Distributieriem zit niet goed?

 
 
 
 
 
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Distributieriem zit niet goed?

 · 
Posted: 31.01.2015 - 17:19  ·  #1
Hallo allemaal,

6000km geleden heb ik de distributieriem van onze V70R vervangen. Ik heb hierbij de waterpomp, spanrol, meelooprol en distibutieriem vervangen.
Vandaag liep ik de auto even na en heb hierbij ook de distributieriem bekeken, maar wat mij opvalt doet mijn haren een klein beetje overeind staan. Of het terecht is hoor ik van jullie, maar ik geloof niet dat het zo hoort.

De distributieriem steekt ongeveer een millimeter á 2 millimeter over de nokkenastandwielen heen. Hij steekt eroverheen aan de kant van de motor, dus niet de kant van het koelvloeistofreservoir. Als ik hem weer midden op de nokkenastandwielen druk en de motor start, dan gaat hij binnen no-time weer terug naar de oude stand (1 a 2mm over het tandwiel). Verder valt mij een soort golfend spoor op de distributieriem op (zie foto). Het spoor voel je heel licht als je er met je hand overheen gaat, maar het is niet diep o.i.d.
Ik had de distributieriem alweer wat meer op de nokkenastandwiel getrokken toen ik de foto maakte.



Wie kan mij vertellen hoe ernstig dit is en wat ik eraan kan doen, want ik heb een distributieriemset van Gates gekocht en alles gemonteerd op de manier zoals door Volvo staat omschreven.

Graag hoor ik van jullie!
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Distributieriem zit niet goed?

 · 
Posted: 31.01.2015 - 17:36  ·  #2
Als je hem op de juiste manier gespannen hebt, kan er niets mee gebeuren.
Komt vaker voor dat de riem anders op de nokkenaswielen komt te liggen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Distributieriem zit niet goed?

 · 
Posted: 31.01.2015 - 17:57  ·  #3
Misschien dat een volvo riem iets breder is? Maar als dit al 6000 km zo zit zou ik me geen zorgen maken.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 43
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Distributieriem zit niet goed?

 · 
Posted: 31.01.2015 - 18:52  ·  #4
Ik heb dit wel eens gezien bij een renault, hier bleek dat de spanrol niet geheel recht tegen het blok aanzat, er zat wat vuil tussen waardoor hij net niet helemaal mooi aansloot. na reiniging liep de riem perfect in het midden.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Distributieriem zit niet goed?

 · 
Posted: 31.01.2015 - 19:01  ·  #5
Quote door 1-wiel

Als je hem op de juiste manier gespannen hebt, kan er niets mee gebeuren.
Komt vaker voor dat de riem anders op de nokkenaswielen komt te liggen.


Sorry hoor, maar een riem die anders op een nokkenaswiel komt te liggen komt vaker voor???
Ja, direct bij het monteren misschien. Direct daarna moet hij zich centreren anders is er iets mis.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Distributieriem zit niet goed?

 · 
Posted: 31.01.2015 - 19:48  ·  #6
Verschillende merken riemen/verschillende breedtes....
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Distributieriem zit niet goed?

 · 
Posted: 31.01.2015 - 22:00  ·  #7
Bedankt voor de reacties! :)

Het heeft volgens mij niet met de breedte te maken, hij drukt hem om een of andere reden een kant op. Ik lees op het internet veel over de spanrol, dat dit wellicht de oorzaak zou kunnen zijn. Ik snap alleen niet waarom, want ik heb alle rollen nieuw gekocht en de spanrol gewoon netjes gespannen.
Ik zal morgen wel even de gehele beschermkap eraf halen en foto's maken. Vandaag wel eventjes gekeken, maar ik kon niet echt iets zien. Ik probeer het morgen even opnieuw.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Distributieriem zit niet goed?

 · 
Posted: 01.02.2015 - 00:03  ·  #8
De verstelbare nokkenas tandwielen kunnen aardig wat speling hebben in axiale richting, terwijl dat niet zo hoort te zijn. Ik had dit bij mijn T5 op zowel het in- als uitlaat tandwiel bij ca. 210d km.
Tijdens het starten kan je het soms zien (kappen er af), en natuurlijk voelen door er aan te trekken / duwen in axiale richting. Bij mij ratelde het tandwiel ook af en toe bij het starten.

Ik weet niet of dit verband kan hebben met de manier waarop de distributie riem loopt, maar ik moest er aan denken bij jou beschrijving.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0