Beste leden,
Graag zou ik een probleempje willen voorleggen om te kijken of iemand er een oplossing voor heeft.
Eerst even de auto, zodat duidelijk is om welk type het is: 2007 V70 2.4 handgeschakeld, van origine 140 pk maar door Obbe getuned naar 180 pk. Geen turbo, geen automaat. Huidige km stand ongeveer 350.000 en hij wordt goed onderhouden bij een gerespecteerde Volvo specialist.
Probleem is dat er een dip in het toerental is, bij het optrekken vanuit stilstand. Die dip komt er in bij het aangrijpingspunt van de koppeling, het toerental gaat dan even naar 500 toeren wat er voor zorgt dat we altijd wegrijden met een schok.
Onlangs ging de koppelingspedaalsensor stuk, wat opviel was dat daarmee ook de dip weg was de koppeling normaal en erg fijn werkte en zonder dip te veroorzaken. Wel kreeg ik de storingsmelding 'motormanagement service vereist' in het display. Na plaatsing van een nieuwe koppelingspedaalsensor was de dip weer terug. Blijkbaar valt bij een storingsmelding de motor in een noodloop en haalt 'ie zijn info uit de geprogrammeerde waardes in plaats van uit sensoren.
Rondrijden zonder sensor betekent geen cruise control en de hele tijd de storingsmelding wegdrukken. Zo wil ik niet rondrijden.
Ik wil het beste van twee werelden: én een normaal werkende koppeling én alle sensors goed aangesloten. Ik ben er van overtuigd dat het geen mechanisch issue is, maar een software / computer ding.
Wie heeft dit ook ervaren, of beter nog: opgelost? Of weet een antwoord voor me?
Bij voorbaad dank voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,
Kees-Jan Smit
Graag zou ik een probleempje willen voorleggen om te kijken of iemand er een oplossing voor heeft.
Eerst even de auto, zodat duidelijk is om welk type het is: 2007 V70 2.4 handgeschakeld, van origine 140 pk maar door Obbe getuned naar 180 pk. Geen turbo, geen automaat. Huidige km stand ongeveer 350.000 en hij wordt goed onderhouden bij een gerespecteerde Volvo specialist.
Probleem is dat er een dip in het toerental is, bij het optrekken vanuit stilstand. Die dip komt er in bij het aangrijpingspunt van de koppeling, het toerental gaat dan even naar 500 toeren wat er voor zorgt dat we altijd wegrijden met een schok.
Onlangs ging de koppelingspedaalsensor stuk, wat opviel was dat daarmee ook de dip weg was de koppeling normaal en erg fijn werkte en zonder dip te veroorzaken. Wel kreeg ik de storingsmelding 'motormanagement service vereist' in het display. Na plaatsing van een nieuwe koppelingspedaalsensor was de dip weer terug. Blijkbaar valt bij een storingsmelding de motor in een noodloop en haalt 'ie zijn info uit de geprogrammeerde waardes in plaats van uit sensoren.
Rondrijden zonder sensor betekent geen cruise control en de hele tijd de storingsmelding wegdrukken. Zo wil ik niet rondrijden.
Ik wil het beste van twee werelden: én een normaal werkende koppeling én alle sensors goed aangesloten. Ik ben er van overtuigd dat het geen mechanisch issue is, maar een software / computer ding.
Wie heeft dit ook ervaren, of beter nog: opgelost? Of weet een antwoord voor me?
Bij voorbaad dank voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,
Kees-Jan Smit