting van de betreffende lamp even goed nalopen op scheurtjes in de kabel of corrosie op de fitting van de lamp. Ook kan hier een halfgare zekering weleens de oorzaak zijn. Wellicht preventief vervangen. ;)
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:32  ·  #5
Het is wel vreemd dat hij het in het begin wel doet en een paar seconden later weer niet.

Waar zit de zekering van de koplamp?
in het motor compartiment?
en heeft elke koplamp een eigen zekering of niet?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:37  ·  #6
Yups! Elke koplamp heeft een eigen zekering. Volgens mij zit het ook bij de N in de motorruimte. Als het niet zo is.... Zoek ik het voor je uit! ;) Check ook de kabels en fitting. Wanneer er een "fout" stroompje ontstaat, doet de canbus moeilijk. ;)
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:43  ·  #7
Ik ga morgen ochtend even kijken als het niet de zekeringen zijn dan laat ik het over aan de garage.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:45  ·  #8
Vervang de zekering maar een preventief.... Dit kan het verschil maken! ;) Maar dat is mijn ervaring! :)
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 22:51  ·  #9
Dat ga ik doen. En dan maandag naar de garage even laten uitlezen. En een grote beurt (200.000) alweer.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 12.12.2013 - 23:00  ·  #10
Suc7 Sjoerd! Dat is net ff meer dan suc6! ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 13.12.2013 - 19:10  ·  #11
Sjoerd,

Weet je zeker dat het de aansluiting van de lamp zelf niet is ?
Heb dit ook al eens meegemaakt met de achterlichten.
BC geeft storing terwijl alles werkt, fitting vervangen en de storing was weg.
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 16.12.2013 - 21:57  ·  #12
Vandaag bij de garage geweest en het was een kapotte lamp. Hij deed het nog net goed genoeg om te branden maar de BC merkte toch dat er een storing was dus schakelde hij hem uit.

Bedankt voor de hulp.

Gr
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 17.12.2013 - 18:20  ·  #13
Super dat het "maar" een lampje blijkt! :D
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 28.12.2013 - 00:45  ·  #14
inderdaag fijn dat het maar zo een klein euvel was

echter, de lamp erut halen als hij KOUD is en er dan eens tegen tikken terwijl je naar het gloeidraaje kijkt is het eerste wat je in zo een geval moet doen

en als je een beetje plaats hebt om ze eruit te nemen, dan is dit eigenlijk door iedereen te doen

dan had je in 99,99% van de gevallen gezien dat deze "gebroken" was en slechts gedeeltelijk contact maakte



nu, als iets even werkt en dan uitschakeld, meteen daarna "stuk" blijft en na een langere tijd weer vanvoor begint, dan duidt dit meestal op een slecht contact (slechte lamp, fitting, draad, corrosie, ...) of een kortsluiting

je ECU heeft meer dan waarschijnlijk ook ingebouwde, automatische zekeringen welke uitschakelen bij kortsluiting en nadien herstellen (contact af zetten) om te kijken of het gerepareerd is
en inderdaad ook een systeem om uit te schakelen als ze een onderbreking detecteren.

kabelbreuk komt bijna nooit meer voor
meestal een kapotte lamp, fitting of corrosie en heel af en toe een slechte zekering
indien je zekering slecht is, controleer dan met een losse fiche of de beide klemmetjes waar de zekering in komt echt goed klemmen

hier bij ons (bussen) is 70% van de elektrische problemen fiches en stekkers die niet goed meer klemmen


greetz
JohanD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 139
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Dimlicht links

 · 
Posted: 27.01.2014 - 20:34  ·  #15
Vorige week bij de dealer een 195dkm beurt laten doen en rechter lamp is toen vervangen. Gisteren dus helaas weer storing dimlicht en lamp was idd uit. Vanochtend ook nog melding maar bij aankomst op het werk (na 5 min. rijden) deed de verlichting het weer. Helaas vanavond weer defect. Na lezen van de tips ga ik morgen eea nalopen, eens zien wat dat oplevert.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0