Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 
 
 
 
 
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 12:33  ·  #1
Beste leden,

Ik ga een deze dagen de distributieriem vervangen met waterpomp, spanner en meelooprol.

Gezien er geen speciaal gereedschap nodig is lijkt me dit een mooie klus voor thuis! Nu is alleen de vraag er worden in sommige instructie video's gepraat over verschillende spanners of manieren hoe het midden van de spanner waar de bout en inbus in moet zou moeten staan. Bvb 7 uur of 11 uur of 2 uur. En dit zou verschillen per motor of bouwjaar. Hoe kan ik hier achter komen? En hoe weet ik dat wat er af komt goed heeft gestaan. Aangezien wat er af komt nou niet echt goed er uitziet.. foto' bijgevoegd.

Het gaat om een xc70 uit 2001 met een 2.4t motor.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 12:42  ·  #2
Nog wat foto's van de nog zeer nette riem😅
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 13:21  ·  #3
Er zit inderdaad een klein verschil tussen de spanners.

De oudere blokken is het metalen vorkje die je in het blok hangt (zo noem ik het maar even) wat kleiner, terwijl die bij de nieuwere blokken groter geworden is.

De juiste set kun je op motornummer reeks bestellen. Je hebt een tot en vanaf reeks zoals je op de onderdelensites kunt zien.

Het motornummer staat op de plastic afdekkap van de D-riem.

Ik vind deze riem trouwens wel erg ver naar buiten lopen. Bij vervangen controleren of je vvt wielen geen speling hebben.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 13:36  ·  #4
Net even het vvt wiel gecontroleerd. Maar deze heeft inderdaad speling je kan hem aardig "kantelen". Is deze makelijk te vervangen / aan te komen?
Vond het ook al vreemd dat deze riem half op gevreten is. Distributie zou 09-19 vervangen zijn en meelooprol en spanner is niks aan te zien/merken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 13:59  ·  #5
Daar mist gewoon de halve riem!
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 14:08  ·  #6
Als de riem meer dan 40 % dunner is geworden vervangen dat is toch de nieuwe standaard geen jaren of km's meer. 😂 maar als dit tandwiel vervangen is dan is het ook weer goed of moet ik bang zijn voor andere dingen?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 14:59  ·  #7
Quote
Net even het vvt wiel gecontroleerd. Maar deze heeft inderdaad speling je kan hem aardig "kantelen". Is deze makelijk te vervangen / aan te komen?


Makkelijk? Het is nou niet echt moeilijk maar je hebt wel speciale tools nodig omdat de nokkenassen (9995452) en krukas (9997005) geblokkeerd moeten worden. De VVT-poelie zit namelijk niet met een spie op de as gepositioneerd maar op klemkracht van de centrale bout. Voor het positioneren moet je even de beschrijving erbij pakken (en ook even markeren hoe de oude gezeten heeft, ter controle) Handig is om meteen de nokkenaskeerring te vervangen als de poelie er toch af ligt.

De poelie zelf is van fabrikant INA maar, voor zover ik weet, kan je die alleen bij Volvo krijgen voor dit type motor. Ik zou ook een nieuwe bevestigingsbout monteren. Deze poelies zijn niet goedkoop, rond de 350,- euro meen ik. Volgens VIDA is bij jouw auto het juiste onderdeelnummer afhankelijk van het chassisnummer. Maar het staat ook op de poelie zelf.

De oude poelie op mijn auto kon ik ongeveer 2 mm axiaal heen en weer bewegen. De riem liep niet mooi in het midden maar nog wel 1 mm van de rand.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 15:05  ·  #8
Quote door Blade

Daar mist gewoon de halve riem!


Maakt het rijden wel spannend :)
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 16:22  ·  #9
Quote door Blade

Daar mist gewoon de halve riem!


Nou inderdaad!! Daar heeft de distributieriem nooit goed gemonteerd gezeten. Dat gruis wat je ziet, is allemaal versleten distributieriem. Je mist ook een bout van de meelooprol.

Ik denk dat je redelijk mazzel hebt dat die riem nog niet geknapt is....

Hoe bedoel je dat je de vvt poelier kan kantelen? Richting blok of links of rechtsom op de as?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 16:32  ·  #10
Er is wel meer mee gebeurt, zie ook de blauwe vloeibare pakking.
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 17:15  ·  #11
Met het kantelen bedoel ik dat het tandwiel aan de bovenkant van het blok af kan en de onderkant naar het blok toe en anders om. Net als of er lagerspeling op zit. Ik neem aan dat hier geen haar speling op mag zitten anders gebeurd er dus wat er nu aan de hand is. De distributie trekt het tandwiel wat schuin en dan loopt deze naar de rand. Een goede vraag ik heb zelf verder geen toegang tot vida of andere documenten. Zou iemand voor mij een reparatie/vervangings handleiding hebben voor het vervangen van dit tandwiel volgens volvo. En dan eventueel ook voor het vervangen van de distributieriem en rollen?
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 17:33  ·  #12
Doe me even een PB, met je email. Dan zal ik je de documenten sturen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 17.10.2021 - 17:39  ·  #13
Quote door [-Tom-]

Quote door Blade

Daar mist gewoon de halve riem!


Maakt het rijden wel spannend :)



meer een geval van Living on the edge :o
Dkuiper
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 21.10.2021 - 19:43  ·  #14
Gisteren het vvt tandwiel vervangen samen met waterpomp,meeloop rol, spanner en riem. Alles afgesteld zo als beschreven in de handleiding die ik toegestuurd heb gekregen van sw2938 :ok_hand_tone1: top.
Zeer spannend om dan voor het eerst de auto te starten maar hij loopt en de riem ligt nu 1 mm van de rand van de tandwielen (blokzijde) dat is wat anders dan een riem waar nog maar 1.5 cm van over was 😅 bedankt heren voor de hulp. Ik ben nog lang niet klaar met deze oude beer dus er zullen nog wel wat nieuwe onderwerpen komen. Zoals het ruw stationair lopen na een stuk rijden (ook niet altijd..) dan schommeld het toerental tussen 650 en 750/780 toeren en klinkt het als of hij op een cilinder minder loopt. (Dit had hij voor de distributie wissel ook al) en meestal loopt hij weer goed als je even het contact uit zet 5 sec wachten en weer starten😅👌🏻 ook weer een mooie storing.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Distributieriem spanner verschillen? Xc70 2001

 · 
Posted: 21.10.2021 - 20:48  ·  #15
Quote door Dkuiper


Zeer spannend om dan voor het eerst de auto te starten


Is het ook ;)
Mooie regel is: eerst de krukas twee omwentelingen laten maken door handmatig aan de krukas (rechtsom) te draaien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0