Dip in toerental bij optrekken

KJS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: keesjansmit.nl
Subject:

Re: Dip in toerental bij optrekken

· 
Posted: 12.06.2025 - 08:27  ·  #16
Quote door Bolbo

Kan je het probleem iets gedetailleerder omschrijven?
Bij welke actie en op welk moment treedt de dip op (ik geef een paar suggesties):
- als je het koppelingspedaal indrukt terwijl de motor stationair draait
- als je het koppelingspedaal laat opkomen zonder gas bij te geven (op zich normaal, op aangrijpingspunt trekt de inertie van de aandrijving het toerental omlaag)
- als je het koppelingspedaal laat opkomen terwijl je gas bijgeeft
- als je tijdens het rijden (bijv. op de snelweg) de koppeling indrukt, valt het toerental dan ook naar een te lage waarde en komt dan terug? Of blijft laag? Of dan wel goed?
- als je met ingedrukte koppeling gas geeft, reageert de motor dan wel normaal?

Zit er op deze motoren iets van een stationair regelklep? Ik ken de benzines niet zo goed. Op de benzinemotor van onze Ford Focus zit wel zo'n ding, die heb ik eens schoongemaakt om ook een wat traag herstellend stationair toerental te verbeteren.

Voorgaande vraag van MTE dacht ik ook aan: is de nieuwe sensor wel de juiste? Sommige sensoren komen erg nauw, en aftermarket sensoren geven soms problemen (al zou ik dat bij deze 'schakelaar' niet zo gauw verwachten, maar het is bijv. wel bekend bij de koelvloeistoftemperatuurmeter)

Deze is de juiste:
- als je het koppelingspedaal laat opkomen terwijl je gas bijgeeft

De sensor is een originele.
KJS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2025 - 08:30  ·  #17
Quote door GRUNNS60

Zou je eens willen: 1. wegrijden met de koppelingpedaalsensor wel aangesloten maar niet aan het pedaal en 2. Je motor laten lopen en dan alleen je koppeling in drukken in zn vrij? kijken wat ie dan doet.

ah Bolbo was me al gedeeltelijk voor

ik kan zo niets in vida vinden wat dit kan verklaren.

Dit heb ik gedaan, de sensor losgehaald aan de pedaalkant. Dan wegrijden werkt het het prima, zonder dip. Maar wel komt dan de mededeling 'motormanagement service vereist' in het display (en geen cruise control mogelijk). Sensor weer aangesloten en fout laten wissen, dip weer terug.
KJS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2025 - 08:37  ·  #18
Quote door Johan XC70

" Voelt bij mij dan aan als vroeger als je choke niet ver genoeg uitgetrokken was."

Dat idee ja: hij stikt even.
Maar dan alleen als de motor warm is.
Vandaar dat ik aan vervuiling denk.

Maar bij vervuiling, of een mechanisch defect, zou de auto met kapotte (of losgehaalde) sensor niet anders moeten reageren. Die vervuiling (of het defect) is immers nog steeds aanwezig. Vandaar dat ik denk dat iets digitaals is.

Mijn gedachtegang: De koppelingspedaalsensor lijkt rond het aangrijpingspunt een signaal af te geven waardoor het toerental even zakt. Maar waar gaat dat signaal heen? Naar de ECU? Naar het gasklephuis?

Of is het gewoon een producteigenschap dat V70's met handbakken zo reageren?

Het blijft gek dat de auto met een kapotte sensor zoveel fijner rijdt.
KJS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.06.2025 - 08:38  ·  #19
Trouwens: tussendoor even zeer veel dank voor het meedenken en reageren allemaal!
J.vd.W.
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.06.2025 - 11:29  ·  #20
Ik heb zelf een 170 pk 2.4 met handbak en denk te herkennen wat je bedoelt. De laatste tijd heb ik regelmatig een Anti-Skid melding. Als die erin zit, dan zakt het toerental harder en bij het aangrijppunt / wegrijden is er dan eerder een dip.Dat rijdt niet fijn. Als de anti-skid melding er tijdelijk uit is (en ik dus weer 170 pk heb, lijk het te merken in de 2e en 3e versnelling: dan trekt hij een stuk harder) dan doet hij het niet en pakt hij hem veel mooier op. Alsof het toerental niet zo hard duikt na koppelen en/of hij hem soepeler oppakt.

Ik ga deze tread volgen. Heb geen oplossing,maar het feit dat er meerderen zijn die de handbak hebben dit lijken te ervaren betekent wel dat er 'iets' zit.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 12.06.2025 - 11:35  ·  #21
@jvdw obv waarvan ga je ervanuit dat er bij een anti skid word ingegrepen op het beschikbare vermogen ?
J.vd.W.
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.06.2025 - 11:38  ·  #22
Quote door MTE

@jvdw obv waarvan ga je ervanuit dat er bij een anti skid word ingegrepen op het beschikbare vermogen ?

Ik heb het idee dat in de 2 en de 3 hij een stuk minder hard trekt, vooral boven de 2500 toeren. Als ik die melding niet heb, dan voel ik hem in de 3 echt doortrekken vanaf 2000 toeren naar hoger. Bij die melding wel is het alsof er een loden bal achter hangt.

Moet bekennen: is gevoel... ik heb geen data. Maar ik meen ook het aangrijpen te herkennen. Als die storing erin zit en ik koppel dan moet ik voor mijn gevoel echt meer gas bijgeven om die dip te voorkomen dan wanneer die melding er niet in zit. Misschien dat iemand dit kan bevestigen / ontkrachten die meer van de elektronica weet.

Selected quotes for multi-quoting:   0