Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 
 
 
 
 
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 27.03.2023 - 14:12  ·  #1
Beste allen,

Graag jullie gedachten over het volgende.
Sinds kort heeft mijn v70 ('98 classic) dat als ik de lichtschakelaar op de dimlicht stand (stand 2) zet dat de verlichting zowel voor als achter als op het dashboard uit gaat. Als ik de schakelaar op stand 1, stadslicht, zet doet de verlichting het wel en ook de groot licht functie werkt.

Ik zou denken de lichtschakelaar, maar zowel proberen met een 850 schakelaar (die heeft alleen wel een andere pinbezetting) als proberen met een schakelaar welke ik opgestuurd kreeg, geeft het zelfde beeld. Zou het dan toch een ander probleem kunnen zijn?
Alle zekeringen zijn overigens gecheckt en goed.

Wie heeft raad voor mij, waar het te zoeken.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 27.03.2023 - 14:14  ·  #2
Zit er niet een schakelrelais daarvoor op de Cem? (Als jouw V70 dat al heeft)

Lijkt of hij blijft kleven na stand 1.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 27.03.2023 - 22:28  ·  #3
Op die schakelaar zit rechtsonder een klein schroefje. Hiermee kun je een paar verlichting standen instellen. Bijvoorbeeld permanent dimlicht. Misschien kun je daar iets mee bereiken?
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 28.03.2023 - 09:07  ·  #4
Ik had me al afgevraagd waar dat schroefje voor dient (kon het met google ook nog niet vinden), maar daarvoor dus. Thanks!
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 28.03.2023 - 20:01  ·  #5
Dat schroefje is bedoelt om de verlichting in stand 0 compleet uit te schakelen danwel aan te schakelen.
Zet je hem in de ene stand dan zal het dimlicht en achterverlichting tenalle tijden gaan branden. In de andere stand is alle verlichting gewoon uit.

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn, of de dimmer zelf is stuk en vervangen voor een ander exemplaar van bijv de sloop of van iemand die een classic staat te demonteren.
Het andere wat kan gebeuren is een rare, een gare stekkerdoos van de trekhaak. (indien van toepassing)
Als je zo'n rukpukkel hebt aan de wagen dan kán de achterkant van de stekkerdoos geoxideerd zijn waardoor je hele rare storingen krijgt. Waaronder het dimlicht probleem wat je nu aan kaart. (zelf namelijk bij de hand gehad van mijn eigen V70 - 1997)
Het vervangen van de stekkerdoos en de boel water dicht bood soelaas en verhielpen de problemen.....
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 29.03.2023 - 10:29  ·  #6
Ik ben gisteren bij Rima langs geweest en heb daar 4 schakelaars geprobeerd, durf wel te stellen dat daar het probleem niet zit.

Die tip van de stekkerdoos van de rukpukkel :) :) is een hele goede! Ik heb inderdaad zo'n ding en heb wel eens eerder problemen gehad met een zekering die er uit klapte na aansluiten van de aanhanger stekker. Uiteraard nooit de link gelegd naar het dimlicht, ga ik zeker nakijken!
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 29.03.2023 - 11:35  ·  #7
De stekkerdoos van de rukpukkel zag/ziet er spik en span uit. Binnenin de stekkers, van de trekhaak kabelboom eens losgetrokken, maar dat maakte geen verschil. Maar omdat die stekkerdoos toch wel eens eerder voor een issue gezorgd lijkt te hebben, toch alle zekeringen nog eens nagelopen.
Wat blijkt, naast alle zekeringen van de lampen, die ik allemaal al meermaals langsgelopen had, is er ook 1 zekering speciaal voor de lichtschakelaar (een heel stuk verder in het rijtje). Die was doorgebrand.... 😲

Voor nu is het probleem dus opgelost, maar nog wel uitvogelen hoe dat kan. Ik verdenk toch die stekkerdoos.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 30.03.2023 - 08:46  ·  #8
Quote door jpandriesse

Wat blijkt, naast alle zekeringen van de lampen, die ik allemaal al meermaals langsgelopen had, is er ook 1 zekering speciaal voor de lichtschakelaar (een heel stuk verder in het rijtje). Die was doorgebrand.... 😲

Voor nu is het probleem dus opgelost,


Wat ik overigens dus wel een hele vreemde werking vind, want hoezo wel branden op stadslicht, maar niet op dimlicht????
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 30.03.2023 - 09:25  ·  #9
Quote door jpandriesse

Quote door jpandriesse

Wat blijkt, naast alle zekeringen van de lampen, die ik allemaal al meermaals langsgelopen had, is er ook 1 zekering speciaal voor de lichtschakelaar (een heel stuk verder in het rijtje). Die was doorgebrand.... 😲

Voor nu is het probleem dus opgelost,


Wat ik overigens dus wel een hele vreemde werking vind, want hoezo wel branden op stadslicht, maar niet op dimlicht????


==.> stekkerdoos!

Die stekkerdoos, en zeker als tie niet fris meer is ergens, kan bij een classic echt hele rare wereldvreemde storingen veroorzaken.
Je klokkenwinkel laten werken als een knipperende kerstboom, ABS storingen, verlichtings problemen, problemen met je ECC en ga maar door.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Dimlicht stand laat verlichting uitgaan

 · 
Posted: 30.03.2023 - 09:31  ·  #10
Dat is voor mij nog steeds geen verklaring waarom met een doorgebrande zekering het stadslicht het wel doet en het dimlicht niet.

Stekkerdoos is origineel Volvo, slechts een paar jaar oud en ziet er gewoon nog fris/droog/schoon uit van binnen (die heb ik dus open gehad). Ook maakte het lostrekken van de stekkers (binnen in de auto) in eerste instantie dus geen verschil.
Wat ook nog een probleem zou kunnen zijn, zit ik zo al typende aan te denken, is dat ik en 13-polige stekkerdoos heb en meeste van mijn gebruikers een 7-polige stekker hebben. Ik loop dus altijd te k*tten met zo'n verloop ding, dat kan natuurlijk ook wel eens voor problemen zorgen. Misschien moet ik die 13-polige stekkerdoos dan eens gaan vervangen voor een 7-polige.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0