Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

Speciaal gereedschap noodzakelijk?

 
 
 
 
 
Paulus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 40
Berichten: 65
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 05.08.2015 - 09:21  ·  #1
Goedemorgen,

Binnenkort ga ik de distrbutieriem en multiriem vervangen van mijn '99 S80 T6.

Nu geven ze het volgende speciaal gereedschap aan:

9995433 Krukas tegenhouder
999 5456 spanner

Lukt dit ook zonder dit gereedschap? Heb wel eens eerder een distributieriem gedaan zonder verder speciaal gereedschap maar kan dat bij deze auto ook?

Ik weet niet hoeveel T6 sleutelaars er zijn maar is er interesse in een how to? Dan zou ik die kunnen maken.

Groet Paul
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 05.08.2015 - 11:20  ·  #2
HOWTO's zijn altijd interessant, go for it dus.

Ik zou er niet aan beginnen zonder de krukas tegenhouder. Volgens mij ook maar een paar tientjes. Die bout zit nogal vast meestal en moet weer vast met 300Nm, dus bijna niet te doen zonder deze tool.
En je kan jezelf behoorlijk pijn doen als ie niet goed tegengehouden wordt... :)

Sommigen maken hem zelf of vinden een alternatief, it's up to you. Zorg in ieder geval wel dat het stevig genoeg is...

Ipv de spanner gebruiken sommigen ook wel een bankschroef of remcilinder-terugduwer, maar kennelijk kun je daarmee ook de boel beschadigen. Volgens mij is dit wel specifiek voor een aantal types motor, dus echt adviseren kan ik niet.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 05.08.2015 - 11:23  ·  #3
Ik heb de distributie van mn s60 laatst gedaan die kent een ander soort spanner. maar het lijkt me dat je de spanner ook op een andere wijze moet kunnen spannen/indrukken en borgen met een pen. voor het losdraaien van de centrale moer van trillingsdemper heb je wel een tegenhouder nodig. maar die heb ik bv zelf gemaakt uit een stuk staal met twee gaten. misschien lukt t vervangen zelfs zonder dit los te halen maar das volgens mij niet makkelijk. anderen met een T6? ik vond een goede tip om op belangrijke tandwielen en riem overeenkomstige streepjes te zetten en die streepjes over te zetten naar de nieuwe riem. daarmee heb je een controle mechanisme voor het goed zitten van de riem vvt etc. succes
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 05.08.2015 - 11:28  ·  #4
Quote door GRUNNS60

misschien lukt t vervangen zelfs zonder dit los te halen maar das volgens mij niet makkelijk.


In theorie moet je hem eromheen kunnen prutsen, inderdaad, maar als ik me herinner bij mijn vorige S60 (D5), heb je maar zeer weinig slack en bovenmenselijke kracht nodig :)
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 05.08.2015 - 11:50  ·  #5
Heb het een paar jaar geleden gedaan bij een xc90t6. Goed te doen. Wel de nokkenassen geblokkeerd met special tool. Krukas heb ik toen niet geblokkeerd.
Is goed te doen, er wel rekening mee houden dat de verstelbare poelies op de nokkenassen niet verdraaien.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 05.08.2015 - 11:57  ·  #6
Quote door GRUNNS60

voor het losdraaien van de centrale moer van trillingsdemper heb je wel een tegenhouder nodig. maar die heb ik bv zelf gemaakt uit een stuk staal met twee gaten. misschien lukt t vervangen zelfs zonder dit los te halen maar das volgens mij niet makkelijk


We dwalen af want andere motor maar ja, dat kan en het is een hoop gepruts. Volgende keer haal ik de trillingsdemper er af. Maar goed das bij 520.000km dus dat duurt nog ff.

T6 zou ik niet weten. De tip met de streepjes (lichte nagellak bijv.) Is een hele goeie.
Paulus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 40
Berichten: 65
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 05.08.2015 - 12:03  ·  #7
Quote door 1-wiel

Heb het een paar jaar geleden gedaan bij een xc90t6. Goed te doen. Wel de nokkenassen geblokkeerd met special tool. Krukas heb ik toen niet geblokkeerd.
Is goed te doen, er wel rekening mee houden dat de verstelbare poelies op de nokkenassen niet verdraaien.


MOET ik de nokkenassen blokkeren of kan ik dit omzeilen door idd aantal tandjes te markeren zodat het aantal tanden tussen de merktekens gegaranderd gelijk is?

Krukas niet gebokkeerd? hoe heb je dat los kunnen halen en met die 300 Nm weer vast kunnen zetten? :-)

Thanks!
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 05.08.2015 - 12:11  ·  #8
Nokkenassen hebben verstelbare poelies, kunnen dus draaien tov de nokkenas.

Heb het setje tools liggen. Kun je lenen.
Paulus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 40
Berichten: 65
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Distributieriem S80 2.8 T6 vervangen

 · 
Posted: 13.08.2015 - 11:42  ·  #9
 
Selected quotes for multi-quoting:   0